مقایسه خودرو

مقایسه 5 مدل‌ از آریزو 5

مقایسه آریزو 5
مقایسه آریزو 5

مقایسه 5 مدل‌ از آریزو 5

ام وی ام آریزو 5 یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای بازار ایران است و از ابتدای ورودش در سال 1396 تاکنون، به شکل مداوم در حال تغییر و بهبود در عملکرد بوده است.

سر فصل‌های مقاله

آریزو 5 هم جوان‌پسند، هم محبوب خانواده

آریزو 5 یک سدان متوسط از نظر ابعاد است که هم از سوی خانواده‌ها با استقبال مواجه شده و هم اینکه به طور خاص با نسل جوان و میانسال ارتباط خوبی برقرار کرده است. این سدان زیبا و اقتصادی با کارکردهای مختلف و استفاده‌های متنوع توانسته سازگاری خود را نشان دهد و به نوعی ‌میتوان گفت که یک سدان همه‌کاره با استهلاک کم و در عین حال توان قابل قبول و فضای کافی برای یک خانواده 4 نفره در خیابان و جاده است.

به همین خاطر می‌توان دلیل استقبال و فروش بسیار خوب این خودرو را در بازار ایران را به دلیل مشخصات ظاهری، فنی و عملکردی این سدان جذاب دانست و اینکه از نظر قیمت و شرایط فروش، قابلیت خرید از سوی طبقه متوسط را نیز دارد.

مجله 777 نگاهی به سیر تکاملی آریزو 5 و مقایسه آریزو 5 در مدل‌های مختلف این خودرو انداخته تا راز ماندگاری این محصول محبوب و پرفروش را برملا کند.

آریزو 5 برقی

تاریخچه آریزو 5

سدان آریزو 5 برای نخستین بار از سوی کمپانی چری در سال 2015 (1394) به بازار جهانی معرفی شد که به دلیل طراحی جذاب و متفاوت نسبت به محصولات چری، با استقبال خوبی مواجه شد و جای یک سدان تهاجمی و اسپرتی را در میان محصولات مدیران خودرو باز کرد. نسخه اول آریزو 5 در مقایسه با آریزو 5 نسل امروز در فواصل مناسب و به صورت مداوم، بهینه و به‌روز شده است.

در مارکت خودرو ایران، نسل اول ام وی ام آریزو 5 (MVM Arrizo 5) از سال 1395 از سوی مدیران خودرو معرفی شد و به تدریج نسخه‌های قوی‌تر و به روزتر آن هم پا به بازار گذاشت. اولین تغییرات با ارائه نسخه توربو یا TE از سال 1396 آغاز شد که به عنوان دومین ورژن از آریزو 5 در پاییز آن سال عرضه شد.

پس از مقایسه آریزو 5 توربو با نسل اول متوجه می‌شویم این خودرو علاوه بر گیربکس عادی، با جعبه دنده CVT اتوماتیک هم عرضه شد که با توجه به افزایش قدرت در این نسل، رانندگی شهری آن نیز آسانتر شد.

چری آریزو 5 توربو اتوماتیک تا سال 1400 در بازار درخشید تا این که تصمیم بر آن شد این سدان پرطرفدار با تغییرات بیشتری در کابین و ظاهر آن در خط تولید بماند.

سومین ورژن آریزو 5 توربو به عنوان محصولی با برند ام وی ام و طراحی جدید در کابین به میدان آمد و با پسوند IE به رسانه‌ها معرفی شد و اکنون به مقایسه آریزو 5 IE با دیگر نسل‌های آن می‌پردازیم.

مدیران خودرو حتی مدل تمام الکتریکی آن را نیز به نام چری آریزو 5 برقی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو تهران 1401 به نمایش گذاشت و ضمن همراهی با رویکرد جدید وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد آمادگی آغاز تولید انبوه و عرضه این خودرو را دارد به شرط آن که در صورت زیرساخت لازم در زمینه شارژ خودروهای EV فراهم شود.

نهایتا پنجمین نسخه آریزو 5 هم با عنوان «اسپرت» از بهار 1402 وارد بازار ایران شد در حالی که این بار به چهره‌ای تهاجمی‌تر و اسپرتی‌تر آراسته شده بود و به خاطر همین تغییر چهره، پسوند FL نیز به آن اضافه شد که نشان‌دهنده فیس‌لیفت شدن این مدل نسبت به مدل IE است که در سال 1400 معرفی شد.

آریزو 5 پرو

آریزو 5، مقایسه 5 منهای یک!

بررسی سیر تکاملی ام وی ام آریزو 5 نشان می‌دهد که تغییرات اعمال شده بر این خودرو در 7 سال گذشته، موجب بهبود عملکرد و ظاهر آن شده است.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین نسخه‌های مختلف این خودرو باشیم لازم است از همین ابتدا مدل الکتریکی آریزو 5 را از جدول مقایسه خارج کنیم.

آریزو 5 برقی (EV) از یک پیشرانه تمام برقی بهره می‌برد که نزدیک به 120 اسب بخار نیرو و 276 نیوتن متر تولید می‌کند.

این نیرو به محور جلو اعمال می‌شود و خودرو را به حداکثر سرعت 152 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. سیستم تعلیق آریزو برقی در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع نیمه مستقل آنتی رول بوده و ترمزها نیز در هر 4 چرخ دیسکی هستند. همچنین امکاناتی نظیر ترمز ABS و EBD و ترمز اضطراری BAS نیز برای آن ها در نظر گرفته شده است.

آریزو 5 برقی با شارژ کامل باتری‌هایش حدود 400 کیلومتر را می‌پیماید و امکانات رفاهی در حد مدل IE را نیز دارد از جمله: سیستم کی لِس استارتر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف برقی، سیستم مالتی مدیا، کروز کنترل و سنسور TPMS.

آریزو 5 اسپرت

پیشرفت به سبک آریزو 5

آریزو 5 از همان ابتدای ورود به بازار ایران توجه ویژه‌ای به طراحی جذاب و امکانات رفاهی و عملکرد فنی مقبول داشت و در هر سه زمینه به تدریج کیفیت خود را بالا برد.

مشخصات فنی چری آریزو 5 (نسخه اول)

چری آریزو 5 به عنوان مدل پایه و اولیه این خودرو، با موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی به بازار ایران عرضه شد. این مدل با خروجی 116 اسب بخار و 141نیوتن متر گشتاور با دو نوع گیربکس عرضه شد.

در مدل دستی با عنوان لاکچری دنده‌ای، یک جعبه دنده 5 سرعته روی خودرو نصب بود اما مدل اتوماتیک به دلیل نزدیک بودن قیمت این دو مدل، با استقبال بیشتری در بازار مواجه شد. آریزو 5 اتوماتیک هم مجهز به یک جعبه دنده از نوع CVT معرفی شد که مناسب رانندگی آرام در معابر شهری بود.

آریزو 5 اتوماتیک هم در 2 تیپ یعنی لاکچری اتوماتیک و اکسلنت اتوماتیک عرضه شد که تیپ اکسلنت در واقع بهترین و مدل فول آپشن آریزو 5 بود که از قضا با استقبال بیشتری در بازار مواجه شد. آریزو 5 اکسلنت نسبت به نسخه های لاکچری امکانات بیشتری نظیر ایربگ های جانبی، سیستم کنترل پایداری، سانروف و… داشت که برای خریداران آن روز جذاب و ووسه‌انگیز بود.

کابین آریزو 5

مشخصات فنی آریزو 5 توربو (نسخه دوم)

در فاصله کوتاهی پس از ورود چری آریزو 5 به بازار، مهندسان چری لازم دیدند که توان خروجی این خودرو را بالا ببرند تا رضایت‌مندی مشتریان بیشتر شود. به فاصله کوتاهی پس از ساخت آریزو 5 توربو این خودرو وارد بازار ایران شد و مشتریان نیز با استقبال بیشتری از آ به عمل آوردند.

آریزو 5 توربو از همان پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری استفاده می‌کرد منتها با افزودن یک سیستم توربو، توان این خودرو به 147 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه رسید و گشتاور آن نیز تا 210 نیوتون متر بالا رفت.

این حجم از توان، از طریق گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می شد و باعث شد آریزو 5 توربو بتواند در حدود 11 ثانیه از حالت ایستاده به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد که نسبت به زمان خود شتاب قابل قبولی برای یک سدان شهری محسوب می‌شد.

آریزو 5 توربو در محور جلو مجهز به سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم نیمه مستقل میله پیچشی بهره برد. ترمز های آن نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی بوده و به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی EBA نیز مجهزند. سیستم کنترل پایداری هم از امکانات ایمنی مهم در آریزو 5 توربو به حساب می‌آمد.

طراحی داخلی آریزو 5 توربو شبیه به نسخه اولیه بود. کابین آریزو 5 توربو الهام‌گرفته از هیوندای بود که در زمان خودش زیبا و چشم‌نواز جلوه می‌کرد. امکاناتی نظیر سانروف، سیستم کی لس استارتر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 7 اینچی، کروز کنترل، دی لایت و سنسور TPMS از جمله آپشن های شاخص آریزو 5 توربو بودند که همچنان باقی مانده‌اند.

آریزو 5 توربو

مشخصات آریزو 5 IE (نسخه سوم)

آریزو 5 توربو جدید که با عنوان IE شناخته شد، با تغییرات درونی قابل توجه در کابین و سیستم تولید و انتقال نیرو مواجه شد. در شرایطی که تغییرات ظاهری این خودرو اندک بود و لوگوی MVM جای لوگوی چری را گرفت، اما تحولات اساسی در دکوراسیون و چیدمان کابین و داشبورد و همینطور استفاده از گیربکس جدید و هوشمندتر صورت گرفت.

موتور آریزو 5 IE  همان همیشگی، یعنی یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو با سیستم پاشش چند نقطه‌ای سوخت (MPI) بود که توانایی تولید 145 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور را دارد. اما تفاوت با نسل قبل از جعبه دنده اتوماتیک آغاز می‌شد که نسل جدید گیربکس CVT با قابلیت تعویض 9 دنده مجازی بود و مثل قبل، حرکت را به چرخ‌های جلو اعمال می‌کرد.

این گیربکس جدید هوشمندتر و هیجان‌انگیزتر از گیربکس قبلی عمل می‌کرد و در نتیجه شتاب صفر تا صد این خودرو را به زیر 10 ثانیه رساند و رکورد جذاب 9.5 ثانیه را ثبت کرد.

آریزو 5 توربو IE از نظر تعلیق و سیستم ترمز و همچنین امکانات ایمنی مثل نسل قبل بود اما جالب است که با وجود شتاب بهتر، همچنان کم‌مصرف باقی ماند.

نسخه سوم آریزو 5 با وجود وزن 1410 کیلوگرمی و شتاب بهتر، طبق اعلام شرکت مدیران خودرو تنها 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش (سیکل ترکیبی) بنزین می‌سوزاند که استاندارد آلایندگی یورو 5 را پاس می‌کند.

تغییر مهم دیگر هم در کابین رخ داد و مجموعه داشبورد، نمایشگرها و کنسول به طور کامل تغییر کرد و به زبان طراحی داخلی خاص چری نزدیک شد. تغییرات در کابین و حتی فرم طراحی رودری‌ها و دستگیره‌ها، فضای تازه و مدرنی در اتاق ایجاد کرد که به شدت از سوی مشتریان مثبت ارزیابی شد.

آریزو 5 اف ال

آریزو 5 اسپرت FL (نسخه چهارم)

آخرین نسخه از سدان جذاب و محبوب مدیران خودرو یعنی آریزو 5 باز هم با تغییراتی نسبت به تیپ IE در سال 1402 و با پسوند «اسپرت» و FL (به معنی فیس‌لیفت شده) معرفی شد. عنوان فیس‌لیفت در این نسخه بامسما است چون واقعا چهره و ظاهر آریزو جدید ارتقا پیدا کرد.

در همان نگاه اول، آریزو 5 اسپرت با تغییر در جلو پنجره و استفاده از خطوط کرومی عمودی (آبشاری) و با نصب حرف S سرخ‌رنگ بر روی آن نشان داد که برای مشتریان تنوع‌طلب، پیشنهاد تازه ای دارد.

با مقایسه آریزو 5 اسپرت با مدل‌های قبلی آن متوجه تغییرات در سپرهای جلو و عقب و ایجاد حجم‌های هیجان‌انگیز و جوان‌پسند روی آنها میشویم همچنین خصلت‌های اسپرتی تیپ جدید قابل مشاهده است.

در بخش پیشرانه و گیربکس اتفاق مهمی رخ نداده اما تغییرات کم اما هیجان‌انگیزی در اتاق و داشبورد رخ داده است. استفاده از غربیلک فرمان جدید به شکل D (دی کات)، خط دوخت قرمز رنگ برای صندلی‌ها و رودری‌ها، مجهز شدن پنل سیستم تهویه به مدل کنترل لمسی، اضافه‌شدن سیستم تنظیم الکتریکی برای صندلی راننده و نهایتا اضافه شدن گرمکن برای صندلی‌های جلو از آشکارترین تغییرات است.

مانیتور 8 اینچی لمسی آریزو 5 اسپرت FL پاسخگویی سریع‌تری به راننده و سرنشین دارد و از طریق نمایشگر، امکان استفاده از سیستم رهیاب و همچنین کنترل سیستم تهویه نیز وجود دارد. در جدیدترین نسخه آریزو 5 اف ال، امکان سینک شدن و مشاهده محتویات تلفن همراه هوشمند بر روی نمایشگر فراهم است.

آریزو 5 اسپرت با اینکه یک سدان متوسط است اما فهرست بلندی از امکانات ایمنی و رفاهی دارد که اضافه شدن ریموت انجین یا امکان استارت از راه دور موتور آن را کامل‌تر کرده است. برای رانندگی، دو حالت اکو و اسپرت در نظر گرفته شده است که کلید آن روی کنسول قرار دارد.

علاوه بر این ترمز پارک برقی هم به سیستم‌های ضد قفل ترمز، کنترل پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی، کروز کنترل و همچنین کنترل کشش آریزو 5 اسپرت افزوده شده است.

کابین آریزو 5

همراهان عزیز نمایندگی ۷۷۷

با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند.

نویسنده:

علیرضا قزوینی

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *