بررسی خودرو

همه چیز درباره فونیکس اف ایکس

اف ایکس پریمیوم
اف ایکس پریمیوم

همه چیز درباره فونیکس اف ایکس

در نمایشگاه بین‌المللی خودرو گوانگژو ۲۰۲۱، کمپانی چری چین برای اولین بار از یک کراس‌اوور اسپرتی شبیه به خودروهای گرندکوپه با ظاهری زیبا و جدید پرده برداشت که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد. این خودرو که طراحی جاه‌طلبانه آن به عهده اوسمانسویچ طراح جوان چری بود با لوگویی جدید و عنوان اومودا ۵ معرفی شد. به فاصله نسبتا کوتاهی در سال 1401 این خودرو از سوی مدیران خودرو به بازار ایران راه یافت و با نام فونیکس اف ایکس پریمیوم  (FOWNIX FX) معرفی شد.

سر فصل‌های مقاله

انتخاب خوب فونیکس FX برای بازار ایران خیلی زود اثبات شد و به خاطر ظاهر مدرن و اسپرت و مشخصات فنی جذاب و جوان‌پسند، توانست میزان فروش خوبی را برای شرکت مدیران خودرو به ارمغان بیاورد.

فونیکس FX ابتدا با تیپ اکسلنت به بازار ایران وارد شد و در ادامه تیپ پریمیوم جایگزین آن شد و تا امروز هم تیپ پریمیوم با تغییرات بهینه در خط تولید باقی مانده است.

اف ایکس پریمیوم

طراحی و ظاهر فونیکس اف ایکس

در همان نگاه اول مشخص است که فونیکس FX با هدف معرفی سبک دیگری از طراحی در کمپانی چری ساخته شده است. خطوط و حجم‌های روی بدنه اف ایکس حکایت از یک خودرو تهاجمی و اهل رقابت دارد. جلوپنجره سه بعدی آن که در سپر ادغام شده به شکل ذوزنقه معکوس است و هندسه چهارضلعی هواکش آن نیز به شکل لانه زنبوری و با نگین‌های مشابه تیگو 8 پرو تزئین شده تا به طرح جلو پنجره کهکشانی خانواده تیگو هم وفادار باشد.

چراغ‌های اصلی در دو طرف سپر جای گرفته و چراغ‌های دیلایت به شکل T، زیر دو گوشه کاپوت قرار دارد تا چهره خشن و هوشمند فونیکس اف ایکس را تکمیل کند.

درست زیر چراغ‌های جلو نیز حفره‌هایی تعبیه شده که در واقع برای خنک کردن دیسک ترمز در محور جلو طراحی شده‌اند و برای اف ایکس پر جنب و جوش یک امتیاز محسوب می‌شوند.

در قسمت پشتی، طراحی ساده برای سپر عقب در نظر گرفته شده که فرم خاص دو خروجی اگزوز با فام فلزی آن را هیجان‌انگیز کرده است.

در نمای عقب اف ایکس پریمیوم، دارای چراغ دو تکه است که گرافیک و برآمدگی زیبایی دارد و به وسیله نوار قرمز شفافی به هم وصل شده است. دیفیوزر عقب هم با ترکیب قطعات نقره‌ای و مشکی، هارمونی لازم را به این قسمت بخشیده است.

زیرسپر جلو هم با ترکیب نوار قرمز باریک در زمینه مشکی حالت اسپرت‌تری به اف ایکس داده که ادامه آن در پهلوها و زیر درها هم دیده می‌شود.

رینگ‌های آلومینیومی ۱۸ اینچی هم با  ترکیب رنگ مشکی و قرمز همچنان بر وجه اسپرت بودن اف ایکس تاکید می‌کند. نکته قابل توجه دیگر نیز حذف شیشه‌های لچکی از ستون C است که احساس استحکام بیشتر به این خودرو می‌بخشد.

چراغ جلو اف ایکس پریمیوم

قوای محرکه و مشخصات فنی فونیکس FX پریمیوم

فونیکس FX در تیپ اولیه یعنی «اکسلنت» شبیه فونیکس تیگو7 پرو بود و از موتور 1.5 لیتری توربو و گیربکس CVT  بهره می‌برد اما  در تیپ «پریمیوم» مشخصات فنی آن مشابه فونیکس تیگو8 پرو شده به این شکل که  موتور 1.6 لیتری قوی‌تر روی اف ایکس قرار گرفته و تغییر مهم بعدی هم استفاده از گیربکس دوکلاچه DCT از نوع تَر(روغنی) است.

تغییر مهم دیگر هم در سیستم تعلیق در محور عقب فونیکس اف ایکس رخ داده جایی که استفاده از اتصالات چندگانه (مولتی لینک) جایگزین مدل تورشن‌بیم (یکپارچه) شده است تا در  تیپ پریمیوم، سواری نرم‌تر و پایداری بیشتری در عبور از پیچ‌ها در اختیار سرنشینان قرار گیرد.

تیپ ترونیک اف ایکس پریمیوم

موتور قوی‌تر برای FX پریمیوم

پیشرانه اف ایکس پریمیوم یک موتور 4 سیلندر ۱.۶ لیتری توربو است با سیستم پاشش مستقیم سوخت، توانی به اندازه ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر را از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر (روغنی)، ساخت گتراگ آلمان به چرخ های جلو منتقل کند. نکته مهم این که گشتاور بالای موتور از دور‌های پایین در دسترس راننده قرار می‌گیرد.

به خاطر همین موتور پرقدرت است که این فونیکس FX می‌تواند در فاصله کمتر از ۸ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. با ثبت این زمان است که فونیکس FX به عنوان سریع‌ترین کراس‌اوور حال حاضر بازار در تست شتابگیری معرفی شده و بسیاری از نامداران را به رقابت دعوت می‌کند.

جالب است که با وجود این شتابگیری بسیار خوب، فونیکس اف ایکس توانسته استاندارد یورو ۶ را در میزان مصرف سوخت کسب کند و میانگین سوزاندن بنزین در آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، تنها حدود ۶.۹ لیتر است.

جعبه دنده پرتوان فونیکس FX

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گیربکس فونیکس FX پریمیوم، تعویض سریع دنده‌ در آن است. اتفاق جالب این است که در جعبه دنده FX، همزمان یک دنده زوج و یک دنده فرد درگیر هستند اما کلاچ یکی از آن‌ها در وضعیت خلاص قرار می‌دهد تا در موقع تعویض دنده، به محض آزاد شدن دنده قبلی و کلاچ دنده جدید را وارد مدار می‌کند. با این تکنیک سرعت تعویض دنده‌ آشکارا افزایش پیدا کرده و خودرو شتاب بهتری خواهد داشت.

در عین حال رانندگی با این گیربکس در فضای شهری هم راحت است و تفاوتی با دیگر مدل‌های گیربکس‌های اتوماتیک ندارد. این گیربکس همچنین امکان تعویض دستی دنده یا حالت تیپ ترونیک را نیز دارد.

چراغ عقب اف ایکس پرمیوم

جدول مشخصات فنی و حرکتی فونیکس اف ایکس

حجم موتور

تعداد سیلندر

تعداد  سوپاپ

قدرت

1500 سی سی

۴ سیلندر

۱۶ سوپاپ

۱۹۷ اسب بخار

گشتاور

شتاب ۰ تا ۱۰۰

حداکثر سرعت

گیربکس

۲۹۰ نیوتن متر

۷.۸ ثانیه

۲۰۶ کیلومتر بر ساعت

۷ سرعته دو کلاچه تر

انتقال قدرت

سیستم تعلیق

طول/عرض/ارتفاع

فاصله محوری

دیفرانسیل جلو

جلو: مک فرسون 

عقب: مولتی لینک

1585/1830/4400

2630

وزن

حجم باک

متوسط مصرف سوخت

سایز رینگ و لاستیک

1444

50

7.1

215/55R18

طراحی داخلی و کابین فونیکس FX

به محض ورود به اتاق فونیکس اف ایکس، مبلمان یکدست مشکی رنگ با کنسول مرتفع آن به چشم می‌آید. کابین FX پریمیوم به سبک طراحی جدید خودروهای چری آراسته شده اما نسبت به تیگو 7 و تیگو 8 ساده‌تر است. روی داشبورد را متریال چرم نسبتا نرمی پوشانده که تا انتهای کنسول میانی ادامه پیدا می‌کند.

بخش میانی روی داشبورد اما از جنس پلاستیک براق یا پیانویی است که تا حدی حالت لوکس به فضای پیش روی راننده می‌بخشد، به خصوص ردیفی از دکمه‌های مربوط به مولتی‌مدیا که در وسط قرار گرفته درست زیر کانال‌های مخفی باد سیستم تهویه، این حس را تقویت می‌کند.

رودری‌ها هم طراحی ساده اما زیبایی دارند و همچنان ترکیبی از سه متریال متفاوت هستند. در وسط و محل قرار گرفتن دستگیره در بازکن از متریال نرم یا سافت تاچ استفاده شده و کلیدهای شیشه بالابر هم در قابی نقره‌ای رنگ قرار گرفته‌اند که طراحی قابل توجهی دارند.

همه چیز درباره فونیکس اف ایکس

مانیتور و سیستم مالتی مدیا در اف ایکس

پیرامون همه این قطعات هم نوارهای نورانی به کار گرفته شده که کابین فونیکس FX پرمیوم را با طیف رنگی گسترده‌ای شامل ۶۴ رنگ بسیار زیباتر کرده است و به هنگام تاریکی جلوه فوق‌العاده‌ای دارد. نورپردازی جداگانه روی داشبورد و نمایشگر نیز در موقع استارت کردن موتور یک جلوه زیبای دیگر در کابین فونیکس اف ایکس است.

صفحه کیلومتر اف ایکس به صورت دیجیتال بوده و چسبیده به نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی سیستم مالتی مدیا است. سیستم صوتی مهندسی شده توسط کمپانی سونی نیز در این خودرو لذت شنیدن به موسیقی را برای سرنشینان فراهم کرده است.

بالای کنسول وسط، شارژر وایرلس قرار دارد و کنار آن جایگاهی برای قرار دادن سوئیچ خودرو تعبیه شده. بخش مربوط به دنده به طور کلی درون قابی پلاستیکی با رنگ مشکی مات قرار گرفته است. در اطراف دسته دنده، کلیدهای مربوط به تنظیمات سیستم مالتی مدیا، گرمکن صندلی‌ها جلو، ترمز پارک برقی ، اتو هلد و کلید جفت راهنما و حالت‌های مختلف رانندگی قرار گرفته که دسترسی به این  تنظیمات را آسان کرده است.

دسترسی به امکانات

غربیلک فرمان فونیکس FX پریمیوم به شکل دی کات است و استفاده از رنگ مشکی پیانویی بر روی آن که با زه کرومی محصور شده، احساس لوکس بودن را به راننده القا می‌کند. از دیگر نکات مثبت این خودرو قابلیت دسترسی به سیستم مالتی مدیا و تنظیمات مربوط به کروز کنترل از روی فرمان است. روی فرمان هم ابزارک‌ها و دکمه‌ها به رنگ نقره‌ای هستند و همچنان احساس اسپرتی بودن را تقویت می‌کنند.

صندلی‌های فونیکس اف ایکس به شکل خودروهای مسابقه‌ای و اسپرت طراحی و ساخته شده‌اند و روکش آنها از جنس چرم مصنوعی است. در بین دو صندلی سرنشینان جلو محفظه خنک کننده یا کول باکس تعبیه شده که کارایی مناسبی برای سرنشینان دارد.

جنس و متریال به کار رفته در بخش عقب فونیکس FX همانند بخش جلو این خودرو است و امکاناتی مانند چراغ مطالعه سقفی، دریچه سیستم تهویه، ورودی USB، زیر آرنجی و جا لیوانی برای سرنشینان ردیف پشتی فراهم شده است.

همه چیز درباره فونیکس اف ایکس

حالت‌های رانندگی

فونیکس FX پریمیوم، در ادامه امکاناتی که به سرنشین ارائه کرده، به صورت پیش‌فرض، سه حالت رانندگی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. انتخاب حالت‌های رانندگی از طریق کنترل‌ روی کنسول میانی انجام می‌شود که شامل سه حالت رانندگی مقرون به صرفه یا اقتصادی (ECO)، عادی (NORMAL) و نهایتا حالت اسپرت (SPORT) برای لذت بیشتر است.

برای هر یک از این حالت‌های رانندگی، پارامتر‌های مختلف مثل حساسیت پدال گاز، تعویض دنده‌ و میزان نرمی و سفتی سیستم تعلیق در مغزافزار FX تعریف شده‌اند.

در وضعیت ECO حساسیت پدال گاز کم است و تعویض دنده‌ در دور‌های پایین انجام می‌شود و سیستم تعلیق نیز در نرم‌ترین حالت خود قرار دارد.

در حالت SPORT، همه توان موتور به کار گرفته می‌شود و دور موتور با کوچک‌ترین فشار بر پدال گاز بالا می‌رود. طبیعتا دنده‌ها نیز دیرتر عوض می‌شوند تا موتور بتواند به توان بیشتری برسد.

در وضعیت NORMAL هم فونیکس FX رفتاری میانه از خود نشان می‌دهد و برای یک رانندگی معمولی کاملا مناسب است.

امکانات ایمنی و رفاهی اف ایکس

فونیکس FX با توجه به ظاهر اسپرت و تهاجمی‌اش امکانات رفاهی پرتعداد و مهمی دارد که توانسته توجه جوانترها را نیز به شدت به سوی خود جلب کند. فهرست بلند این امکانات به این شرح است:

  • امکانات ایمنی: 6 کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – ترمز اتوماتیک – رادار خط خوان – رادار نقطه کور – اخطار تصادف
  • امکانات رفاهی: سردکن و گرمکن صندلی های جلو – صندلی های جلوی برقی – جلو آمپر دیجیتال – رانندگی نیمه خودران – کروز کنترل تطبیقی – درِ صندوق عقب برقی – سانروف – ترمز پارک برقی – اتوهلد – سیستم صوتی سونی – تنظیم حالت رانندگی – استارت دکمه ای – قابلیت روشن کردن خودرو از روی ریموت – پاکسازی هوای کابین – فناوری LED چراغ ها – سنسور نور – سنسور باران – دوربین ثبت وقایع – نور بالای اتوماتیک – تهویه اتوماتیک دو کاناله – تریم داخلی چرم – نور پردازی متغییر کابین

نکته مهم دیگر این که فونیکس FX تنها یک کراس‌اوور جسور و زیبا نیست؛ بلکه از نظر بدنه، ایمن هم هست. در سال 2022، فونیکس اف ایکس توانست 5 ستاره از موسسه ایمنی Euro-NCAP دریافت کند که تا آن زمان در محصولات چری، بی‌سابقه بود.

رقبای فونیکس FX پریمیوم

با ملاحظه خودروهای هم‌کلاس فونیکس FX پریمیوم که در این بازه قیمتی وجود دارند می‌توان ادعا کرد که رقبای جدی و سختی برای این خودرو وجود دارد. با این حال اف ایکس با توجه به طراحی به‌روز و امکانات ایمنی و رفاهی بسیارش، می‌تواند دست بالا را در بازار داشته باشد. رقبای فعلی FX را می‌توان در میان تیگو 7 پرو پلاگین هیبرید، لاماری ایما X ، دیگنیتی پرستیژ، چانگان یونیتی و… اشاره کرد.

کنسول اف ایکس پریمیوم

شرایط فروش فونیکس FX

متقاضیان می‌توانند خودرو فونیکس FX را به دو روش نقدی و اقساطی از مدیران خودرو 777 خریداری کنند. برای خرید نقدی لازم است فرم پایین همین صفحه را برای رزرو ثبت نام تکمیل نمایید.

خرید اقساطی فونیکس FX نیز با پیش پرداخت 60 تا 85 درصد قیمت مصوب و اقساط 12 تا 60 ماهه امکان‌پذیر است. فروش اقساطی این محصول از طریق دریافت وام بانکی با نرخ مصوب و رسمی بانک مرکزی و سپردن تضامین قانونی انجام می‌پذیرد و تفاوت بسیاری با شیوه مرسوم در بازار آزاد خودرو دارد.

برای مطالعه بیشتر به صفحه فروش اقساطی مدیران خودرو 777 مراجعه نمایید یا از طریق شماره تلفن 02148000777 با کارشناسان 777 تماس حاصل فرمایید.

قیمت فروش اف ایکس پریمیوم

بر اساس آخرین نرخ مصوب و اعلام شده از سوی شرکت مدیران خودرو در مرداد 1403، قیمت فروش نقدی اف ایکس پریمیوم FX  1.966.700.000 تومان (یک میلیارد و 966 میلیون و 700 هزار تومان) است.

کابین اف ایکس پرمیوم

همراهان عزیز نمایندگی ۷۷۷

با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند.

نویسنده:

علیرضا قزوینی

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *