مدیرانیوز

فونیکس FX دو دیفرانسیل به ایران می‌آید؟

اف ایکس دو دیفرانسیل
اف ایکس دو دیفرانسیل

فونیکس FX دو دیفرانسیل به ایران می‌آید؟

وقتی برای نخستین بار فونیکس FX از سوی شرکت مدیران خودرو در سال 1401 معرفی شد، علاقمندان به خودرو با گونه جدیدی از محصولات کمپانی چری آشنا شدند که سبک تازه‌ای از طراحی را دنبال می‌کرد و با سری تیگو فرق داشت.

سر فصل‌های مقاله

دومین جی تی از برند فونیکس در آستانه ورود به بازار

فونیکس FX یا چری اومودا 5 از همان بدو ورود به بازار ایران و جهان، با استقبال غیرمنتظره‌ای همراه شد و به سرعت به یکی از محصولات مورد توجه و پرفروش چری در آسیای جنوب شرقی، استرالیا و ایران بدل گشت.

فونیکس FX در بازار ایران هم گونه تازه‌ای از کراس‌اوور کم‌ارتفاع را به مشتریان نشان داد که شباهت به خودروهای گرندکوپه هم داشت و از نظر طراحی بیرونی، در عین سادگی، پیچیدگی‌های خاص خود را هم داشت.

کراس‌اوور جدید مدیران خودرو با توجه به موتور پرقدرت و نمای اسپرتی و جوان‌پسند، رکوردهای تحسین برانگیزی را هم در شتاب و سرعت از خود نشان داد تا سهم قابل ملاحظه‌ای از بازار را در اختیار بگیرد و صف انتظار برای خرید آن تشکیل شود.

به طور مثال فونیکس FX یا اومودا 5 در بازار استرالیا به سرعت به میانگین 4 درصد از سهم بازار در بخش رو به رشد اس‌یو‌وی های کوچک رسیده، که نتیجه خوبی است.

فونیکس FX به ترتیب در دو تیپ اکسلنت و پریمیوم از سوی مدیران خودرو عرضه شد که در تیپ اول با موتور 1.5 لیتری توربو و در تیپ پریمیوم با موتور 1.6 توربو 197 اسب بخار‌ی به میدان آمد.

روی همین اتاق، فونیکس اف ایکس تمام برقی (EV) هم در نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی شد تا انعطاف و تطابق‌پذیری این پلت‌فرم با نیازهای مختلف بازار جهانی هم مشخص شود.

اما آخرین خبرها از سوی کمپانی چری از ساخت نسخه دو دیفرانسیل اومودا 5 یا فونیکس FX با پسوندGT  حکایت دارد که به تازگی وارد بازار استرالیا نیز شده است و به نظر می‌آید ورود آن به بازار ایران هم دور از انتظار نخواهد بود.

فونیکس fx دو دیفرانسیل

چرا فونیکس اف ایکس دو دیفرانسیل؟

از همان ابتدای معرفی فونیکس FX یا اومودا 5 مشخص شد که این محصول یکی از پرچمداران چری محسوب می‌شود و دارای مشخصات قوی روی کاغذ است، حتی اگر گیلاس روی کیک کمپانی چینی نباشد.

اومودا 5 با اعتماد به نفس وارد بخشی از بازار جهانی شد که رقبای قدرتمند و باسابقه‌ای مثل مزدا یا MG در آن حضور داشتند و طبیعتا باید انعطاف زیادی از خود برای موفقیت نشان می‌داد.

به همین خاطر است که حالا نسخه دو دیفرانسیل آن یعنی نسخه جی تی (GT) به عنوان یک پرچمدار تازه، معرفی شده چرا که چری اومودا 5 یا فونیکس اف ایکس GT (AWD) 2024 تنها گزینه چهار چرخ متحرک دائم در برخی بازارهای محلی مثل ایران محسوب می‌شود.

نسخه‌ای که شاید نیاز بسیاری از متقاضیان این کراس‌اوور جذاب برای رانندگی در شرایط مختلف باشد.

اومودا 5

مشخصات فنی فونیکس FX جی تی

فونیکس FX با نسخه اکسلنت وارد بازار ایران شد و تعداد محدودی از آن به فروش رسید در حالی که موتور 1.5 لیتری توربو و گیربکس CVT روی آن نصب شده بود.

به فاصله کمی اما فونیکس اف ایکس با موتور 1.6 لیتری توربو با قدرت فراتر تا حد 197 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن متر وارد بازار شد تا توجه بیشتری را به خود جلب کند.

این اتفاق در بازارهای دیگر هم رخ داد تا تیپ سریع‌تر و قوی‌تر اف ایکس در مقابل رقبا کم نیاورد. حالا با استفاده از همین قوای محرکه، کمپانی چری نسخه دو دیفرانسیل اومودا 5 یا فونیکس اف ایکس را با عنوان GT به برخی از بازارهایش از جمله استرالیا روانه کرده و احتمال می‌رود در ایران نیز توسط مدیران خودرو مونتاژ شود.

نکته مهم این است که با اضافه شدن محور عقب به عنوان محور محرک و دو دیفرنسیل دائم (AWD) شدن فونیکس اف ایکس، به طور قطع نیروی فوق‌العاده موتور بنزینی مجهز به توربوشارژ به همراه عملکرد گیربکس اتوماتیک دوکلاچه، منجر به تعویض سریع دنده‌ها می‌شود و تزریق نیرو به هر چهار چرخ، با تعادل و پایداری بیشتری همراه خواهد شد.

به زبان ساده‌تر، فونیکس FX با استفاده از حالت دو دیفرانسیل دائم، کمتر دچار هرزگردی می‌شود و راننده از نیروی کافی موتور به شکل بهینه‌تری برای حرکت، بهره می‌برد.

محور عقب اف ایکس جی تی نیز به صورت اتصال چندگانه و نیمه مستقل درآمده که کیفیت سواری بالاتری نسبت به نسل قبلی یعنی مدل تورشن بیم ارائه می‌کند.

کلاستر اف ایکس دو دیفرانسیل

آپشن‌ها و ایمنی فونیکس اف ایکس GT

فونیکس FX جی تی در بخش حرکتی تغییر ملموس و قابل توجهی نسبت به مدل معمولی پیدا کرده اما امکانات رفاهی و ایمنی آن تفاوت قابل توجهی پیدا نکرده است.

بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده، اتاق فونیکس اف ایکس جی تی، با همان داشبورد، مانیتور و دکوراسیون مشکی رنگ قبلی ساخته شده و شکل فرمان و دسترسی‌ها نیز تغییر عمده‌ای نداشته‌اند.

در مورد صندلی‌ها به نظر می‌آید یک تغییر وجود خواهد داشت که حداقل در مورد مدل ارائه شده در استرالیا، شکل صندلی‌های یک تکه در جلو متفاوت شده و محل اتصال پشتی و تکیه‌گاه سر، فرم جدیدی پیدا کرده است.

در مدل دو دیفرانسیل اف ایکس ظرفیت قسمت بار یا صندوق عقب در حالت عادی، 360 لیتر ذکر شده که با خواباندن ردیف عقب صندلی‌ها، تا 1075 لیتر افزایش می یابد.

آپشن اف ایکس دو دیفرانسیل

گرمکن صندلی ردیف جلو

نمایشگر دو گانه 10.25 اینچ

شارژر وایرلش با روکش نمدی

خنک کننده گوشی

رادارها و دوربین 360 درجه

نوارهای روشنایی اتاق

سیستم همیار راننده سطح 2.5

کروز کنترل تطبیقی

فرمان دی کات

صندلی برقی راننده و سرنشین

آپش اف ایکس دو دیفرانسیل

ابعاد فونیکس اف ایکس دو دیفرانسیل (جی تی)

طول

4374 میلی متر

عرض

1830 میلی متر

ارتفاع

1588 میلی متر

فاصله بین دو محور

2610 میلی متر

ظرفیت بار

360 لیتر و حداکثر 1075

فونیکس اف ایکس دو دیفرانسیل

همراهان عزیز نمایندگی ۷۷۷

با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند.

نویسنده:

آرش راهبر

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *