مقالات آموزشی

عملکرد سیستم همیار راننده یا ADAS چگونه است

سیستم همیار راننده
سیستم همیار راننده

عملکرد سیستم همیار راننده یا ADAS چگونه است

ده‌ها سال طول کشید تا خودروسازان نخستین به این نتیجه برسند که در کنار افزایش توان حرکتی خودروها، لازم است ایمنی آنها هم بیشتر شود تا این وسیله نقلیه نوظهور، تبدیل به تابوت متحرک نشود.

سر فصل‌های مقاله

تکنولوژی پیشگیری از تصادف

بنابراین از اوایل قرن گذشته بود که ایده‌هایی برای افزایش ایمنی خودروها شکل گرفت تا از جان سرنشینان بیشتر محافظت شود و سپس تا اوایل قرن فعلی، امکانات ایمنی تا آنجا پیشرفت کردند که حالا برخی از سیستم‌ها تبدیل به ابزاری برای جلوگیری از خطر و بروز حوادث شده‌اند و حتی کنترل خودروها به سیستم‌های هوشمند و عاری از خطا سپرده می‌شود.

اگر روزگاری در حدود 90 سال قبل، ساخت کمربند ایمنی یک اتفاق معجزه‌آسا و شگفت‌انگیز در حوزه افزایش ایمنی خودرو تلقی می‌شد اما این روزها سیستم‌های متعددی در خودروهای متوسط رو به بالا وجود دارد که می‌تواند به راننده در حین سواری کمک کند و جلو حوادث خطرناک و مرگ‌آور را بگیرد.

این روزها حتما با یک عبارت اختصاری به نام ADAS یا سیستم همیار راننده آشنا شده‌اید که نشان‌دهنده وجود یک سری از سیستم‌های کمکی رانندگی یا اصطلاحا همیار راننده است که بر روی بیشتر محصولات مدیران خودرو نصب شده است.

برای این که با چگونگی عملکرد این سیستم همیار راننده یا نیمه خودران بیشتر آشنا شوید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

سابقه سیستم‌های ایمنی

در سالیان اخیر سیستم‌های ایمنی متعددی به خودروها اضافه شده است؛ شاید ساده‌ترین آن کمربند ایمنی باشد که در سال ۱۹۳۰ برای اولین بار در خودروهای آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت.

پس از آن به کار گیری و ابداع سیستم‌های ایمنی جدید در خودروها سرعت گرفت و جزء مهم‌ترین اجزای آن شد. سیستم‌های همچون ترمز ضدقفل، کنترل کشش پایداری، کنترل حرکت در سراشیبی و … که تمام آن‌ها به رانندگی هر چه ایمن‌تر کمک دو چندانی می‌کرد.

سیستم همیار راننده هشدار خروج از خط

ظهور خودروها با سیستم‌های خودران

سازندگان برای به حداقل رساندن خطا‌ی انسانی در رانندگی تصمیم به تولید خودروهایی با سیستم خودران گرفتند که با استفاده از رادارهای متعدد، رانندگی خودکار و بدون نیاز به راننده را به ارمغان می‌آورد، هر چند تا به امروز استفاده از این خودروها چندان مرسوم نشده است و تعداد زیادی از این خودروها مورد استفاده عمومی قرار نمی‌گیرند، اما وجود این رادارها سبب به وجود آمدن سیستم‌های همیار راننده شد تا با استفاده از آن‌ها خطای منجر به تصادفات به حداقل برسند.

سیستم همیار راننده چیست

سیستم کمک راننده پیشرفته که به آن سیستم‌های همیار راننده نیز گفته می‌شود، برگرفته از کلمه ADAS  که مخفف Advanced Driver Assistance Systems  است.

این سیستم با استفاده از رادارها و تکونولوژی‌های مختلف مسیر را اسکن می‌کند و فناوری‌ها موجود در آن به راننده کمک می‌کند تا میزان قابل توجهی از خطرات و حرکات منجر به تصادف کاهش یابد.

سیستم همیار راننده رادار خط خوان

اولین خودروی مونتاژی با سیستم ADAS  در کشور

در سال ۱۴۰۰ و با معرفی خودروی تیگو ۸ پرو از سمت شرکت مدیران خودرو، آپشن‌ها و امکانات تازه‌ای در یک خودرو برای اولین بار در بازار ایران مشاهده شد، یکی از آن آپشن‌ها سیستم همیار راننده یا ADAS  بود که شامل رادارهای متعددی بود که برای خریداران و دنبال کنندگان صنعت خودروی ایران بسیار هیجان انگیز و نو بود.

بیشترین تعداد رادار در یک محصول مونتاژی

خودروی اکستریم وی ایکس محصول لوکس شرکت مدیران خودرو از تعداد ۲۶ رادار کمکی راننده بهره می‌برد تا این خودرو لقب کامل‌ترین خودرو از نظر رادارها را در میان محصولات مونتاژی به خود اختصاص دهد.

رادارهای سیستم همیار راننده

در ادامه این نوشته با رادارهای مختلف این سیستم آشنا خواهیم شد و کارایی هر کدام از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

سیستم همیار راننده رادار نقطه کور

رادار نقطه کور (BSD)

این سیستم که مخفف کلمه (BSD (Blind Spot Detection است و برای هشدار و اطلاع به راننده از وجود یک جسم (خودرو یا موتور سیکلت) در نقطه‌ای از خودرو که برای راننده قابل مشاهده نیست طراحی و ساخته شده است.

رادار LKA

این رادار که در واقع مخفف کلمه Lane Keep Assist  است و با استفاده از دوربین‌های که اطراف خودروهایی همچون تیگو ۸ پرو ای پلاس و اکستریم وی ایکس قرار داده شده، از خارج شدن خودرو از خط جلوگیری می‌کند.

رادار LDW

نام کامل این رادار Lane Departure Warning است که وظیفه هشدار خروج از لاین را بر عهده دارد، در صورت عدم توجه راننده به این هشدار، رادار LKA عمل خواهد کرد.

TJA یا Traffic Jam Assist

در واقع این رادار را یک نوع دستیار ترافیک باید بدانیم که برای سرعت‌های کمتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت مسیر را اسکن می‌کند و فاصله و سرعت مطمئنه را نسبت به ترافیک و فاصله با خودروی جلویی تنظیم می‌کند.

 کروز کنترل تطبیقی ACC

ACC  یا Adaptive Cruise Control یک تثبیت کننده هوشمند سرعت است تا با کمک آن همواره فاصله با خودروی جلویی حفظ شود، البته ذکر این نکته که میزان فاصله با خودروی جلویی را در محصولات فونیکس میتواند در سه حالت و مسافت، تعیین و تنظیم شود.

سیستم هشدار برخورد از جلوFCW  (Forward Collision Warning)

در این سیستم با استفاده از رادارها و تکنولوژی‌های موجود در قسمت جلوی خودرو، همواره فاصله با خودروی جلو سنجیده می‌شود و در صورت نزدیک شدن به آن هشدار خواهد داد.

سیستم همیار راننده هشدار برخورد از جلو

ترمز اضطراری خودکار AEB  (Advanced Emergency Brake)

این رادار با تشخیص فاصله با مانع عمل می‌کند و پس از نزدیک شدن به مانع و عدم عکس‌العمل به موقع و کافی از سوی راننده عمل می‌کند و با بیشترین فشار ممکن نسبت به متوقف کردن خودرو اقدام خواهد کرد.

دستیار پارک اتوماتیک Automatic Parking Assist (APA)

این سیستم با استفاده از رادارها و دوربین‌هایی که در اطراف خودرو قرار دارد، به راننده کمک می‌کند تا خودرو را بسیار ساده و به صورت اتوماتیک پارک کند. در حال حاضر خودرو اکستریم وی ایکس (VX) و اکستریم تی ایکس ال (TXL) از این آپشن برخوردار است.

رادار هشدار خروج از پارک یا Rear Cross Traffic Alert

این رادار از سیستم همیار راننده که به اختصار RCTA  شناخته می‌شود، در هنگام خروج از پارک و با اسکن محیط اطراف، به راننده کمک می‌کند تا زمان خروج از  پارک، کمترین خطری متوجه خودرو و سرنشیان آن شود.

سیستم همیار راننده دوربین 360

 دوربین 360 درجه یا سیستم AVM (Around View Monitor)

در این سیستم با استفاده از دوربین‌هایی که دور تا دور خودرو نصب شده، محیط را به صورت کامل اسکن کرده و آن‌ را در مانیتور خودرو به نمایش می‌گذارد.

معمولا سیستم AVM  در خودرو با دوربین ۳۶۰ درجه شناخته می‌شود، اما در خودروی اکستریم وی ایکس دوربین ۵۴۰ درجه قرار دارد که جزییات بیشتری را به نمایش می‌گذارد و همین  امر در کنار تمام جزییاتی که به نمایش می‌گذارد، اتوپارک باکیفیت‌تر و با دقت‌تری را به ارمغان می‌آورد.

H2

سیستم همیار راننده یا ADAS  در محصولات مدیران خودرو

در برند فونیکس خودروهایی چون تیگو ۸ پرومکس، آریزو ۶ جی تی، تیگو ۷ پرومکس، اف ایکس و خودروهای تیگو ۷ e‌ پلاس و تیگو ۸ e پلاس از این سیستم بهره می‌برند.

در برند اکستریم نیز هر سه خودروی معرفی شده از سوی شرکت مدیران خودرو یعنی اکستریم وی ایکس، اکستریم تی‌ ایکس ال و اکستریم ال ایکس از سیستم همیار راننده بهره‌مند هستند.

سیستم همیار راننده رادار هشدار

همراهان عزیز نمایندگی ۷۷۷

با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند.

نویسنده:

احسان شایان پرتو

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *