ام وی ام X55

x55pro


 پس از آن که کراس اوور سایز کوچک X33 در طی سه نسل در بازار ایران با موفقیت‌های چشمگیر رو به رو شد ، مدیران خودرو در سال 1398 ، کراس اوور جدیدی با نام ام وی ام X55 پرو را به سبد محصولات خود اضافه کرد که به عنوان برادر بزرگ‌تر و لوکس‌تر X33 از خانواده کراس اوورهای مدیران خودرو شناخته می‌شود .

ام وی ام X55 پرو به عنوان مدلی به روز‌تر و جدیدتر از خانواده کراس اوورهای چری ، با ایفای نقش در جایگاهی بزرگ‌تر از X33 اما مجهز به سسیتم انتقال نیرو مشترک با خودروهایی چون تیگو 7 و آریزو 6 ، به نوعی فاصله میان خانواده کراس اوورهای اقتصادی و لوکس این شرکت با برند تجاری چری را کم کرد . همچنین از دیدگاه طراحی ، ام وی ام X55 به نوعی نشان دهنده تغییرات نوین در زبان طراحی چری بود که به آهستگی انجام می‌گرفت . این خودرو اخیرا با فیس لیفت کاملا جدید روانه بازار شده است که با نام X55 Pro شناخته می‌شود .

این خودرو در دو نسخه X55 PRO IE و X55 PRO IE S عرضه شده است .

در نسخه X55 PRO IE S آپشن های شارژر وایرلس و 6 عدد ایربگ اضافه شده است .

 

ام وی ام X55

مدیران خودرو X55 پرو در برابر رقبا

X55 با تجربه حضور پنج ساله در بازار کشور ، خودرو جدیدی به حساب نمی‌آید اما باید مد نظر داشته باشید که نسخه پرو ( Pro ) این خودرو به تازگی به بازار معرفی شده است و این مهم X55 پرو را یک سر و گردن از رقبای آن بالاتر می‌برد . در بازار حال حاضر کشور ، خودروهایی چون نیسان جوک ( اسکای پک و پلاتینیوم ) ، میتسوبیشی ASX ، رنو کپچر ، سانگ یانگ تیوولی ، دیار DX3 و حتی پژو 2008 می‌توانند رقبای X55 پرو باشند .

دو رقیب ژاپی وارداتی ، یعنی میتسوبیشی ASX و نیسان جوک و دیگر رقیب اروپایی مونتاژی ، یعنی رنو کپچر ، مدت زمانی طولانی است که به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و تحریم‌ تولید ، از بازار کشور رخت بسته‌اند . پژو 2008 نیز به سختی در کلاس رقابت با X55 پرو قرار می‌گیرد اما با این وجود ، آن هم دستخوش سرنوشتی مشابه به رنو کپچر شد . در این میان کره‌ای خوشنامی چون سانگ یانگ تیوولی نیز در بازار حضور دارد که با توجه به جایگاه و اعتبار برند ، از دیدگاه قیمتی بالاتر از X55 پرو می‌ایستند و در عین حال نیز ویژگی‌های رفاهی کمتری به همراه دارد . DX3 دیار خودرو ( همان سوئیست DX5 ) نیز به عنوان یک رقیب هم‌وطن با پیشرانه‌ای مشابه ، اما در تیراژی بسیار محدود در این گردانه رقابت می‌گنجد .

 

ایکس 55 پرو

در نتیجه اگر کسی در بازار X55 پرو به دنبال یک خودرو صفر کیلومتر غیر چینی باشد ، چاره‌ بسیار گران‌ قیمتی جز تیوولی، جوک یا 208 درپی نخواهد داشت. سایر گزینه‌های غیر چینی را نمونه‌های دست دوم برند‌های ژاپنی و اروپایی تشکیل می‌دهند که نه تنها از دیدگاه آپشن‌های ارائه شده بسیار قدیمی و از مد افتاده‌ هستند ، بلکه مدت زمان قابل توجهی از تولید آن‌ها در بازار کشور می‌گذرد .

 

طراحی ام وی ام X55

X55 پرو بر پلتفرم T1X مشترک با تیگو 8 نسل اول و تیگو 7 نسل اول به تولید رسیده است اما ابعاد خارجی 4298×1830×1670 میلی‌متر ، در ترکیب با فاصله محورهای 2610 میلی‌متری ، از هر نظر از X33 بزرگ‌تر و از هر نظر از تیگو 7 کوچک‌تر است . در نتیجه جای تعجب ندارد که این خودرو به سادگی در فاصله خالی میانه خانواده کراس اوورهای MVM و چری جای بگیرد .

نمای خارجی شباهت زیادی به مدل‌های قدیمی مدیران خودرو ( MVM ) ندارد . در عوض با آگاهی از سبک طراحی نسخه‌های قدیمی‌تر کراس اوورهای چری ، می‌توان به سادگی شباهت را میان این خودرو با خانواده تیگو‌های قدیمی‌تر یافت . نمای جلو خودرو در سبک طراحی چراغ‌ها و ادغام آن با جلوپنجره کهکشانی ( که حالا در بیشتر محصولات نوین تولیدی این برند رایج شده است ) . پیش از ارائه فیس لیفت تحت نام پرو ، شباهت بسیار زیادی به تیگو 8 نسل اول داشت . چراغ‌های روشنایی در روز در دو گوشه سپر در نسخه پرو به درون دو شکاف با طراحی جدید مثلثی نقل مکان کرده‌اند که از نظر سبک طراحی ، به مراتب به روز‌تر و نوین‌تر جلوه می‌کند .

 

ایکس 55 پرو 3

نمای جانبی

در نمای جانبی هنوز همان تریم پلاستیکی مشکی رنگ را به همراه دارد که ظاهر X55 را تا حد زیادی از عالم خودروهایی چون نیسان جوک ، پژو 2008 و رنو کپچر جدا می‌کند و جلوه شاسی بلند مانندی به آن می‌بخشد . نمای عقب خودرو اگرچه تغییر چندان زیادی به خود ندیده است . اما تریم کرومی متصل کننده دو چراغ عقب به یکدیگر ، حالا در نسخه پرو از دل چراغ‌ها خارج شده و تنها نقش پل متصل کننده را ایفا می‌کند .

برای آن دسته از افرادی که چندان با چهره X55 آشنا نبوده‌اند ، تشخیص این تمایز جزئی می‌تواند اندکی دشوار باشد . داستان تفاوت‌های میان نسخه پرو X55 با نمونه نسل پشین به همینجا ختم نمی‌شود . این خودرو از چراغ‌های جلو LED بهره می‌گیرد و همچنین در نمای خارجی به تریم تزئیناتی به رنگ قرمز مجهز شده است که در زیر سپر جلو ، تریم مشکی ‌رنگ رکاب‌ها و حتی ریم‌های جدید اسپرت آن به چشم می‌خورد .

 

ایکس 55 پرو 4

این تغییرات برای بسیاری از افراد مینیمال و دارای اهمیت کم به شمار می‌آید . اما باید در نظر داشت در حال حاضر تنها شرکت خودروسازی که به صورت پیوسته و منظم، اقدام به نوسازی سبد محصولات و ارائه فیس لیفت‌های متعدد بر محصولات تولیدی خود می‌کند، فقط شرکت مدیران خودرو است. به همین دلیل اگر فاکتور سلیقه و انتخاب زیباترین گزینه را کنار بگذاریم . در جایگاه رقابت ظاهری با رقبایی چون 2008، جوک یا کپچر، X55 می‌تواند نوین و به روز بودن خود را به سادگی به رخ بکشد .

نمای داخلی

نمای داخلی X55 پرو نیز حرف‌های بسیار برای گفتن دارد . این خودرو در نسل پیشین از تریم تک رنگ نمای داخلی با طراحی نسبتا ساده بهره می‌گرفت که هیجان چندانی به همراه نداشت . اما حالا تریم داخلی به نمونه دو رنگ قرمز / مشکی ، مشترک با تیگو 7 پرو ( تیگو 7 جدید ) بهره می‌برد که ورق را با قدرت زیادی برگردانده است . نمای داخلی نسبتا مدرن اما بی‌روح نسل پیشین ، حالا جای خود را به یک طراحی جدید دو رنگ و مینیمال داده است که تا حدود زیادی طراحی برخی محصولات روز اروپایی را تدائی می‌کند . در این خودرو غربیلک فرمان و سیستم نشانگرهای دیجیتال پشت آن متعلق به نسل پیشین است اما سایر بخش‌ها به طور کلی تغییر کرده‌اند .

ایکس 55 پرو 8

سایر المان های داخلی

داشبورد ساختاری افقی و متقارن دارد که ضمن بهره بردن از تریم تزئیناتی چرمی قرمز ‌رنگ ، در وسط به کنسول میانی شیب‌دار مزین به تریم مشکی پیانویی متصل شده است . نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا در ساختار کشیده و عمودی به ابعاد 10.25 اینچ افزایش یافته است و پنل کنترلی سیستم تهویه مطبوع نیز در اقدامی مشابه به آریزو 5 جدید، آریزو 6، تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو ، به نمونه لمسی تغییر یافته است .

این مهم باعث شده است از تعدد و حجم کلید‌های کنترلی به شکل محسوسی کاهش یافته و نمای داشبرد جلوه‌ای بسیار مدرن و لوکس پیدا کند . طراحی رودری‌ها و صندلی‌ها نیز با تمایز نسبت به نسل پیشین ، ضمن همراه داشتن تغییرات جزئی ، به تریم قرمز رنگ مشابه داشبورد مزین شده است تا فضای داخلی را به طور کلی با جلوه بصری کاملا جدید احیا کند . با توجه به جزئیات بیان شده ، سایر رقبای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی X55 پرو به دلیل قدیمی‌ بودن ، از دیدگاه طراحی نمای داخلی و سطح آپشن‌های ارائه شده، توان زیادی در رقابت با این خودرو به روز شده ندارند ، ضمن آن که قیمت نهایی نمونه دست دوم آن‌ها نیز به مراتب بالاتر است .

ایکس 55 پرو 5

سایر مزیت ها

یکی دیگر از مزیت‌های X55 پرو استفاده از ویژگی‌های مدرن و آپشن‌های روز است . ویژگی‌هایی نظیر سیستم کنترل پایداری ، سیستم روشنایی LED مجهز به سیستم بدرقه ، سیستم مسیریابی جهانی و دوربین 360 درجه چشم عقاب (AVM) ، ترمز پارک برقی و اتوهولد ، کروز کنترل ، فرمان برقی حساس به سرعت ، تنظیم برقی صندلی راننده به همراه تنظیم برقی گودی کمر ، گرم‌کن صندلی‌های جلو ، اهرم تعویض دنده برقی ، شش کیسه ایمنی هوا ، سیستم ورود و استارت بدون کلید ، آینه‌های برقی تاشو به همراه گرم‌کن ، نمایش صفحه تلفن همراه هوشمند ، نمایشگر سیستم مولتی مدیا ، رادار عقب ، سانروف برقی ، شارژر بی‌سیم ، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی مجزا برای سرنشینان عقب و نورپردازی انتزاعی نمای داخلی ، گوشه‌ای از امکانات رفاهی ارائه شده در X55 پرو است .

ایکس 55 پرو 6

تقابل مجموعه فنی

یکی از مهم‌ترین مزایای X55 پرو استفاده از پیشرانه ارتقا یافته 1.5 لیتری توربو است که البته دستخوش بهبودهای فنی قرار گرفته است . از این رو این پیشرانه توان تولید 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتون . متر گشتاور را دارد . که نزدیک به 9 اسب بخار افزایش قدرت و 20 نیوتون متر افزایش گشتاور در مقایسه با پیشرانه قدیمی‌تر را به نمایش می‌گذارد نسخه پرو X55 حالا از گیربکس ضریب متغیر ( CVT ) ارتقا یافته جدید با 9 ضریب از پیش تعیین شده نیز بهره می‌گیرد . از این رو سیستم انتقال نیرو X55 پرو با نمونه جدید آریزو 5 توربو ( IE ) و آریزو 6 مشترک است . این ویژگی‌های فنی برتر ، X55 پرو را از خانواده کراس اوورهای اقتصادی‌تر MVM یک سر و گرن بالاتر برده و به مرز کراس اوورهای لوکس‌تر و قوی‌ترخانواده تیگو نزدیک‌تر می‌کند .

ایکس 55 پرو 7

رقبای اسم و رسم‌دار

رقبای اسم و رسم‌دار ژاپنی ، کره‌ای و اروپایی X55 پرو نظیر میتسوبیشی ASX ، نیسان جوک ( پلاتینیوم و اسکای پک ) ، سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر به دلیل تکیه بر پیشرانه‌های کم حجم توربو یا حجیم‌تر تنفس طبیعی ، حتی در برابر پیشرانه نسل پیشین X55 نیز ناتوان هستند . چه برسد به این که حالا پیشرانه و گیربکس در X55 پرو با ارتقا فنی نیز مواجه شده است . در این میان تنها پژو 2008 با داشتن پیشرانه نسبتا مدرن 1.6 لیتری توربو و گیربکس 6 سرعت اتوماتیک مدرن می‌تواند یک سر و گردن از X55 پرو بالاتر باشد که آن هم به دشواری در سگمنت کراس اوورهای جای می‌گیرد . از دیدگاه رقم فروش نمونه دست دوم ، قیمت قابل توجهی به همراه دارد .

دیار خودرو DX3 به دلیل داشتن ریشه چینی ، از پیشرانه 1.5 لیتری توربو و گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) با 8 ضریب از پیش تعیین شده به همراه بازه قدرت و گشتار و البته برخی آپشن‌های رفاهی روز ، به ویژگی‌های X55 پرو بسیار نزدیک‌ است .

 

ایکس 55 پرو 9

رقابت با دست دومی‌ها

نیسان جوک اسپرت به دلیل استفاده از پیشرانه توربو بسیار قدرتمند و سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل و البته قیمت بسیار بالا در بازار دست دوم ، در رقابت با X55 پرو قرار نمی‌گیرد . در عوض دو تریم ساده‌تر تنفس طبیعی اسکای پک و پلاتینیوم از دیدگاه رقابتی با X55 پرو نزدیکی بیشتری دارد اما در مقابل از دیدگاه توان فنی و آپشن‌های رفاهی ، به دلیل داشتن ذات اقتصادی ژاپنی، حرف چندانی برای گفتن ندارد .

داستان برای میتسوبیشی ASX بسیار به جوک شبیه است . مخصوصا آن که شرکت جهان نوین آریا برای این مدل در بازار ایران ، حتی نسخه‌ای مانند جوک اسپرت را نیز در نظر نگرفته بود . با این اوصاف پیشرانه 2.0 لیتری تنفس طبیعی این خودرو با داشتن حجم بیشتر ، توان و گشتاور قابل قبول‌تری نیز به تولید می‌رساند اما کافی نیست . رنو کپچر ایران خودرو نیز به ذات یک کراس اوور جمع و جور شهری با پیشرانه‌ 1.2 لیتری توربو بسیار ضعیف و کم مصرف است که همانند پیشرانه 1.6 تنفس طبیعی نیسان جوک و سانگ یانگ تیوولی رامک خودرو ، با قدرتی کمتر از 130 اسب بخار ، از دیدگاه توان و گشتاور خروجی یارای رقابت با X55 پرو را ندارد .

ام وی ام X55

رقابت در قیمت

پژو 2008 را به سختی می‌توان در بازه خودروهای سگمنت کراس اوور تجسم کرد . اما اگر این خودرو را نیز یکی از رقبای مستقیم ام وی ام X55 پرو بدانیم ، باید بگوییم که توان و گشتاور خروجی خود را مدیون پیشرانه 1.6 لیتری توربو پیشرفته‌ای است که هم رده با جوک اسپرت در یک سطح ( البته کمی پایین‌تر ) قرار می‌گیرد و درست همانند آن ، قیمت فروش نسخه دست دوم آن در بازار کشور رقمی فراتر از مرز یک میلیارد تومان است . هیچ یک از این دو گزینه به صورت رسمی در نسخه صفر کیلومتر در بازار عرضه نشده و نمونه‌های صفر آن‌ها در بازار آزاد ، ضمن داشتن قیمت قابل توجه ، از دیدگاه مدل تولید یا واردات بسیار قدیمی هستند .

در نتیجه پژو 2008 و تریم اسپرت نیسان جوک از دیدگاه توان و ویژگی‌های فنی ، بدون تردید از ام وی ام X55 پرو برتر و بهتر هستند . اما فراموش نکنیم که نیسان جوک اسپرت با داشتن پیشرانه قوی‌تر و اعتبار وارداتی بودن از دیدگاه قیمت فروش دست دوم چیزی در حدود 200 تا 400 میلیون تومان گران‌تر است که اختلاف قیمتی بسیار فاحش و غیر قابل چشم‌پوشی را به نمایش می‌گذارد .

نزدیک‌ترین گزینه هم‌وطن ، یعنی DX3 شرکت دیار خودرو شاید از دیدگاه قیمت ، توان فنی و ویژگی‌های رفاهی شباهت بسیار زیادی به X55 پرو داشته باشد اما در عین حال تیراژ مونتاژ آن بسیار کم و عرضه آن در بازار بسیار محدودتر از آن چیزی بود که در قالب رقابت با X55 پرو بگنجد .

 

x55 pro

سخن نهایی

ام وی ام X55 پرو همانند بیشتر محصولات تولیدی شرکت مدیران خودرو ، بخشی از بازار را نشانه رفته است که یا رقیب صفر کیلومتر در آن حضور ندارد و یا در صورت حضور داشتن ، از نسخه‌های وارداتی دست دوم و گران قیمت هستند . به همین دلیل X55 پرو در سگمنت کراس اوورهای کوچک و اقتصادی صفر کیلومتر بازار به عنوان یک گزینه ممنطقی و معقول ایفای نقش می‌کند . به دلیل بهره‌مندی از ویژگی‌های رفاهی و ایمنی مناسب و خصوصیات خدماتی نظیر گارانتی پنج ساله یا 100 هزار کیلومتری و سرویس‌های دوره‌ای رایگان ، مالک را برای مدتی طولانی از بابت بروز مشکل و خرابی آسوده خاطر می‌کند .

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *