مدیرانیوز

گفت‌و‌گوی جذاب با ساجدین عثمانسویچ، طراح کمپانی چری

طراح چری
طراح چری

گفت‌و‌گوی جذاب با ساجدین عثمانسویچ، طراح کمپانی چری

ساجدین عثمانسویچ، طراح جوان و بااستعداد خودرو در کمپانی چری می‌گوید چری می‌خواهد تجربه‌ای مشابه ب‌ام‌و و مرسدس بنز به خریداران بدهد.

سر فصل‌های مقاله

رازهای موفقیت بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در چین

مجله 777: سایت Car Expert به عنوان یکی از رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو اخیرا با ساجدین عثمانسویچ، یکی از مدیران اصلی بخش طراحی کمپانی چری از کارخانه ووهو در چین گفت‌و‌گوی جالبی داشته که رازهای تازه‌ای را از فلسفه طراحی و ساخت خودرو از سوی یکی از برندهای صادراتی کلیدی چین آشکار کرده است.

طراح چری

ساجدین عثمانسویچ، مدیر فنی مرکز طراحی چری در شهر ووهو است و پیش از این برای برندهای نامداری مانند Great Wall، Ford و Skoda کار کرده است. ساجدین البته سرپرست طراحی محصول جذاب چری به نام اومودا 5 (در ایران به نام فونیکس FX) نیز بوده است.

پس از جست‌و‌جوی نام ساجدین در دنیای طراحان خودرو، با ایده‌های درخشان او در طراحی کانسپت‌های محبوبی چون فراری  Purosangue  و یک شاسی‌بلند برای بوگاتی به نام اسپارتاکوس قرار گرفتیم.

او در مورد دلایل طراحی این دو کانسپت خیره‌کننده و جالب می‌گوید: “می‌خواستم طراحان خودرو و خودروسازان را تشویق کنم که محدودیت‌ها را پشت سر بگذارند و خودروهایی با شخصیت قوی‌تر بسازند”.

با این حال طراح کمپانی چری به این اصل هم باور دارد که طراحی خودرو برای شرکت‌های بزرگ خودروساز دشوارتر از نمونه‌هایی مثل کانسپت بوگاتی اسپارتاکوس است:

“طبیعتا در یک OEM جهانی (خودروسازی که با شرکت‌های قطعه‌ساز تخصصی همکاری دارد)، فضای طراحی و ایده‌پردازی متفاوت است، زیرا آنها تحت تاثیر بازارهای مختلف قرار دارند. به همین خاطر ما نه تنها به مشتریان چری در مورد انتظارات آنها از وسایل نقلیه گوش می دهیم، بلکه در همان فضا به عملکرد رقبای خود نیز توجه داریم. من در چندین خودروساز بزرگ جهانی (OEM) حضور داشته‌ام، اما در چری می‌توانم بگویم که تلاش برای شناسایی سلیقه‌های مشتریان بیشتر است و شخصا از این فشار ذهنی هم راضی هستم.”

گفت‌و‌گوی سایت کار اِکسپِرت با عثمانسویچ اواخر سال 2023 انجام شده و به همین خاطر برخی از ایده‌های مطرح شده در آن حالا به مرحله ساخت رسیده‌اند. با این حال برای آشنایی بیشتر با داستان طراحی خودرو در کمپانی چری و دلایل موفقیت این شرکت در بازار جهانی، می‌توان از دل حرف‌های طراح جوان و خوش‌ذوق بوسنیایی آن به نکته‌های جالبی دست پیدا کرد.

اسپارتاکوس بوگاتی از طراح چری
طراح چری

فلسفه طراحی در کمپانی چری

  • کار اِکسپِرت: فلسفه طراحی چری در حال حاضر چیست؟

ـ ساجدین عثمانسویچ: ما یک برند پرتیراژ هستیم که بر تولید انبوه متمرکز شده، بنابراین فلسفه کلی ما در حال حاضر این است که نیازهای طبقه متوسط ​​را پوشش دهیم. اما از ایجاد برندهای لوکس و پریمیوم در کلاس موفق ترین برندهای دنیا هم غافل نیستیم.

در اصل ما پس از تجزیه و تحلیل دقیق نیازهای مشتریان خود، توانسته‌ایم هویت فعلی چری را خلق کنیم، زیرا آنچه در اینجا می‌خواهیم انجام دهیم این است که در یک مدل معمولی، احساس لوکس بودن را به مشتریان خود بدهیم.

بدیهی است که ما هنوز یک برند لوکس نیستیم، اما کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که همان تجربه ممتاز را به مشتریان معمولی طبقه متوسط ​​خود ارائه کنیم.

* در سفر اخیر به شانگهای، تعدادی شاسی‌بلند فوق‌العاده مجلل دیدیم که در ظاهر حتی با بنتلی بنتایگا هم رقابت می‌کردند، آن هم با رانندگی خودکار سطح 2.5 و فناوری‌های فراوان.

این همان جایی است که می خواهید با چری بروید؟

ما در چری می‌خواهیم همان تجربه‌ای را که در یک ب ام و یا مرسدس بنز به دست می‌آورند را به مشتریان ارائه کنیم. البته بسیاری از برندهای چینی هم در همین مسیر هستند.

خوشبختانه در موقعیت خوبی هستیم که می‌توانیم محصولاتی را با قیمت کمتر اما با تجهیزات کافی و احساس تجمل و البته با فناوری‌های فراوانی که در سطح بین‌المللی فقط در مارک‌های برتر یا لوکس دیده می‌شوند، ارائه کنیم.

طراح کمپانی چری

برای ساخت تیگو 7 از محصولات ب‌ام‌و یا مدل‌های هوندا الگو گرفتید؟

ـ تیگو7 یک خودرو خانوادگی معمولی برای طبقه متوسط ​​است که هنگام توسعه این خودرو روی یک برند خاص تمرکز نکردیم، زیرا نمی‌خواهیم از کسی کپی کنیم، اما احساس کلی مردم دنیا از محصولات رقبا را هم مطالعه می‌کنیم.

منظورم این است که احساس کلی در مورد ب‌ام‌و، یک خودرو اسپرت و لوکس است یا در مرسدس بنز همه چیز لوکس است. ما سعی می‌کنیم تجربیاتی را که در این خودروها به دست می‌آید را ترکیب ‌کنیم و سپس از مشتریانمان می‌پرسیم که از چری چه انتظاری دارند.

نمی‌خواهیم تنها در یک بُعد حرکت کنیم زیرا خودرو باید انتظارات بازار بین‌المللی را برآورده کند، اما تلاش ما این بوده که در میانه ویژگی‌های خالص اسپرت و لوکس در این مدل بمانیم.

از بیرون یک حس قدرت و محافظت وجود دارد، اما به طور کلی خودرو باید در جاده پایدار دیده شود. اینها حداقل کلمات کلیدی در طراحی تیگو 7 هستند.

چگونه محصولاتی را می‌سازید که شیک و جذاب باشد و در عین حال مقرون به صرفه هم باشد؟

ـ در یک سطح مشخص، ایجاد احساس برتری در خودرو با بودجه‌ای کمتر نسبت به محصولات لوکس، قطعاً یک چالش بزرگ است، اما کار ما این است که نیازهای مشتریان و انتظارات آنها را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و اینها را با انتظارات و پیش‌بینی‌های خودمان از روند آینده ساخت خودرو ترکیب می‌کنیم.

منطق این است که ما روی بخش‌هایی از خودرو سرمایه‌گذاری ‌کنیم که برای جذابیت کلی خودرو بسیار مهم هستند.  ویژگی‌هایی را که برای مشتریان مهم نیستند یا با فلسفه ما (تجربه ممتاز با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه) جور در نمی‌آید، کنار می‌گذاریم.

  • آیا با مشتریان خود صحبت می کنید که بیشتر از همه در اتومبیل خانوادگی بعدی خود چه می‌خواهند؟

ـ بله، حتی وقتی در حال توسعه محصول یا مدل جدید هستیم، چه از مشتریان فعلی و چه از کسانی که هنوز چری ندارند دعوت می‌کنیم و از آنها می‌پرسیم که چه چیزی بهبود یافته است یا چه چیزی در ماشین می‌خواهند.

طبیعتا ما نمی‌توانیم به هر نظری از جمع پرشمار مشتری گوش کنیم، اما اگر تعداد زیادی از مردم مشکل مشابهی دارند، مطمئناً به نگرانی‌های آنها گوش می‌دهیم.

  • آیا خریداران خودروهای جدید در چین، وقتی فناوری جدیدی معرفی می‌شود خواستار استفاده از آن در محصولات جدید هستند و آیا این، روی اهداف چری هنگام توسعه یک مدل جدید تأثیر گذاشته است؟

ـ من حدود سه سال پیش به چین آمدم، اما از همان زمان مشتریان چینی خواستار تکنولوژی‌های جدید بوده و هستند. اگر نگاهی به برندها و کارهایی که در اینجا در داخل ماشین‌ها انجام می‌دهند بیندازید، جذاب‌تر از آنچه در مارک‌های غربی می‌بینید وجود دارد.

آنها خواهان بسیاری از فناوری‌های اطلاعات و سرگرمی هستند و می‌خواهند فضای داخلی خودروها رنگارنگ تر از آنچه ما در خارج از چین به آن عادت کرده‌ایم، باشد.

آن‌ها از چرم‌های لوکس و فناوری‌های فراوان استفاده می‌کنند، که البته برای ما یک مزیت است چون می‌توانیم بیشتر از رقبای خود چنین امکاناتی را ارائه کنیم و در نتیجه امکانات بهتری نسبت به یک ماشین معمولی در کمپانی‌های غربی، در اختیار مشتریان چینی قرار دارد.

در اینجا تقاضای بیشتری برای وسایل نقلیه پیچیده‌تر و در عین حال راحت‌تر وجود دارد، اما همین روند احتمالاً در سطح بین‌المللی نیز رشد خواهد کرد.

طراح فونیکس اف ایکس چری

فناوری‌های جدید  طراحی های چری چیست؟

ـ چری یک بخش ویژه ایجاد کرده که منحصراً روی خودروهای خودران کار می کند، زیرا در حال حاضر ما یک برند لوکس نیستیم، بنابراین تمرکز ما بر ایمنی با استفاده از رادارها و سیستم‌های کمکی و دستیار راننده است.

نه تنها با فناوری به دنبال محافظت از مسافران هستیم بلکه از عابران پیاده هم مراقب می‌کنیم. این یک برنامه بزرگ برای چری است که با استفاده از خیل  رادارها و حسگرها می‌تواند ایمنی را بالا ببرد در حالی که حتی سه سال پیش چنین سطحی از ایمنی در خودروهای مقرون به صرفه بازار قابل تصور نبود.

نمی‌توانم دقیقاً به شما بگویم که در خودروهای جدید از چه تعداد حسگر بهره می‌بریم اما بسته به هر مدل از محصولات ما، قطعاً بیش از 20 یا حتی 25 سنسور وجود دارد. ما در حال توسعه نرم افزاری برای وسایل نقلیه کاملاً خودمختار هستیم.

گفت‌و‌گوی جذاب با ساجدین عثمانسویچ، طراح کمپانی چری

چند طراح اروپایی یا غربی دیگر با چری کار می کنند؟

ـ چری شش مرکز طراحی دارد، اما اینجا در مرکز اصلی در ووهو، در چین، من یکی از سه طراح اصلی هستم. ما دو مرکز توسعه دیگر در شانگهای داریم و بیشتر طراحان آنجا خارجی هستند.

به طور کلی، ما حدود 20 تا 30 طراح، مدل ساز و مهندس در اینجا داریم و همچنین یک مرکز طراحی دیگر نیز در آلمان داریم که توسط طراحان بین المللی در حدود 30 نفر کار می‌کند.

  • آیا این مراکز طراحی مختلف برای پروژه های جدید در تقابل با هم قرار نمی‌گیرند؟

ـ ما تقریباً در هر پروژه از هر دو گروه استفاده می‌کنیم و این نه تنها منجر به ایجاد رقابت بین طرح‌ها می‌شود بلکه خلاقیت را هم بیشتر می‌کند. واقعیت این است که روند طراحی دائما در حال تغییر است.

بعضی اوقات در طول فرآیند طراحی که گاهی حدود دو سال طول می کشد، موقعیت ما با توجه به آنچه برای مشتریان مهم است، می تواند در میانه راه توسعه طرح، تغییر کند.

آیا پروژه‌های هیجان انگیزی دارید که مشغول آن باشید؟

ـ من به تازگی (به همراه تیمم) روی پروژه تیگو 11 که با نام Fulwin نیز شناخته می شود کار می‌کنیم یک برند لوکس جدید زیر چتر چری است. فکر می کنم که آن را با حدود 90 درصد از آنچه اکنون اینجا می‌بینید، به تولید خواهیم رساند. این در واقع اولین مدل Fulwin از طیف وسیعی از مدل هایی است که در چند سال آینده طراحی خواهیم کرد.

  • بزرگترین چالش‌ها موقع کار با برندهایی مانند چری چیست؟

ـ با هر پروژه طراحی جدید، ما باید راه هایی را پیدا کنیم تا بتوانیم با هزینه کمتری نسبت به رقبای خود پروژه را به اجرا برسانیم.

البته گاهی اوقات این فلسفه به دلیل هزینه‌ها یا این واقعیت که مدیریت موافق نیست، جواب نمی‌دهد.

شاید شما یک ویژگی جدید عالی ارائه کنید که واقعاً تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد اما به دلیل افزایش هزینه‌ها لغو می‌شود. پس از آن دور می‌شوید و سعی می‌کنید راه‌حل مقرون ‌به‌صرفه‌تری را برای همان ویژگی جدید پیدا کنید.

مطمئناً این بزرگترین چالشی است که هنگام توسعه محصولات جدید با آن روبرو هستیم.

ماشین مورد علاقه شما چیست؟

ـ فکر می کنم اگر از هر طراح خودرو این سوال را بپرسید، پاسخ او پورشه 911 خواهد بود.

  • در حال حاضر روی چند پروژه برای Chery و Fulwin کار می‌کنید؟

ـ تحت برند چری از جمله  Fulwin، Tiggo  وCougar، اخیرا شش مدل جدید و شش فیس لیفت توسعه داده‌ایم.

با چری، می‌توانم به شما بگویم که تعداد پروژه‌ها بسیار زیاد است، اما به عنوان طراح ما دوست داریم این شانس را داشته باشیم که روی مدل های جدید کار کنیم.

  • بیشتر طراحان می‌خواهند چیزهای جالبی مانند اتومبیل‌های اسپرت یا خودروهای الکتریکی جدید و جالب طراحی کنند.
گفت‌و‌گوی جذاب با ساجدین عثمانسویچ، طراح کمپانی چری

در طراحی‌های شگفت‌انگیز جای تو کجاست؟

ـ از دیدگاه شخصی، تمایل دارم چیزی بیشتر مرتبط با آینده طراحی کنم. فکر می‌کنم سوپراسپرت‌ها در آینده مهم نخواهند بود، زیرا با خودروهای برقی، هر خودرویی پتانسیل سوپراسپرت شدن را دارد.

هدف و آرزوی خودم، که ممکن است در حال حاضر روی آن کار کنم (توضیح بیشتری نمی‌توانم بدهم)، این است که دوباره به این ایده فکر کنم که «ماشین آینده چیست؟»

با توجه به سرعت تغییر صنعت خودرو، اگر به خودروهای تولید انبوه فقط در 10 سال آینده فکر ‌کنید، این وضعیت چگونه خواهد بود؟ مشابه همین موقعیت اگر به خودروهای لوکس فکر کنیم، واقعاً این سوال پیش می‌آید که نسل بعدی خودرو لوکس چگونه خواهد بود؟

با شروع عصر خودروهای برقی و سایر اشکال جابجایی، تجمل هم باید دوباره تعریف شود.

در مورد نسل بعدی خودروهای مقرون ‌به‌صرفه سؤال کردید که ما هم‌ اکنون در حال توسعه یکی از آن‌ها هستیم (نوعی کراس اوور اسپرت که دو نفره نیست) بنابراین من به «ماشین» آینده فکر می‌کنم.

من فکر می کنم ماشین آینده بیشتر شبیه یک وسیله متحرک خواهد بود، بنابراین دیگر ماشین نامیده نمی شود زیرا این یک توصیف بسیار ساده است و ارزش آن را در جامعه تضعیف می کند.

در حالی که این «دستگاه متحرک» ممکن است همچنان بتواند از سرعت 0 تا 100 کیلومتر در ساعت را در سه ثانیه طی کند، در عین حال یک فضای کاری لوکس نیز خواهد بود. این بسیار مفیدتر به نظر می رسد.

با مدیران خودرو 777 همراه باشید و اخبار متفاوت صنعت خودرو ایران و جهان را دنبال کنید.

همراهان عزیز نمایندگی ۷۷۷

با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند.

نویسنده:

آرش راهبر

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *