ام‌وی‌ام X55 یکی از جدیدترین کراس اوورهای برند چری و از نوین ترین محصولات تولیدی روز این شرکت است که از سال 1398 از سوی مدیران خودرو در بازار ایران به تولید رسید. این کراس اوور خوش چهره بر اساس المان‌های طراحی وقت شرکت چری طراحی شده است و از این رو می‌تواند عنوان یکی از بهترین طراحی‌ها میان خودورهای مونتاژی نوین بازار کشور را به خود اختصاص دهد.

طراحی ظاهری

ام‌وی‌ام X55 که در خط تولید شرکت چری با نام تیگو 5x شناخته می‌شود، بر اساس طراحی خودرو مفهومی کانسپت بتا برند چری شکل گرفت که در حقیقت سال 2014 رو نمایی شده بود. سه سال بعد، 5x روانه بازار جهانی شد تا نسخه اسپرت‌تر کراس اوورهای برند چری نظیر X33 و تیگو 5 باشد.

با طراحی که از المان‌های نوین شرکت چری الهام گرفته است، X55 ظاهر به روزی دارد که قدمت خود را به هیچ عنوان بروز نمی‌دهد. به عبارت بهتر با دید X55 با ابعاد خارجی 4358×1830×1670 میلی‌متر و فاصله محورهای 2630 میلی‌متری، هرگز تصور نخواهید کرد که طرح ابتدایی آن سال 2014 قلم خورده باشد. ظاهر نوین X55 در جلو با حفظ اصالت و اتحاد طراحی، از فضاسازی X مانند بهره می‌برد که در سدان آریزو 6 و کراس اور جدیدتر تیگو 8 که قرار است در آینده نزدیک وارد بازار کشور شود نیز به کار رفته است.

mvm x55

چراغ‌های جلو مزین به قطعه کرومی عرضی متصل کننده و نشان تجاری مدیران خودرو (MVM) در قالب جلوپنجره مشکی مشبک، در تناسبی درخور توجه گوشه‌های نمای جلو خودرو را تکمیل می‌کنند در حالی که زیر سپرها با در برگرفتن دو شکاف بزرگ مربعی و سیستم روشنایی در روز تمام LED، ضمن ارائه چهره تهاجمی برای X55، خط مشی استاندارد خانواده محصولات چری را به تصویر می‌کشد که حالا برای خود دارای امضای انحصاری و معرف برند است.

mvm x55

نمای جانبی با وجود رعایت سادگی و تناسبات هندسی، از دو دیدگاه برجستگی جزئی اما محسوس گلگیرهای جلو وعقب، ریم‌های 17 اینچی اسپرت آلیاژ آلومینیوم و همچنین زاویه تند و تیز در پنجم عقب خودرو، بسیار مورد توجه است. همچنین میزان کشیدگی چراغ‌های جلو و عقب بر روی بدنه باعث می‌شود که نمای جانبی نیز سهمی از زیبایی طراحی جلو و عقب خودرو ببرد.

mvm x55

نمای عقب ام‌وی‌ام X55 بدون شک یکی از نقاط درخشش طراحی این خودرو است. شاید نتوان در بازار ایران رقیبی یافت که نمای عقب آن چنین مجموعه‌ای از المان‌های طراحی را به نمایش بگذارد. نمای عقب X55 شبیه هیچ یک از محصولات دیگر چری نیست. چراغ‌های خوش گرافیک عقب خودرو تنها در دو رنگ قرمز و شفاف قلم خورده‌اند که از دیدگاه ترکیب رنگی، نقش قطعه کرومی متصل کننده چراغ‌ها را در کنار طلق شفاف چراغ ‌ترمز، راهنماها و چراغ دنده پررنگ‌تر می‌کند. جلوه نمای عقب ام‌وی‌ام X55 به واقع در تاریکی شب دو چندان می‌شود چرا که گرافیک طراحی و سبک نورپردازی نمای عقب X55 به واقع متمایز است.

mvm x55

محصولات نوین چری را باید از نظر رعایت تناسبات طراحی و ترکیبات هندسی از برترین‌های بازار تولید داخل کشور دانست. چری درطراحی نمای خارجی ام‌وی‌ام X55 چه در زمینه استفاده از تزئینات کرومی و چه قطعات پلاستیکی مشکی رنگ در این خودرو بسیار میانه‌رو و محتاط عمل کرده‌ است. در نتیجه تزئینات مشکی رنگ روی این  خودرو، تزئینات نقره‌ای جلو و عقب و پایین درها درتناسب کامل با رنگ روف‌رک (باربند سقف) بسیار حساب شده به اجرا درآمده‌اند.

نمای داخلی

سادگی و البته رادیکال‌گرایی از ویژگی‌های بارز بخش داخلی ام‌وی‌ام X55 است. در نگاه اول داشبورد با طراحی غیرقرینه خود به سرعت چشم بیننده را به خود معطوف خواهد کرد. این سبک طراحی در کمتر خودرویی در بازار جهانی به کار گرفته شده است چرا که طراحی نامتقارن باید با وسواس زیادی انجام شود تا به خوبی از آب و گل بیرون آید.

mvm x55

در ام‌وی‌ام X55 عدم تقارن داشبورد در دو دریچه خروجی سیستم تهویه مطبوع در بخش وسط داشبورد اجرا شده است که یکی با طراحی باریک و در اتصال با تریم مجموعه نشانگرهای پشت فرمان و دیگری به صوت مستطیل عمودی و در ترکیب با تریم مشکی پیانویی نمایشگر سیستم مولتی مدیا پیاده سازی شده است. همچنین بخش میانی افقی داشبورد ام‌وی‌ام X55 از متریال متمایز تشکیل شده است که با سایر قسمت‌ها تضاد بصری ایجاد می‌کند.

mvm x55

کنسول میانی در ساختاری موازی با سطح زمین به پایین داشبورد یعنی به جایی متصل می‌شود که پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع قرار دارد. در عوض کنسول میانی خود دربر گیرنده کلید استارت پیشرانه، اهرم دنده، ترمز پارک برقی و مجموعه کلید‌های سیستم مولتی مدیا است.

mvm x55

نشانگرهای منحصر به فرد پشت فرمان سه شاخ اسپرت مجهز به کلید‌های کنترلی سیستم کروز کنترل و سیستم مولتی مدیا، یک نمایشگر دیجیتال رنگی هفت اینچی با وضوح تصویر بالا است که در سمت راست دور سنج موتور و در سمت چپ سرعت لحظه‌ای را در قالب نمودار عمودی در اختیار راننده قرار می دهد در حالی که بخش وسط به نمایش سایر اطلاعات حیاطی خودرو اختصاص یافته است.

mvm x55

همچنین دو سمت این نمایشگر با نشان‌گرهای دایره‌ای دمای پیشرانه و میزان حجم سوخت موجود در باک تکمیل شده است. زیبایی این صفحه نمایش در آن است که به هنگام خاموش بودن خودرو، هیچ تصویری بر آن‌ها دیده نمی‌شود.

mvm x55

فضای نشیمن ردیف دوم ام‌وی‌ام X55 با وجود ابعاد جمع و جور خودرو برای سه سرنشین مناسب است و همچنین وجود دو دریچه خروجی سیستم تهویه مطبوع دراین بخش شرایط را برای سرنشینان این ردیف مطلوب‌تر می‌سازد. فضای حجم بار استاندارد ام‌وی‌ام X55 برابر با 340 لیتر است که البته با خوابیدن ردیف دوم صندلی‌ها این فضا به حجم قابل توجه 1100 لیتر افزایش می‌یابد.

mvm x55

آپشن های رفاهی و ایمنی

جالب‌ترین ویژگی رفاهی ام‌وی‌ام X55 بدون شک ساعت هوشمند اسمارت بند (Smart Band) خودرو است. این سوئیچ هوشمند با اتصال به تلفن هوشمند، ضمن قابلیت کنترل خودرو نظیر باز و بسته کردن قفل درها، بالا و پایین بردن  شیشه‌ها، باز کردن صندوق عقب و البته استارت زدن خودرو، می‌توان تماس‌ها و پیام‌های دریافتی به تلفن همراه را مدیریت کرد. همچنین می‌توان از آن به عنوان یک سیستم نظارت بر سلامت با قابلیت شمارش گام‌ها، میزان کالری سوزانده شده، شمارنده بر ضربان قلب و ده‌ها ویژگی دیگر از آن استفاده کرد.

mvm x55

سایر آپشن‌های رفاهی استاندارد X55 شامل ورود و استارت بدون کلید، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سانروف دو حالت برقی، سیستم مولتی مدیا به همراه شش بلندگو با نمایشگر لمسی 9 اینچی و سیستم مسیریابی (GPS)، مجهز به دوربین دید عقب دینامیک و سیستم چشم عقاب (دید 360 درجه سیستم AVM)، قابلیت اتصال تلفن همراه هوشمند به سیستم مولتی مدیا، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، قابلیت انتخاب میان دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت، فرمان کمک برقی حساس به سرعت، کلید‌های کنترلی مستقل بر روی غربیلک فرمان، خروجی 12 ولت فندکی، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS) می باشد.

mvm x55mvm x55mvm x55

بازو بسته شدن و تنظیم برقی آینه‌های جانبی به همراه گرم‌کن، تنظیم برقی صندلی راننده، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، بالابرهای اتوماتیک شیشه‌ها تنها با فشار یک دکمه، چراغ‌های اتوماتیک به همراه سیستم روشنایی در روز با قابلیت مشایعت سرنشینان، طیف کامل سیستم کنترل پایداری شرکت بوش آلمان شامل کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل آغاز حرکت در سربالایی (HHC)، کنترل سرعت در سرازیری (HDC)، سیستم توضیح نیروی ترمز (EBD)، ترمز ضد قفل، کیسه‌های هوا ایمنی جلو و جانبی (SRS) در مجموع چهار کیسه ایمنی هوا است.

ویژگی‌های فنی

با داشتن وزن 1360 کیلوگرمی، ام‌وی‌ام X55 خوشبختانه از پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری بنزینی 16 سوپاپ (DOHC) انژکتوری مجهز به سیستم توربوشارژر بهره می‌گیرد که با داشتن ضریب تراکم 9.5:1 می‌تواند بیشینه توان 147 اسب بخار در دور 5500 و حداکثر گشتاور 210 نیتون.متر در دور بسیار پایین 1750 تا 4000 به تولید برساند. این پیشرانه پرتوان، خروجی خود را در اختیار گیربکس دو کلاچ شش سرعت اتوماتیک (6DCT) می‌گذارد تا نیرو در سریع‌ترین حالت ممکن و بدون کمترین اتلاف به محور جلو خودرو منتقل شود.

mvm x55

این ترکیب فنی دقیقا همان ترکیب مشترک با چری تیگو 7 است که اینجا در ام‌وی‌ام X55 با داشتن 80 کیلوگرم وزن کمتر پیاده شده است. در نتیجه شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت این کراس اوور جمع و جور در حدود 10 ثانیه زمان می‌برد در حالی که مصرف سوخت ترکیبی آن در حدود 6.5 لیتردر هر صد کیلومتر است. این اعداد و ارقام به لطف وزن کمتر X55 و استفاده آن از پیشرانه توربو و گیربکس دو کلاچ ممکن شده است که سرعت تعویض دنده در آن اجازه افت دور موتور برای ورود به دنده بعد را نمی‌دهد.

mvm x55

ام‌وی‌ام X55 در محور جلو سوار بر سیستم تعلیق مکفرسون استرات به همراه کمک هیدرولیکی و فنر لول و میل موج‌گیر به منظور افزایش پایداری و در عقب به سیستم پیشرفته چند نقطه اتصال (مولتی لینک) به همراه کمک هیدرولیکی و فنر لول است. همچنین وزن و فشار مانورهای رانندگی در هر دو محور به کمک سیستم ترمز هوا خنک دیسکی و تایرهای سایز 60/215 با ریم‌های اسپرت آلیاژی آلومینیومی پشتیبانی می‌شود.

mvm x55

مدیران خودرو X55 را به همراه گارانتی چهار ساله یا 100 هزار کیلومتری به همراه دو سال یا شش سرویس اولیه رایگان در بازه تعریف شده (سرویس اولیه به همراه پنج سرویس ادواری پس از آن) در اختیار مشتری قرار می‌دهد تا آسودگی کامل مالکان از تملک ام‌وی‌ام X55 تا چند سال تامین باشد.

نویسنده هیئت تحریریه ۷۷۷

هر گونه نقل مطلب از هر قسمت این سایت ۷۷۷ بدون اجازه کتبی از مدیریت سایت ممنوع می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *