بررسی خودرو

خودرو اکستریم LX، ترکیبی از قدرت، راحتی و ایمنی

اکستریم LX

خودرو اکستریم LX، ترکیبی از قدرت، راحتی و ایمنی

ورود خودرو اکستریم LX به ایران

برند اکستریم (XTRIM) در سال 1402 از سوی شرکت مدیران خودرو به بازار ایران معرفی شد. این زیرشاخه تازه تاسیس کمپانی چری که در دیگر کشورها به نام اِکسید (EXEED) شناخته می‌شود با هدف ارائه سطح بالاتری از کیفیت و آسایش به سرنشینان وارد بازار جهانی شده است. تا پایان سال 1402 صحبت از ورود 3 مدل از اکستریم به ایران مطرح بود اما به نظر می‌آید اکستریم در سال 1403 به تنوع محصولات خود خواهد افزود. اکستریم LX که در اصل یک کراس‌اوور لوکس است امسال به بازار ایران معرفی می‌شود و با توجه به سطح امکانات خوب و پرشمارش بتواند علاقمندان به خودروهای لوکس شهری را به خود جلب کند.

اکستریم LX بعد از معرفی در سال 2019، به فاصله کوتاهی راهی بازارهای جهانی شده و حالا در روسیه و خاور میانه، مشتریان قابل توجهی دارد. مدلی که قرار است وارد بازار ایران شود نمونه ارتقا یافته آن است.

اکستریم LX یک کراس‌اوور لوکس جذاب برای استفاده شهری و خانواده‌های سه تا 4 نفره است. طول این خودرو 4520 میلی‌متر، عرض آن 1848 میلی‌متر و ارتفاع آن نیز 1685 میلی‌متر است. فاصله دو محور 2650 میلی‌متر در نظر گرفته شده تا با وجود جثه متوسط اکستریم LX، فضای اتاق آن مطلوب باشد.

نمای ظاهری خودرو اکستریم X

XTRIM VX
سر فصل‌های مقاله

با توجه به اینکه اکستریم LX بر روی پلتفرم چری تیگو 7 اجرا شده طبیعتا شکل کلی پیکره‌بندی آن به برادرخوانده‌اش نزدیک است. اما با توجه به ماموریتی که برای این خودرو پیش‌بینی شده از نظر طراحی تفاوت‌های مشخصی با تیگو 7 دارد.

تفاوت‌ها کاملا آشکار هستند.در نمای جلو، جلوپنجره باریک با نشان اکستریم قرار گرفته که به سمت دو طرف روی چراغ‌ها کشیده می‌شود. سپر جلو تفاوت اساسی با روح طراحی چری تیگو دارد و با استفاده از سوراخ‌های لوزی شکل مشبک، فرم تازه‌ای را ایجاد کرده است.

در ادامه، سپر جلو در دو طرف به چراغ‌های روز یا دی‌لایت‌ها می‌رسد که بر اساس مدل طراحی کلی اکستریم، به صورت افقی هستند. هواکش‌های چسبیده به چراغ روز هم به شکل مثلث و به رنگ مشکی که تضاد جالبی با رنگ بدنه ایجاد می‌کنند. 

اکستریم LX با یک سپر مشبک خوش‌استایل و به‌روز که شباهت‌هایی هم به فونیکس FX دارد، از رقبایش متمایز شده است. چراغ‌های جلو این خودرو کشیده و باریک هستند و فاصله آنها را یک جلو پنجره مشکی براق با نشان XTRIM پر کرده است.

زیر سپر هم یک تکه متفاوت به فرم آیرودینامیک طراحی شده که در هدایت جریان باد به نفع حرکت خودرو نقش موثری دارد و در وسط آن رادار اصلی خودرو پشت یک مستطیل محافظتی قرار گرفته است.

زیبایی در سادگی

نمای جانبی هم ساده طراحی شده در حالی که حجم‌های نرمی روی درها و گلگیرها دیده می‌شود و آینه‌های بغل هم برای شکافتن بهتر هوا و سر و صدای کمتر به صورت منحنی طراحی شده‌اند.

نمای عقبی اکستریم LX هم تا حد امکان ساده و بدون پیچیدگی غیرعادی طراحی شده و چراغ‌های به هم چسبیده هم شباهتی به نمای جلو و چراغ‌های آن پیدا کرده است.

دو خروجی واقعی اگزوز به همراه یک دیفیوزر بزرگ و یک بال در قسمت بالای شیشه پشتی هم نمای کلی اکستریم LX را تشکیل داده‌اند.

مشخصات فنی و حرکتی اکستریم LX

اکستریم LX کوچک‌ترین مدل از این برند است که به بازار خودرو ایران وارد می‌شود. اکستریم LX هم از نظر جثه و هم از نظر قوای محرکه با دو برادر بزرگ‌تر خود یعنی TXL و VX فرق دارد مثل آنها، لوکس‌تر از نمونه مشابه در فونیکس است و در عین حال برای یک خانواده کوچک و استفاده شهری ایده‌آل به نظر می‌رسد.

اکستریم LX با موتور 1.6 لیتری توربوشارژ به صورت تزریق مستقیم (TGDI) مجهز شده که نیروی 197 اسب بخاری و گشتاور 197 نیوتن متری را از طریق گیربکس اتوماتیک 7 سرعته به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. سیستم دو کلاچه تر (DCT) نیز با آرامش و دقت بیشتری این نیروی زیاد را به جعبه دنده می‌رساند و با روح کلی این خودرو متناسب است.

اکستریم LX با این سیستم تولید و انتقال قدرت، می‌تواند در کمتر از 9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد در حالی که حداکثر سرعت این کراس‌اوور لوکس نیز به 200 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

نکته جذاب دیگر این خودرو مصرف سوخت بهینه آن است که برای طی کردن 100 کیلومتر مسافت، نیاز به 6.9 لیتر سوخت استاندارد دارد و ظرفیت باک آن نیز 51 لیتر است.

فضای داخلی اکستریم LX

کابین اکستریم LX یکی دیگر نقاط برتری این خودرو است. به محض ورود به داخل کابین احساس قرار گرفتن در یک فضای مجلل در سرنشینان ایجاد می‌شود. کیفیت مطلوب و متفاوت تریم داخلی از یک سو و داشبورد خلوت به همراه مانیتور بزرگ با دو نمایشگر پانورامیک (هر یک 12.3 اینچی)، ترکیب دلچسبی را برای سرنشینان ایجاد کرده است.

فرمان 4 شاخه دی کات هم به وسیله دکمه‌های متعدد، نزدیک‌ترین راه ارتباطی بین راننده با امکانات خودرو و جاده را ایجاد می‌کند.

صندلی‌ها با روکش چرم مرغوب، کنسول وسط مرتفع با دو کنترلر دایره‌ای و امکان شارژ بی‌سیم گوشی تلفن همراه هم از دیگر امکانات جذاب این خودرو به شمار می‌آیند.

آپشن‌ها و ایمنی خودرو اکستریمLX  

با توجه به این که اکستریم LX مجهز به 6 ایربگ (سرنشینان جلو، جانبی، پرده ای) است و در تست تصادف موسسه C-NCAP موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده، بی‌شک خودرویی مطمئن در حوادث رانندگی محسوب می شود.

در زمینه تجهیزات ایمنی نیز اکستریم LX علاوه بر امکانات عادی مثل سیستم کنترل پایداری (ESP) ، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HAC) و سراشیبی، به دستیار هوشمند رانندگی ADAS نیز مجهز است. این سیستم مجهز به این امکانات کمکی در حین رانندگی است:

 

  • رادار نقطه کور (BSD): این نرم‌افزار شامل سیستم هشدار به وقت باز کردن درب خودرو و هشدار نزدیک شدن خودرو از عقب است به این شکل که هنگام رانندگی یا پارک کردن، در صورت ورود شی یا انسان به منطقه کور، به راننده آلارم می‌دهد.
  • سیستم کمکی هشدار تغییر لاین LCA: این سیستم دائما مراقب ترافیک جانبی و عقب خودرو است تا با پیش‌بینی زودهنگام، خطر برخورد به هنگام تغییر لاین را به راننده هشدار دهد.
  • رادار تصادف از عقب RCTA: هنگام دنده‌عقب به‌صورت عمودی یا مورب، در صورت نزدیک شدن وسیله نقلیه، با به صدا درآوردن آلارم به راننده هشدار می‌دهد.
  • سیستم هشدار خروج از لاین یا رادار بین خطوط LDW: در صورت انحراف خودرو از خط جاده، این نرم‌افزار به راننده هشدار می‌دهد.
  • سیستم کمکی تداوم حرکت در لاین LKA: این با کنترل مداوم فرمان الکترونیکی خودرو، به نگه داشتن وسیله نقلیه بین خطوط کمک می‌کند. مزیت اصلی آن کاهش کنترل فرمان از سوی راننده و در نتیجه راحتی بیشتر در رانندگی است.
  • کروز کنترل هوشمند تطبیقی ACC: این سیستم، در واقع همان مدل پیشرفته کروز کنترل است که علاوه بر حفظ سرعت تعیین‌شده، امکان حفظ فاصله با خودروی جلویی را نیز دارد.
  • سیستم کمکی حرکت در ترافیک TJA: این سیستم در محدوده سرعت صفر تا 60 کیلومتر بر ساعت و در خیابان‌هایی که به‌طور استاندارد خط‌کشی شده باشند، توانایی کنترل خودرو در بین خطوط را دارد و اگر جاده خط‌کشی نداشته باشد نیز از موقعیت خودرو جلویی پیروی می‌کند.
  •  سیستم کمکی کروز هوشمند ICA: در بازه سرعت 60 تا 150 کیلومتر در ساعت و جایی ‌که علامت‌ خطوط وجود داشته باشد، خودرو را در لاین خود نگه می‌دارد. اگر علائم خطوط در دسترس نباشد، از موقعیت خودرو جلویی پیروی می‌کند.
  •  سیستم کنترل هوشمند نوربالا IHC: این سیستم بسته به شرایط ترافیکی و محیطی، نور بالای خودرو را فعال و غیرفعال می‌کند تا در هنگام رانندگی در شب از نور بهینه استفاده شود.
  •  رادار هشدار تصادف از جلو FCW: هنگام بروز ترافیک در جلو، یا نزدیک شدن بی‌محابا به خودرو یا مانعی در جلو، ابتدا هشدار داده می‌شود و در صورت ادامه خطر، یک آلارم دنباله‌دار به صدا درمی‌آید.
  •  ترمز اضطراری خودکار AEB: در صورت عدم واکنش راننده به هشدارها و بحرانی شدن وضعیت، خودرو به‌صورت خودکار ترمز گرفته تا سرعت را کاهش ‌دهد.

امکانات رفاهی و ایمنی اکستریم LX

سامانه کنترل پایداری الکتریکی

فرمان کمکی برقی

سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی

سقف پانورامای برقی

ترمز اضطراری اتوماتیک

درب صندوق عقب برقی

رادار خط خوان

ترمز پارک برقی

ادار نقطه کور

تنظیم حالت رانندگی

صندلی های برقی جلو

دسته دنده الکتریکی

سردکن و گرمکن صندلی های جلو

کلاستر دیجیتال

حافظه صندلی راننده

دوربین ۳۶۰ درجه

سیستم صوتی سونی

نور پردازی کابین

کروز کنترل تطبیقی

تنظیم برقی صندلی شاگرد از ردیف عقب

قیمت اکستریم LX

با توجه به این که هنوز زمان قطعی ورود اکستریم LX به بازار ایران از سوی شرکت مدیران خودرو اعلام نشده، طبیعتا هنوز قیمت این خودرو نیز به صورت رسمی و دقیق انجام نگرفته است. نمایندگی 777 مدیران خودرو در صورت اعلام قیمت اکستریم LX، به سرعت این موضوع را به مخاطبان خود اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

 فروش خودرو اکستریم LX

هنوز بخشنامه فروش اکستریم LX از سوی مدیران خودرو صادر نشده اما با توجه به اینکه مدیران خودرو 777 از معدود نمایندگی‌های دارای مجوز فروش محصولات اکستریم است، متقاضیان خرید این خودرو میتوانند با پر کردن فرم ثبت نام اقدام به خرید این خودرو داشته باشند.

همراهان عزیز نمایندگی ۷۷۷

با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *