مدیرانیوز

راه حل چینی برای نجات صنعت خودرو ایران

صنعت خودرو چین
صنعت خودرو چین

راه حل چینی برای نجات صنعت خودرو ایران

مجله 777 ـ در چند روز اخیر انتشار یک گزارش تحقیقی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیرامون دلایل موفقیت و پیشرفت صنعت خودرو چین با واکنش‌های زیادی روبرو شده است.

سر فصل‌های مقاله

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از غول نوظهور جهان

در این گزارش به تفصیل درباره تصمیم‌ها و روش‌هایی که از حدود 5 دهه قبل تاکنون از سوی مقامات ارشد و سیاست‌گذاران کلان در پیش گرفته شده تا صنعت خودروسازی در این کشور توسعه پیدا کند، پرداخته شده و در عین حال از رازهایی که چین را تا مقام سوم جدول صادرکنندگان خودرو در جهان بالا کشیده، رمزگشایی شده است.

صنایع خودروسازی چین فارغ از هر گونه حب و بغض، در دهه گذشته توانسته‌اند بازارهای زیادی را در دنیا به دست بیاورند و تاکنون به بیش از 80 کشور جهان صادرات داشته‌اند و به نظر می‌آید چینی‌ها با پشتکار و ممارست خارق‌العاده‌ای که از خود نشان داده‌اند به زودی فاصله خود را با کشورهای صاحب سبک در صنعت خودرو به صفر برسانند و حتی از آنها عبور کنند.

در ایران اما در حالی که همچنان بسیاری از افراد به دلیل احساسات‌گرایی بی‌دلیل، سرگرم تحقیر خودروهای چینی هستند و در رویای خودروهای گرانقیمت اروپایی و ژاپنی یا آمریکایی به سر می‌برند، صنعت خودروسازی کشور نیز همچنان در پیچ و خم خودساخته برای توسعه این صنعت گیر افتاده و هر روز در برآورده کردن نیاز روزافزون بازار داخلی ناکام‌تر می‌شود.

چکیده گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره دلایل اوج گرفتن صنعت خودرو چین، دقیقا روی نقاطی متمرکز شده که از آن می‌توان به عنوان پاشنه آشیل خودروسازی و بازار خودرو ایران یاد کرد: فقدان یک استراتژی متناسب با فرهنگ و ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی کشور، نبود سرمایه‌گذاری هدفمند و توسعه‌محور و نهایتا عدم حضور در بازار جهانی خودرو که راه را بر انتقال دانش و تکنولوژی به صنعت خودرو ایران بسته است.

گزارش مرکز پزوهش صنعت خودرو چین

الگوبرداری از صنعت خودروسازی چین

مطالعه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که اگر صنایع خودروسازی ایران قصد دارد از وضعیت بلاتکلیف و ناکارآمد فعلی خارج شود می‌تواند با استفاده از الگوی چینی، به مسیر درست بازگردد و این کسب و کار دیرپا را در کشور زنده نگه دارد.

حتی اگر تحقیقات نشان دهد که بهتر است تولید خودرو را در کشور تعطیل کرد باید این عزم و اراده به اجرا برسد و سراغ بخش‌هایی از صنعت خودرو رفت که برای صنعتگران ایرانی مزیت اقتصادی و سودآوری داشته باشد نه اینکه مدام در جاده ضرر و خسارت تاخت.

پیش از هر چیز صنعت خودروسازی ایران نیازمند یک سیاست جامع و درست و منطبق بر واقعیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی کشور است و در عین حال در اجرای الگوی توسعه، باید مانع از کوچک‌ترین انحراف و سستی در اجرای برنامه‌ها شد.

در عین حال برای پر کردن فاصله صنعت خودرو در ایران با جهان، باید مراودات با صنایع کشورهای دیگر، سازمان تجارت جهانی، مراکز تولید دانش این صنعت و همچنین ورود به بازارهای صادراتی احتمالی در صدر برنامه‌های کلان این صنعت در کشور قرار گیرد.

خودرو یک کالای جهانی است و دوره ساخت خودرو ملی و این قبیل خواب‌های خرگوشی نیز در جهان صنعت و تجارت خودرو به سر رسیده و حالا میزان صادرات به کشورهاست که شاخص پیشرفت صنعت خودروسازی و رضایت مشتری محسوب می‌شود.

نکته پایانی از نگاه تیم تحریریه مدیران خودرو 777 در این مجال نیز این است که صنعت خودرو در ایران باید هر چه زودتر سراغ تجربه موفق چینی‌ها برود و از کمترین فرصت، بیشترین بهره را ببرد چرا که تسامح در این زمینه باعث می‌شود همین فرصت هم از دست برود و فاصله صنایع ما با چینی‌ها هم به فاصله کهکشانی صنعت نیمه‌جان ایران با همتایان اروپایی و آسیایی دیگر برسد.

صنعت خودروسازی یک صنعت مادر و خودرو، یک کالای استراتژیک در جهان تلقی می‌شود و تنها کشورهایی در جهان به این صنعت دست یافته‌اند که در دیگر شاخص‌ها نیز خود را از کشورهای جهان دوم و سوم جدا کرده‌اند.

گزارش مرکز پزوهش مجلس صنعت خودرو چین

همراهان عزیز نمایندگی ۷۷۷

با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند.

نویسنده:

آرش راهبر

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *