تیگو 7

تیگو 7


چری تیگو 7، یک انتخاب هوشمندانه

تیگو 7 کراس اوور سایز کوچک شهری شرکت چری چین است که برای اولین بار در سال 1396 از سوی شرکت مدیران خودرو در بازار ایران به تولید رسید. این کراس اوور خوش سیما در زمان عرضه به بازار کشور، یکی از بی‌رقیب‌ترین و نوین‌ترین خودرهای ساخت کشور چین در بازار ایران بود که با تکیه بر زبان طراحی انحصاری و تکنولوژی روز به تولید رسید. مجموعه ویژگی‌های تیگو 7 این کراس اوور را به یکی از موفق‌ترین کراس اوورهای چینی بازار ایران بدل کرد.

طراحی ظاهری

شرکت چری (شریک تجاری مدیران خودرو در ایران) به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان خودرو کشور چین، به منظور کسب رضایت در بازار جهانی، چند سالی است دست به دست برترین طراحان و مهندسان حال حاضر جهان داده است تا برای حضور در بازار جهانی صنعت خودرو محصولات درخور توجه و منطبق بر اصول و استانداردهای روز طراحی و تولید کند.

تیگو 7 یکی از شاهکارهای چری به طراحی جیمز هوپ (James Hope)، طراح استرالیایی الاصل است که دستیار طراح پیشین مدیر طراحی جنرال موتورز آمریکا بود. ایده طراحی ابتدایی تیگو 7 از کراس اوور مفهومی چری با نام TX الهام گرفته شد که در حقیقت در سال 2012 در نمایشگاه خودرو پکن به نمایش درآمد. به فاصله چهار سال بعد، چری از کراس اوور جدید خود در نمایشگاه پکن سال 2016 پرده برداری کرد که تیگو 7 نام گرفت.

به بیان جیمز هوپ، تیگو 7 بسیاری از المان‌های طراحی خود نظیر جلوپنجره مواج فرو رفته و خطوط تیز سرتاسری روی بدنه را از الگوهای موجود در دریا و حرکت قایق بر روی آب الهام گرفته است. تیگو 7 زمانی که بازار جهانی معرفی شد یکی از جدیدترین اقدامات خودروسازان چینی در راستای پیوستن به سبک طراحی جهانی بود. در نتیجه تیگو 7 با ورود به بازار ایران موفق شد با این طراحی خاص، منحصر به فرد و پیشرو، تغییر محسوسی را در ذهنیت مشتریان ایرانی در خصوص سبک طراحی و نحوه پیشرفت خودروسازان چینی ایجاد کند.

تیگو 7 با ابعاد خارجی 4505×1837×1670 میلی‌متری با فاصله محورهای 2670 میلی‌متر، کراس اووری جمع و جور را تشکیل می‌دهد که در عین حال در ساختار داخلی اتاق فضای کافی برای حمل پنج سرنشین بالغ و 414 لیتر فضای حجم بار استاندارد به همراه دارد که در صورت نیاز با خوابیدن صندلی‌های ردیف دوم این حجم تا رقم خیره کننده 1500 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

زمانی که تیگو 7 روانه بازار ایران شد، سبک طراحی بسیار منحصر به فرد آن بسیار سنت شکن و رادیکال بود. این خودرو با ارائه چراغ‌های تیز و کشیده با گرافیک کاملا منحصر به فرد، جلوپنجره فرور فته در قالب خط لبخند سرتاسری عرضی، زیرسپر کاملا هماهنگ با چهره خودرو، خط شانه تیز ادغام شده بر راهنمای روی بدنه، چراغ عقب با طراحی الهام گرفته از پنجه ببر، استفاده معقول و منطقی از تریم پلاستیکی تزئینی بر دامن خودرو و ریم‌های اسپرت 18 اینچی آلیاژ آلومینیومی، یکی از شاهکارهای تناسبات هندسی در صنعت خودرو چند سال اخیر کشور چین و بازار ایران است.

شاید امروز چند رقیب چینی اقدام به ارائه خودروهای دارای طراحی نوین و رادیکال کرده باشند اما چری با تیگو 7 در سال 2016 بدون شک در این زمینه پیشرو بود. حتی امروز پس از گذر پنج سال از ارائه این خودرو در بازار جهانی، طراحی پیشرو و آینده‌نگر آن به دور از هرگونه میانه‌روی، در عین سادگی همچنان زیبا است.

نمای داخلی

فضای داخلی تیگو 7 نیز از المان‌های مشترک با نمای خارجی بهره می‌گیرد ضمن آن که نسخه جدید این خودرو در چند بخش مورد بازنگری و بهبودهای قابل توجه قرار گرفته است. چشمگیرترین بخش نمای داخلی تیگو 7 استفاده از تریم تزئیناتی دو رنگ مشکی/موکا در پوشش چرمی صندلی‌ها، رودری‌ها و داشبورد است که با دوخت بخیه سفید رنگ تکمیل می‌شود و جلوه‌‌ای لوکس و اسپرت به همراه دارد.

کنسول میانی با طراحی خاص در بخش جلو اهرم دنده، همانند یک پل معلق ایفای نقش می‌کند.چیدمان ادوات کنترلی بر کنسول میانی و داشبورد بسیار مینیمال و به دور از اغراق است. غربیلک فرمان سه شاخ به همراه تریم تزئیناتی نقره‌ای مات مجهز به کلید‌های کنترلی سیستم صوتی، نشانگرهای ترکیبی آنالوگ/دیجیتال منحصر به فرد پشت فرمان، نمایشگر 9 اینچی لمسی سیستم مولتی مدیا در کنار سقف پانورامیک بزرگ چهار حالت برقی، حس کامل یک خودرو لوکس را به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند. این فضای لوکس با وجود قرار گیری بر پلتفرم سایز کوچک تیگو 7، به راحتی می‌تواند پنج سرنشین بالغ را در سفرهای بلند مدت بین شهری با کمترین میزان خستگی ممکن در خود جای دهد. مناسب بودن فضای داخلی تیگو 7 مخصوصا در ردیف دوم نشیمن، از کاهش ابعاد محفظه بار و اختصاص آن به جا پای مناسب سرنشینان ردیف عقب نشات می‌گیرد. با این حال حجم قابل قبول 414 لیتری استاندارد محفظه بار به کمک ارتفاع اتاق خودرو حاصل می‌شود که به راستی حجم کافی برای یک خانواده پنج نفره در مسافرت‌های بین شهری است.

آپشن های رفاهی و ایمنی

تیگو 7 از همان ابتدای ورود به بازار ایران در بحث بسیار مهم آپشن‌های ایمنی و رفاهی جای هیچ کمبودی باقی نگذاشت. حالا نسخه جدید تیگو 7 با بهبودهای فنی و رفاهی روانه بازار ایران شده است تا با عرضه محصولات متنوع‌ترهم وطن خود در بازار ایران، همچنان در اوج رقابت باقی بماند.

مهم‌ترین ویژگی‌های رفاهی تیگو 7 جدید سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی 9 اینچی و شش بلندگو با ستاپ جدید و کیفیت صوتی بالاتر، مجهز به دوربین دید عقب دینامیک و چشم عقاب (دید 360 درجه سیستم AVM)، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم روشنایی در روز و چراغ‌های اتوماتیک، سنسور باران و برف پاک‌کن‌ اتوماتیک، سقف پانورامیک چهار حالته با کاور برقی، ریم‌های آلیاژی اسپرت 18 اینچی با طراحی جدید، جایگزینی ترمز اضطراری دستی با نمونه برقی مجهز به سیستم کنترل ایستایی (اتوهولد)، فرمان کمک برقی (EPS)، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، آینه‌های تمام برقی جانبی مجهز به گرم‌کن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای با دریچه انحصاری ویژه سرنشینان عقب به همراه دو خروجی مجزا USB، سیستم کنترل سرعت در سرازیری (DAC)، ورود و استارت بدون کلید به همراه سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، مه‌شکن‌های اتوماتیک حساس به زاویه فرمان به منظور افزایش دامنه دید راننده در تاریکی، چراغ مطالعه ردیف عقب، روکش کاملا جدید چرمی صندلی‌ها و تمام نمای داخلی، روکش جدید داشبرد از جنس فوم نرم، کاهش نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین با استفاده از عایق کاری بهتر، کیسه هوا ایمنی سرنشینان جلو و پرده‌ای SRS، سیستم کنترل پایداری کامل شرکت بوش آلمان، صندلی‌های جلو مجهز به گرم‌کن و قابلیت تنظیم برقی صندلی برای راننده است.

 

ویژگی‌های فنی

قلب تپنده تیگو 7 یک واحد چهار سیلندر 16 سوپاپ (DOHC) انژکتوری به حجم دقیق 1498 سی‌سی مجهز به سیستم پرخوران توربوچارجر و دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است که با همکاری شرکت AVL اتریش ساخته شده است. این پیشرانه با ضریب تراکم 9.5:1 می‌تواند حداکثر قدرت 147 اسب بخار در دور 5000 و بیشینه گشتاور 210 نیوتون.متر در دور 1750 تا 4000 به تولید برساند. به دلیل تجهیز به سیستم توربوچارجر از نوع بهینه‌ساز عملکرد، این پیشرانه در ترکیب با گیربکس شش سرعت اتوماتیک دو کلاچ (DCT) از ساخته‌های شرکت گترگ آلمان، می‌تواند مصرف سوخت بسیار اقتصادی و درخور توجه 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر را از خود برجای بگذارد که با در نظر گرفتن وزن 1440 کیلوگرمی خالص خودرو و توان باربری 1100 کیلوگرمی، رقمی بسیار قابل احترام و درخور توجه است. در نتیجه تیگو 7 باکی به حجم 57 لیتر دارد که برای پیمودن مسافت‌های بسیار طولانی بیشتر حد نیاز ظرفیت دارد.

شتابگیری سریع و رانندگی تیز و بز یکی از ویژگی‌های برتر تیگو 7 است که از ابتدای حضور آن در بازار ایران مورد توجه بوده است. شتابگیری خودرو از حالت سکون تا سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در 10.2 ثانیه انجام می‌گیرد اما این رقم در رانندگی روزمره شهری اهمیت چندانی ندارد. آنچه مهم است ارائه حداکثر گشتاور پیشرانه از دور بسیار پایین 1750، یعنی درست پس از ورود سیستم توربوچارجر به مدار است که باعث می‌شود خودرو از زمین کنده شده و میل به شتاب‌گیری را از خود بروز دهد.

این موضوع از دو جنبه دارای اهمیت است. اول آن که پیشرانه در پایین‌ترین دور ممکن حداکثر گشتاور خودرا در اختیار راننده قرار می‌دهد. این موضوع استهلاک قطعات درونی پیشرانه و میزان مصرف سوخت را به حداقل می‌رساند. دوم واکنش سریع خودرو به تغییرات پدال گاز و قابلیت اجرای مانورهای سریع نظیر سبقت گیری ناگهانی را با خود به همراه دارد. راننده و سرنشینان به لطف وجود سیستم کنترل پایداری و سیستم ترمز‌های دیسکی ضد قفل و اصطکاک خوب تایرهای پهن در هر چهارچرخ با زمین می‌توانند از بابت شتاب‌گیری و اجرای مانورهای رانندگی آسوده خاطر باشند.

سیستم تعلیق خورو در محور جلو از نوع ساده و کم هزینه و کم استهلاک مکفرسون استرات با کمک هیدرولیک و فنر لول و در عقب از نوع چند نقطه اتصال (مولتی لینک) با فنر لول و کمک هیدرولیک است که در بیشتر خودروهای برتر روز جهان به کار رفته و چسبندگی و پایداری خودرو را در سرعت بالا و مانوردهی‌های سریع تضمین می‌کند. تایرهای پهن سایز 60/225 نیز پشتیبان این سیستم تعلیق را پشتیبانی می‌کنند.

تیگو 7 به لطف بهره بردن از سیستم تعلیق مدرن، تایرهای پهن و مجموعه سیستم‌های کنترل پایداری، حس سواری بسیار مستحکم به همراه حس اعتماد به نفس را به راننده و سرنشینان القا می‌‌کند. بر این اساس نوع سواری ارائه شده از سوی تیگو 7 به کمک قابلیت انتخاب دو وضعیت سواری اقتصادی و اسپرت، کاملابر اساس سلیقه شخص راننده قابل کنترل است. تیگو 7 از سوی موسسه ایمنی C-NCAP چین موفق به کسب 5  ستاره ایمنی شده است. همچنین شرکت مدیران خودرو این کراس اوور  را با گارانتی 5 ساله یا 150 هزار کیلومتری به مشتری عرضه می‌کند. این مهم تیگو 7 را به یک کراس اوور کم مصرف اقتصادی/اسپرت خانوادگی بدل می‌سازد که هم در استفاده‌های روزمره درون شهری و هم استفاده در مسافت‌های طولانی نقش یک خودرو همه کاره را بازی می‌کند.

نویسنده هیئت تحریریه ۷۷۷

هر گونه نقل مطلب از هر قسمت این سایت 777 بدون اجازه کتبی از مدیریت سایت ممنوع می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *