تعمیر و نگهداری خودرو

چالش‌های بنزین برای موتور توربوشارژ و راه‌حل‌های پیشنهادی

توربو شارژ

چالش‌های بنزین برای موتور توربوشارژ و راه‌حل‌های پیشنهادی

با ورود خودروهای جدید به بازار ایران و استفاده روزافزون از تکنولوژی‌های مدرن برای ساخت پیشرانه‌هایی با راندمان بالاتر، مشکل ناسازگاری بنزین تولید ایران با خودروهای نسل جدید به خصوص توربوشارژ به یکی از معضلات جدی مصرف‌کنندگان تبدیل شده است.

موتور توربوشارژ
سر فصل‌های مقاله

استفاده از پیشرانه‌های مجهز به توربوشارژر، به منظور کاهش حجم موتور و مصرف سوخت، چند سالی است که تبدیل به یک رویه برای بیشتر خودروسازان جهان شده است. در ایران نیز استفاده از سیستم توربوشارژر در خودروها رو به افزایش است و حتی برخی خودروهای قدیمی داخلی نیز از موتورهای کم‌حجم به همراه توربوشارژ بهره می‌برند.

شرکت‌های خودروساز چینی، سردمدار ساخت موتورهای کم‌حجم توربوشارژ برای افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف سوخت بوده‌اند. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا خودروهای چینی، به‌خصوص محصولات مدیران خودرو، با بنزین تولید شده در ایران سازگاری دارند یا خیر؟

کیفیت بنزین ایران و تاثیر آن بر خودروها

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر تمام بنزین مصرفی کشور از طریق پالایشگاه‌های داخلی تامین می‌شود. با وجود ناترازی بین تولید و مصرف بنزین، واردات برای جبران کسری سوخت انجام نمی‌شود. بنزین با قیمتی بسیار پایین‌تر از بازارهای جهانی عرضه می‌شود و به نظر می‌رسد به دلایل مختلف، امکان واقعی شدن قیمت بنزین وجود ندارد.

به دلیل مصرف روزانه بالا به دلیل تردد خودروهای قدیمی و پرمصرف، افزایش تولید و عرضه بنزین در کشور به معنی ضرر مالی بیشتر دولت است. به همین دلیل، کیفیت بنزین چندان مورد توجه قرار ندارد و تولید به میزان مصرف روزانه اولویت اصلی شده است.

اکتان پایین و مصرف بالا موتورهای توربوشارژ

میزان اُکتان بنزین تاثیر مستقیم بر راندمان و بهره‌وری موتور خودروها دارد. تا چند سال قبل، بنزین معمولی تولیدی کشور دارای اکتان 87 و بنزین سوپر دارای اکتان 91 بود، اما آزمایش‌ها نشان می‌دهد بنزین معمولی همین مقدار اکتان را نیز ندارد و بنزین سوپر هم مدت‌هاست در جایگاه‌های سوخت وجود ندارد.

کاهش میزان اکتان بنزین باعث کاهش توان عملکردی موتور خودروهای می‌شود و رانندگان ناگزیرند فشار بیشتری به موتور بیاورند. در خودروهای توربو نیز کاهش میزان اکتان منجر به اختلال در احتراق کامل و کاهش چشمگیر توان تولیدی می‌شود. این موضوع باعث افزایش مصرف سوخت و وقوع پدیده “ناک زدن” می‌شود که به پیشرانه صدمه می‌زند.

چالش‌های بنزین برای موتور توربوشارژ و راه‌حل‌های پیشنهادی

شرکت مدیران خودرو در طرح جایگزینی، تمرکز اصلی خود را بر کنترل قیمت در بازار، حذف واسطه گری و افزایش تقاضا برای خودروهای کارکرده با برند این کمپانی گذاشته است. اتفاق

افزایش ناخالصی‌ها در بنزین داخلی

در سال‌های اخیر، میزان دقت و حساسیت در زمینه انتقال سوخت به جایگاه‌ها کاهش یافته است. برخی از تانکرهای حمل بنزین، گاهی سوخت گازوئیل نیز جابجا می‌کنند و از سوخت قبلی در تانکر باقی می‌ماند که تبدیل به ناخالصی مشکل‌ساز برای یک تانکر کامل بنزین می‌شود.

برخی منابع تخصصی نیز از وجود آب در بنزین برخی مناطق مرطوب کشور خبر داده‌اند که باعث کاهش کیفیت احتراقی بنزین و ایجاد خورندگی در قطعات فلزی می‌شود.

بنزین ایران و خودروهای توربوشارژ

با توجه به توضیحات داده شده، می‌توان گفت تمامی خودروهای موجود در صنعت و بازار خودرو کشور در مواجهه با بنزین بی‌کیفیت دچار مشکل خواهند شد. در چنین شرایطی، باید به برخی مسائل توجه بیشتری کنیم تا خودروهای ما کمتر در معرض آسیب قرار بگیرند.

استفاده از بنزین بی‌کیفیت به خدمات پس از فروش و گارانتی‌های ارائه شده از سوی شرکت‌ها نیز آسیب می‌زند. در صورت بروز خرابی‌های اساسی در پیشرانه، امکان استفاده از گارانتی وجود نخواهد داشت، چرا که خودروسازان گارانتی خود را بر مبنای استفاده از سوخت استاندارد تنظیم کرده‌اند.

دیگری که در این طرح رخ می‌دهد این است که متقاضیان خرید خودرو نو می‌توانند از وضعیت خودرو کارکرده خود نیز مطلع شوند و قیمت کارشناسی آن را بدانند و سپس در آینده نزدیک امکان خرید داشته باشند.

بر اساس این طرح مالکان خودروهای ام وی ام، چری، فونیکس و خودروهای دیگر برندها و خودروهای ایرانی، می توانند خودروی‌شان را به قیمت کارشناسی به شرکت ایرانیان خودرو به عنوان مجری طرح واگذار کرده و اقدام به تعویض با یک خودروی صفر کنند.

این طرح مزایای بزرگی چون پرداخت پول پیش کمتر، خرید اقساطی با شرایط بهتر، تحویل سریع‌تر را به خریداران اعطا می‌کند در حالی که امتیازات دیگری چون فروش قطعی و خدمات تعمیرگاهی برای انواع مدل‌های ام وی ام و فونیکس نیز در مجموعه نمایندگی مدیران خودرو 777 هم به مشتریان ارائه می‌شود.

در این حالت کل مبلغ خودرو کارکرده به عنوان آورده فروشنده، جهت خرید خودرو نو محاسبه می شود به این معنا که فروشنده خودرو کارکرده به اندازه کل مبلغ خودرو کارکرده بستانکار می شود .

توربو شارژ
  • توصیه‌های 777 برای کاهش مشکلات ناشی از سوخت بی‌کیفیت

    1. در صورتی که خودرو توربو (چه چینی و چه غیر از آن) در اختیار دارید و دسترسی به سوخت مناسب ندارید، در وهله اول از شتابگیری‌های سریع و فشار آوردن‌های پیاپی به خودرو پرهیز کنید. دستکم در مورد محصولات مدیران خودرو می‌توان گفت که حتی با وجود بنزین داخلی، اگر به صورت متعادل و باحوصله رانندگی کنید، حتی می‌توانید به سرعت‌های بالا هم برسید اما از فشردن مدام و بی‌امان پدال گاز تا حد امکان دور باشید.
    2. از مکمل‌های سوخت (اکتان) که از سوی مدیران خودرو توصیه شده برای بالا بردن کیفیت بنزین معمولی موجود در جایگاه‌ها استفاده کنید و به این شکل بهره‌وری موتور خودروتان را در حد استاندارد حفظ نمایید. اکتان باید قبل از پر کردن باک بنزین درون تانک ریخته شود.
    3. در ابتدای رانندگی، به موتور فرصت بیشتری برای رسیدن به دمای متعادل و استفاده بهینه از روانکارها بدهید و بعد از رانندگی هم حداقل 30 ثانیه زمان برای کاهش دمای موتور (Cool Down) به موتور داده و بعد خودرو را خاموش کنید.
    4. حتما از روغن‌های مناسب (خصوصا موتور توربوشارژ) استفاده کنید تا حد امکان موتور روان و نرم کار کند.
    5. در مورد استفاده از فیلتر هوا و روغن نیز وسواس داشته باشید و حتما از جنس مرغوب و استاندارد استفاده کنید تا عوارض ناشی از مصرف سوخت بی‌کیفیت کاهش پیدا کند. 

    با انجام این توصیه‌ها، امکان سازگاری بیشتر برای خودرو را در هنگام استفاده از بنزین تولید داخل فراهم خواهید کرد. فراموش نکنید که خودروهای توربوشارژ به مراقبت بیشتر برای رسیدن به عملکرد بالاتر نیاز دارند.

همراهان عزیز نمایندگی ۷۷۷

با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند.

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *