سابقه حضور مدل X33 از ساخته‌های مدیران خودرو در خیابان‌های ایران به آخر دهه 1380 باز می‌گردد. زمانی که یکی از اولین کراس اوورهای چری با نام X33 از سوی مدیران خودرو روانه بازار ایران شد تا تب کراس اوور سواری در کشور ما هم کم کم بالا بگیرد. در نتیجه X33 قدیمی‌ترین محصول شاسی بلند مدیران خودرو و یکی از قدیمی‌ترین محصولات چینی است که در سال 1389 روانه بازار کشور شد و امروز یکی از معدود مدل‌های تولیدی مدیران خودرو است که بارها دستخوش فیس لیفت و ارائه در نسل‌های جدید شده است.

نوین‌ترین نسل X33 نسخه X33S AT اسپرت است که از سال 1399 با ارتقا قابل توجه در بخش طراحی و سطح آپشن‌های رفاهی و ایمنی، به سبد محصولات مدیران خودرو اضافه شد تا بازار انحصاری خود در میان کراس اوورهای روز مونتاژی کشور را حفظ کند.

امروز ام‌وی‌ام X33 AT نزدیک به 12 سال است که بر خط تولید مدیران خودرو قرار دارد و یکی از مورد اعتمادترین محصولات تولیدی این شرکت خودروساز در بازار داخلی به حساب می‌آید که تا کنون نزدیک به 100 هزار دستگاه از آن به تولید رسیده است. بسیاری از مشتریان X33 AT معمولا هر سه نسل X33 را در تملک خود داشته‌اند که نشان دهنده میزان علاقه به طراحی و اعتماد آن‌ها به ویژگی‌های فنی این مدل بخصوص است.

طراحی ظاهری

ام‌وی‌ام X33S AT اسپرت سومین فیس لیفت X33 به شمار می‌آید که در سال 2020 در بازار کشور چین رونمایی شد و با فاصله بسیار کمی از آن به سرعت از سوی مدیران خودرو به بازار ایران راه یافت. این خودرو در بخش جلو از طراحی نوین محصولات چری بهره می‌گیرد. طراحی که در آن، جلوپنجره با تکیه بر تریم مشکی رنگ با زیر سپر ادغام شده و یک مجموعه بزرگ را شکل می‌دهد که در هر دو طرف سپرها با سیستم روشنایی در روز LED تکمیل می‌شود. چراغ‌های جلو در اتصال و ادغام با جلو پنجره همچنان از تریم کرومی متصل کننده، مزین به نشان تجاری MVM بهره می‌گیرد. نمای جانبی ترکیب مشکی رنگ سقف و ستون‌ها، گلگیرهای برجسته و ضربه‌گیر درها را به دنبال دارد اما رینگ های 17 اینچی آلیاژی آلومینیومی اسپرت جدید به سرعت در این نسخه خودنمایی می‌کند. بخش انتهایی خودرو همانند مدل پیش از فیس لیفت، با چراغ‌های مجهز به سیستم روشنایی LED به شکل حرف C انگلیسی، دست نخورده باقی مانده است.

با کمی دقت متوجه می‌شویم که این رویه طراحی نشان از انسجام و اتحاد زبان طراحی شرکت چری در تمامی محصولات تولیدی این برند، از جمله 315 جدید، X55 و حتی سری جدیدی خانواده تیگو و آریزو دارد. دستیابی به امضا انحصاری در بخش طراحی، موضوعی بود که چری از سال‌ها پیش بر آن متمرکز شده و حالا نزدیک به پنج سال است که با تکیه بر تجربه و دانش طراحان صنعتی روز جهان، در این زمینه بسیار موفق عمل کرده و امروز اتحاد و انجسام طراحی قابل احترامی برای خود برهم زده است.

فیس لیفت سوم X33 با ابعاد خارجی 4224×1765×1652 میلی‌متر و فاصله محورهای 2510 میلی‌متری، بیشترین تغییرات را در نمای جلو خود متحمل شده است تا این مدل نیز همانند سایر محصولات برند چری از دیدگاه ظاهری به زبان طراحی جدید این شرکت بپیوندد. بارزترین المان‌های این فیس لیفت بزرگ‌تر شدن جلو پنجره و استفاده از سیستم روشنایی در روز تمام LED در گوشه سپرها است که به منظورهماهنگی بیشتر با طراحی روز جهانی انجام گرفته است.

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی خارجی ام‌وی‌ام X33S اسپرت عدم استفاده از تریم پلاستیکی اغراق آمیز مشکی رنگ بر دامن خودرو است که در بیشتر کراس اوورهای چینی روز بازار جهانی به کار گرفته می‌شود تا خودرو مورد نظر هرچه بیشتر مشابه به یک شاسی بلند آفرودی به نظر برسد. برند چری اما برخلاف بسیاری از خودروسازان کشور چین بیشتر طرفدار رعایت تناسبات هندسی است و در نتیجه ام‌وی‌ام X33S اسپرت فاقد این تریم پلاستیکی انتظائی است تا میزان اغراق بیهوده در نمای خارجی خودرو به حداقل ممکن برسد.

نمای داخلی

نمای داخلی ام‌وی‌ام X33S اسپرت مشابه با نسخه پیش از فیس لیفت با داشبورد نامتقارن طراحی شده است که در میانه داشبورد دو دریچه خروجی سیستم تهویه مطبوع و مانیتور هشت اینچی لمسی سیستم مولتی مدیا را دربر دارد. فرمان سه شاخه خودرو از طراحی جدیدی بهره می‌برد که باتریم نقره‌ای مات، هماهنگ با سایر تزئینات جزئی داخلی، به کلید‌های سیستم مولتی مدیا و سیستم کروز کنترل مجهز است. نشانگرهای دایره‌ای اسپرت کاملا خوانا پشت فرمان یک LCD را در میان خود جای داده‌اند که نقش کامپیوتر سفری و نشانگر اطلاعات حیاتی خودرو را بازی می‌کند. کنسول میانی با دربر گرفتن اهرم دنده با شیبی بسیار تند و تقریبا عمودی به میانه داشبورد متصل شده است که مجموعه ادوات کنترلی سیستم تهویه مطبوع را شامل می‌شود.

این سبک طراحی که ابتدا در X33 نسل پیشین به کار گرفته شد، راهش را به نمای داخلی ا‌وی‌ام X22 و ام‌وی‌ام 315 پلاس جدید باز کرد تا خانواده محصولات چری در نمای داخلی نیز از طراحی نسبتا مشترک، به عنوان المان نشان دهنده امضا انحصاری برند بهره بگیرند. اما ام‌وی‌ام X33S اسپرت با یک تغییر محسوس در نمای داخلی همراه است. تریم داخلی دو رنگ سابق X33S در نسخه جدید به رنگ مشکی یک‌دست در آمده است که با تزئینات جزئی نقره‌ای مات بر کنسول میانی، داشبورد و رودری‌ها تکمیل می‌شود و بر خلاف حس اسپرت تریم دورنگ قرمز/مشکی نسخه پیش از فیس لیفت، حالا حس سنگین‌تری را به سر نشینان القا می‌کند.

با وجود تعلق به کلاس کراس اوورهای سایز متوسط شهری، ام‌وی‌ام X33S اسپرت در ردیف دوم سرنشینان فضای نشیمن بسیار خوبی را مناسب مسافرت‌های طولانی بین شهری در اختیار قرار می‌دهد.این در حالی است که ظرفیت استاندارد حمل بار در بخش عقب خودرو برابر با رقم درخور توجه 550 لیتر است و با خوابیدن ردیف دوم صندلی‌ها تا حجم چشمگیر 1800 لیتر قابل افزایش است.

آپشن های رفاهی و ایمنی

از همان ابتدای ورود X33 ، این خودرو با مجموعه‌ای از آپشن‌های رفاهی و ایمنی درخور توجهی روانه بازار کشور شد که در رقابت با سایر محصولات داخلی، نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرد. حالا ام‌وی‌ام X33S اسپرت جدید با هشت آپشن رفاهی و ایمنی جدید نسبت به نسخه پیش از فیس لیفت به بازارعرضه می‌شود که سیستم کامل کنترل پایداری شرکت بوش (Bosch) آلمان نظیر کنترل الکترونیکی پایداری (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل سرعت در سرازیری (HDC)، کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)، چراغ‌های اتوماتیک جلو (اتولایت)، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، فرمان کمک برقی حساس به سرعت و گرم‌کن صندلی‌های جلو را شامل می‌شود.

سایر آپشن‌های رفاهی و ایمنی ام‌وی‌ام X33S اسپرت مواردی چون سیستم کروز کنترل با کلید‌های کنترلی مجزا بر روی فرمان، قابلیت انتخاب دو حالت سواری اقتصادی (ECO) و اسپرت، گیربکس جدید پنج سرعت اتوماتیک، سنسور پارک عقب، ترمز دیسکی هر دو محور مجهز به سیستم ضد قفل (ABS) و تقسیم نیرو ترمز (EBD)، کیسه ایمنی هوا SRS برای سرنشینان جلو، سیستم هشدار دهنده ضد سرقت و ایموبلایزر، آینه‌های جانبی تنظیم برقی مجهز به گرم‌کن، بالابر برقی تمام شیشه‌ها مجهز به پاور ویندو، برف پاک‌کن و گرم‌کن شیشه عقب، ریم‌های اسپرت 17 اینچی آلیاژ آلومینیومی به همراه تایر و ریم زاپاس سایز اصلی به همراه پوشش قرار گرفته بر روی در عقب برای دسترسی سریع و آسان، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر هشت اینچی لمسی به همراه دوربین دنده عقب و سیستم موقعیت یاب فارسی (GPS) و کلید‌های کنترلی مجزا بر روی فرمان با قابلیت اتصال تلفن هوشمند، سیستم تهویه مطبوع التریکی، سانروف برقی دو حالته، پوشش چرم و پارچه صندلی‌ها با دوخت اسپرت قرمز، سیستم روشنایی در روز LED و آینه وسط حساس به نور (الکتروکرومیک) را دربر می‌گیرد.

ویژگی‌های فنی

ام‌وی‌ام X33S اسپرت از همان پیشرانه چهار سیلندر انژکتوری دو میل سوپاپ (DOHC) 16 سوپاپ تنفس طبیعی به حجم دقیق 1971 سی‌سی با استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره می‌گیرد که به تکنولوژی روز زمان بندی متغیر سوپاپ‌های دود و هوا (DVVT) مجهز است. این پیشرانه قادر است با ضریب تراکم 10.5:1، توانی برابر با 136 اسب بخار و گشتاور معادل 180 نیوتون.متر به تولید برساند.

مهم‌ترین تفاوت فنی ام‌وی‌ام X33S اسپرت با نسخه پیش از فیس لیفت، استفاده این مدل جدید از گیربکس اتوماتیک پنج سرعت بجای نمونه ضریب متغیر (CVT)، برای انتقال نیرو به محور جلو در ساختار FWD است که از نظر لذت سواری با سلیقه مشتریان ایرانی هماهنگی بسیار بیشتری دارد. این اولین بار است که خانواده X33 به گیربکس اتوماتیک غیر از نوع CVT مجهز می‌شود.

با داشتن وزن خالصی برابر با 1420 کیلوگرم، ام‌وی‌ام X33S اسپرت می‌تواند مصرف سوخت متوسطی برابر با 8.4 لیتر از خود بر جای بگذارد. این در حالی است که وزن خودرو بر سیستم تعلیق مستقل مکفرسون استرات در جلو و مولتی لینک در عقب و تایرهای 50/215 سوار است. همچنین این خودرو از سوی مدیران خودرو با گارانتی سه ساله یا 100 هزار کیلومتری و سرویس اولیه رایگان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد تا بهترین سواری مناسب یک کراس اوور شهری خانوادگی به همراه تضمین سلامت فنی در بازه سه سال اولیه را به سرنشینان ارائه دهد.

نویسنده هیئت تحریریه ۷۷۷
هر گونه نقل مطلب از هر قسمت این سایت ۷۷۷ بدون اجازه کتبی از مدیریت سایت ممنوع می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *