آریزو 5

چری آریزو 5، یکی از اولین محصولات مستقل برند تجاری چری در بازار ایران بود که در سال 1395 در کنار محصولات تولید مدیران خودرو با نشان تجاری MVM، به خط تولید این شرکت پیوست. این خودرو با ارائه در سال 2016 تقریبا بلافاصله به بازار ایران سرازیر شد که به دلیل بهره بردن از زبان طراحی چری، به سرعت در بازار ایران قد علم کرد.

یک سال پس از عرضه این خودرو به کشور، مدیران خودرو به منظور جلب رضایت بیشتر مشتریان خود، نسخه قدرتمندتر آریزو 5 مجهز به پیشرانه توربو را روانه بازار کشور کرد که با کد شناسایی TE به معنای تیپ توربو اکسلنت یا آریزو 5 اسپرت معرفی شد.

 

آریزو 5 توربو

طراحی ظاهری

آریزو 5 توربو در نمای ظاهری تفاوتی با نسخه تنفس طبیعی ندارد. در نتیجه نمای جلو شاهد چراغ‌های کشیده و نسبتا بزرگ دشنه مانند در اتصال به جلوپنجره مشبک مشکی رنگ به همراه خط کرومی متصل کننده مزین به نشان تجاری چری هستیم. این تریم تزئیناتی کرومی متصل کننده دو چراغ را باید یکی از اصلی‌ترین المان‌های زبان طراحی جدید خانواده چری دانست که تقریبا بر تمامی محصولات تولیدی این برند به صورت امضا انحصاری و معرف برند به کار رفته است. قسمت سپر نیز دربر گیرنده ورودی بزرگ هوا و دو بخش جانبی در دو گوشه است که نوار چراغ‌های روشنایی در روز LED است که نمای جلو آریزو 5 توربو را تکمیل می‌کند.

 

آریزو 5 توربو

نمای جانبی آریزو 5 توربو در عین سادگی و میانه‌روی، به دور از هرگونه اغراق رایج در میان خودروسازان چینی طراحی شده است اما در عین حال استفاده از ستون‌های مشکی رنگ، ترکیب دو رنگی به این نما می‌بخشد که با آینه‌های جانبی مجهز به راهنما‌های LED، رینگ های اسپرت آلیاژ آلومینیومی 17 اینچی، گلگیرهای برجسته و خط شانه شیب‌دار که از گلگیر جلو آغاز و با عبور از خط دستگیره به چراغ عقب خودرو می‌رسد، تکمیل می‌ شود.

 

نمای عقب آریزو 5 توربو با امتداد خط شانه روی بدنه بر بالای چراغ‌های کشیده با سیستم روشنایی در روز LED، لبه برجسته و اسپویلر مانند در صندوق عقب و قطعه تزئناتی کرومی متصل کننده دو چراغ به یکدیگر به همراه زیر سپرهای مشکی رنگ تکمیل می‌شود تا جلوه نمای خارجی آریزو 5 توربو به دور از هر گونه اغراق و در ترکیبی هماهنگ با نمای جلو خودرو، به ثمر بنشیند.

آریزو 5 توربو

با داشتن ابعاد خارجی برابر با 4532×1814×1478 میلی‌متر و فاصله محورهای 2650 میلی‌متری، سدان سایز کوچک شهری آریزو 5 از دیدگاه طراحی شباهت بسیار زیادی به کراس اوور چری تیگو 7 و آریزو 6 دارد. این شباهت از تلاش چری به منظور دستیابی به یک زبان طراحی واحد به کمک طراحان مطرح جهانی حوزه خودرو نشات می‌گیرد که در پنج سال گذشته محقق شده است. در نتیجه جای تعجب ندارد که بسیاری از المان‌های طراحی نمای خارجی آریزو 5 توربو در سایر محصولات برند چری نیز رویت شود.

نمای داخلی

آریزو 5 توربو در نمای داخلی از تریم تک رنگ مشکی و داشبورد با طراحی قرینه بهره می‌گیرد که تمامی کلیدها و ادوات کنترلی در آن در بخش مرکزی داشبورد و در اتصال با کنسول میانی قرار گرفته‌اند. در نتیجه میانه داشبورد دربرگیرنده نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا و کلید‌های کنترلی و دو خروجی سیستم تهویه مطبوع در دو طرف آن است. مجموعه کلید‌های کنترلی سیستم تهویه مطبوع در زیر نمایشگر و در ساختار عمودی به همراه خروجی فندکی 12 ولت و پورت USB و سپس اهرم دنده بر کنسول میانی در سبکی منسجم و پیوسته قرار گرفته‌اند.

آریزو 5 توربو

فرمان سه شاخه چرمی آریزو 5 توربو مجهز به کلید‌‌های کنترلی سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل از تریم‌های تزئیناتی جزئی و دوخت بخیه قرمز رنگ در هماهنگی کامل با رودری‌ها و صندلی‌های خودرو بهره می‌گیرد. مجموعه نشانگرهای پشت فرمان نیز از دو نشانگر دایره آنالوگ اسپرت و کاملا خوانا برای نمایش سرعت لحظه‌ای و دور موتور و یک نمایشگر LCD به عنوان کامپیوتر سفری و نمایش اطلاعات حیاتی خودرو تشکیل شده است.

آریزو 5 توربو

ترکیب تزئیناتی و چیدمان تمامی ادوات در نمای داخلی آریزو 5 توربو همانند نمای خارجی به دور از اغراق و با رعایت تناسبات هندسی به اجرا در آمده است که یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت این خودرو به حساب می‌آید که حاصل آن، عدم تکراری شدن و خستگی چشمان مالک از نمای داخلی در تملک طولانی مدت خودرو است. با وجود قرارگیری این خودرو شهری در دسته سدان‌های سایز کوچک، فضای صندوقی برابر با 430 لیتر دارد که ضمن مناسب بودن، به منظور حفظ آسایش در سفرهای بلند مدت بین شهری از فضای نشیمن سرنشینان ردیف دوم نکاسته و تناسب میان فضای مفید صندوق عقب و فضای پای سرنشینان ردیف دوم را به خوبی حفظ کرده است.

آریزو 5 توربو

آپشن های رفاهی و ایمنی

آریزو 5 توربو شرکت مدیران خودرو یک سدان ایمن شهری است که در تست‌‌های تصادف موسسه ایمنی C-NCAP کشور چین موفق به در یافت پنج ستاره ایمنی شده است. در نتیجه این خودرو ضمن به همراه داشتن ویژگی‌های ایمنی نظیر دو کیسه ایمنی هوا برای سرنشینان جلو و کیسه ایمنی هوا جانبی و پرده ای SRS از طیف کامل سیستم کنترل پایداری (ESP) شرکت بوش (BOSCH) آلمان شامل کنترل کشش (TCS)، کنترل حرکت در سر بالایی (HAC)، ترمز دیسکی در هر دو محور به همراه سیستم ضد قفل (ABS)، سیستم تقسیم نیرو ترمز (EBD) و سیستم کمکی ترمز اتوماتیک (EBA) بهره می‌گیرد.

 

سایر ویژگی‌های ایمنی و رفاهی آریزو 5 توربو شامل سیستم ورود و استارت بدون کلید (Keyless)، سیستم هشدار دهنده ضد سرقت و ایموبلایزر، قفل مرکزی و بالابر اتوماتیک هر چهار شیشه جانبی (پاور ویندو) مجهز به حسگر مانع، ریموت کنترل یدکی، تنیظم برقی آینه‌های جانبی مجهز به چراغ‌های راهنمای LED، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر هفت اینچی لمسی مجهز به دوربین دید عقب دینامیک به همراه سنسور پارک عقب و سیستم کنترل و تثبیت سرعت (کروز کنترل) با کلید‌های کنترلی انحصاری بر روی فرمان، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، سانروف برقی، تریم داخلی با دوخت اسپرت قرمز رنگ با روکش چرمی برای صندلی‌ها و فرمان، قابلیت خوابیدن صندلی‌های ردیف عقب به منظور افزایش حجم باربری و دسترسی مستقیم به فضای صندوق عقب، سیستم روشنایی در روز LED چراغ‌های جلو و عقب با قابلیت مشایعت و خاموش شدن اتوماتیک در صورت فراموشی و قابلیت انتخاب دو حالت رانندکی اقتصادی (ECO) و اسپرت است. در نتیجه آریزو 5 توربو می‌تواند به سادگی با بسیاری از رقبای مونتاژ داخلی حال حاضر بازار کشور رقابت کند.

ویژگی‌های فنی

آریزو 5 توربو از پیشرانه مشترک با تیگو 7 بهره می‌گیرد. این پیشرانه یک نمونه چهار سیلندر انژکتوری دو میل سوپاپ (DOHC) 16 سوپاپ مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های دود و هوا (DVVT) به حجم دقیق 1498 سی‌سی با ضریب تراکم 11:1 مجهز به سیستم توروچارجر و استاندارد آلایندگی یورو 5 است که می‌تواند قدرتی برابر با 147 اسب بخار در دور 5500 و گشتاور 210 نیوتون.متر در دور بسیار پایین 1750 تا 4000 به تولید برساند. گیربکس آریزو 5 توربو یک نمونه ضریب متغیر CVT با هفت ضریب دنده از پیش تعیین شده است که گشتاور خروجی پیشرانه را در ساختار فنی FWD، به محور جلو خودرو منتقل می‌کند.

آریزو 5 توربو

با تولید بیشینه گشتاور در دور بسیار پایین و همچنین بهره‌گیری از گیربکس اقتصادی CVT، آریزو 5 توربو یک سدان سایز کوچک خانوادگی اقتصادی پرتوان و کم استهلاک است که با داشتن وزن خالص 1387 کیلوگرمی، می‌تواند در حدود 9.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد در حالی که مصرف سوخت متوسط 6.9 لیتر در هر کیلومتر از خود بر جای می‌گذارد.

حجم باک خودرو برابر با 48 لیتر است که با در نظر گرفتن میزان مصرف سوخت متوسط، ضمن ارائه برد مفید قابل توجه می‌تواند در عین حال با اتکا به سیستم تعلیق بسیار ساده و کم هزینه مستقل مکفرسون استرات با کمک هیدرولیک و فنرهای لول در جلو و سیستم میل پیچشی نیمه مستقل با کمک هیدرولیک و فنرهای لول در عقب سوار بر تایرهای 50/205، به عنوان یک خودرو کم مصرف خانوادگی مناسب برای استفاده روزمره و سفرهای بین شهری ایفای نقش کند.

آریزو 5 توربو از سوی مدیران خودرو با گارانتی 5 ساله یا 150‌هزار کیلومتری به مشتری عرضه می‌کند که شامل دو سال یا شش سرویس اولیه رایگان در بازه تعریف شده (سرویس اولیه به همراه پنج سرویس ادواری پس از آن) است تا طی مدت زمانی قابل توجه، خیال مالک را از بابت سرویس‌های مورد نیاز آسوده کند.

نویسنده هیئت تحریریه ۷۷۷
هر گونه نقل مطلب از هر قسمت این سایت ۷۷۷ بدون اجازه کتبی از مدیریت سایت ممنوع می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *