بررسی خودرو

ام وی ام ایکس 55 پرو

ایکس 55 پرو
ایکس 55 پرو

ام وی ام ایکس 55 پرو

ایکس 55 پرو

 پس از آن که کراس اوور سایز کوچک X33 در طی سه نسل در بازار ایران با موفقیت‌های چشمگیر رو به رو شد ، مدیران خودرو در سال 1398 ، کراس اوور جدیدی با نام ام وی ام X55 پرو را به سبد محصولات خود اضافه کرد که به عنوان برادر بزرگ‌تر و لوکس‌تر X33 از خانواده کراس اوورهای مدیران خودرو شناخته می‌شود .

سر فصل‌های مقاله

ام وی ام X55 پرو به عنوان مدلی به روز‌تر و جدیدتر از خانواده کراس اوورهای چری ، با ایفای نقش در جایگاهی بزرگ‌تر از X33 اما مجهز به سسیتم انتقال نیرو مشترک با خودروهایی چون تیگو 7 و آریزو 6 ، به نوعی فاصله میان خانواده کراس اوورهای اقتصادی و لوکس این شرکت با برند تجاری چری را کم کرد . همچنین از دیدگاه طراحی ، ام وی ام X55 به نوعی نشان دهنده تغییرات نوین در زبان طراحی چری بود که به آهستگی انجام می‌گرفت . این خودرو اخیرا با فیس لیفت کاملا جدید روانه بازار شده است که با نام X55 Pro شناخته می‌شود .

این خودرو در دو نسخه X55 PRO IE و X55 PRO IE S عرضه شده است .

در نسخه X55 PRO IE S آپشن های شارژر وایرلس و 6 عدد ایربگ اضافه شده است .

مدیران خودرو X55 پرو در برابر رقبا

X55 با تجربه حضور پنج ساله در بازار کشور ، خودرو جدیدی به حساب نمی‌آید اما باید مد نظر داشته باشید که نسخه پرو ( Pro ) این خودرو به تازگی به بازار معرفی شده است و این مهم X55 پرو را یک سر و گردن از رقبای آن بالاتر می‌برد . در بازار حال حاضر کشور ، خودروهایی چون نیسان جوک ( اسکای پک و پلاتینیوم ) ، میتسوبیشی ASX ، رنو کپچر ، سانگ یانگ تیوولی ، دیار DX3 و حتی پژو 2008 می‌توانند رقبای X55 پرو باشند 

دو رقیب ژاپی وارداتی ، یعنی میتسوبیشی ASX و نیسان جوک و دیگر رقیب اروپایی مونتاژی ، یعنی رنو کپچر ، مدت زمانی طولانی است که به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و تحریم‌ تولید ، از بازار کشور رخت بسته‌اند . پژو 2008 نیز به سختی در کلاس رقابت با X55 پرو قرار می‌گیرد اما با این وجود ، آن هم دستخوش سرنوشتی مشابه به رنو کپچر شد . در این میان کره‌ای خوشنامی چون سانگ یانگ تیوولی نیز در بازار حضور دارد که با توجه به جایگاه و اعتبار برند ، از دیدگاه قیمتی بالاتر از X55 پرو می‌ایستند و در عین حال نیز ویژگی‌های رفاهی کمتری به همراه دارد . DX3 دیار خودرو ( همان سوئیست DX5 ) نیز به عنوان یک رقیب هم‌وطن با پیشرانه‌ای مشابه ، اما در تیراژی بسیار محدود در این گردانه رقابت می‌گنجد .

ایکس 55 پرو

در نتیجه اگر کسی در بازار X55 پرو به دنبال یک خودرو صفر کیلومتر غیر چینی باشد ، چاره‌ بسیار گران‌ قیمتی جز تیوولی، جوک یا 208 درپی نخواهد داشت. سایر گزینه‌های غیر چینی را نمونه‌های دست دوم برند‌های ژاپنی و اروپایی تشکیل می‌دهند که نه تنها از دیدگاه آپشن‌های ارائه شده بسیار قدیمی و از مد افتاده‌ هستند ، بلکه مدت زمان قابل توجهی از تولید آن‌ها در بازار کشور می‌گذرد .

  • طراحی ام وی ام X55

    X55 پرو بر پلتفرم T1X مشترک با تیگو 8 نسل اول و تیگو 7 نسل اول به تولید رسیده است اما ابعاد خارجی 4298×1830×1670 میلی‌متر ، در ترکیب با فاصله محورهای 2610 میلی‌متری ، از هر نظر از X33 بزرگ‌تر و از هر نظر از تیگو 7 کوچک‌تر است . در نتیجه جای تعجب ندارد که این خودرو به سادگی در فاصله خالی میانه خانواده کراس اوورهای MVM و چری جای بگیرد .

    نمای خارجی شباهت زیادی به مدل‌های قدیمی مدیران خودرو ( MVM ) ندارد . در عوض با آگاهی از سبک طراحی نسخه‌های قدیمی‌تر کراس اوورهای چری ، می‌توان به سادگی شباهت را میان این خودرو با خانواده تیگو‌های قدیمی‌تر یافت . نمای جلو خودرو در سبک طراحی چراغ‌ها و ادغام آن با جلوپنجره کهکشانی ( که حالا در بیشتر محصولات نوین تولیدی این برند رایج شده است ) . پیش از ارائه فیس لیفت تحت نام پرو ، شباهت بسیار زیادی به تیگو 8 نسل اول داشت . چراغ‌های روشنایی در روز در دو گوشه سپر در نسخه پرو به درون دو شکاف با طراحی جدید مثلثی نقل مکان کرده‌اند که از نظر سبک طراحی ، به مراتب به روز‌تر و نوین‌تر جلوه می‌کند .

نمای جانبی

در نمای جانبی هنوز همان تریم پلاستیکی مشکی رنگ را به همراه دارد که ظاهر X55 را تا حد زیادی از عالم خودروهایی چون نیسان جوک ، پژو 2008 و رنو کپچر جدا می‌کند و جلوه شاسی بلند مانندی به آن می‌بخشد . نمای عقب خودرو اگرچه تغییر چندان زیادی به خود ندیده است . اما تریم کرومی متصل کننده دو چراغ عقب به یکدیگر ، حالا در نسخه پرو از دل چراغ‌ها خارج شده و تنها نقش پل متصل کننده را ایفا می‌کند .

برای آن دسته از افرادی که چندان با چهره X55 آشنا نبوده‌اند ، تشخیص این تمایز جزئی می‌تواند اندکی دشوار باشد . داستان تفاوت‌های میان نسخه پرو X55 با نمونه نسل پشین به همینجا ختم نمی‌شود . این خودرو از چراغ‌های جلو LED بهره می‌گیرد و همچنین در نمای خارجی به تریم تزئیناتی به رنگ قرمز مجهز شده است که در زیر سپر جلو ، تریم مشکی ‌رنگ رکاب‌ها و حتی ریم‌های جدید اسپرت آن به چشم می‌خورد .

.

نمای جانبی ایکس 55 پرو

این تغییرات برای بسیاری از افراد مینیمال و دارای اهمیت کم به شمار می‌آید . اما باید در نظر داشت در حال حاضر تنها شرکت خودروسازی که به صورت پیوسته و منظم، اقدام به نوسازی سبد محصولات و ارائه فیس لیفت‌های متعدد بر محصولات تولیدی خود می‌کند، فقط شرکت مدیران خودرو است. به همین دلیل اگر فاکتور سلیقه و انتخاب زیباترین گزینه را کنار بگذاریم . در جایگاه رقابت ظاهری با رقبایی چون 2008، جوک یا کپچر، X55 می‌تواند نوین و به روز بودن خود را به سادگی به رخ بکشد .

نمای داخلی

نمای داخلی X55 پرو نیز حرف‌های بسیار برای گفتن دارد . این خودرو در نسل پیشین از تریم تک رنگ نمای داخلی با طراحی نسبتا ساده بهره می‌گرفت که هیجان چندانی به همراه نداشت . اما حالا تریم داخلی به نمونه دو رنگ قرمز / مشکی ، مشترک با تیگو 7 پرو ( تیگو 7 جدید ) بهره می‌برد که ورق را با قدرت زیادی برگردانده است . نمای داخلی نسبتا مدرن اما بی‌روح نسل پیشین ، حالا جای خود را به یک طراحی جدید دو رنگ و مینیمال داده است که تا حدود زیادی طراحی برخی محصولات روز اروپایی را تدائی می‌کند . در این خودرو غربیلک فرمان و سیستم نشانگرهای دیجیتال پشت آن متعلق به نسل پیشین است اما سایر بخش‌ها به طور کلی تغییر کرده‌اند

سایر المان های داخلی

داشبورد ساختاری افقی و متقارن دارد که ضمن بهره بردن از تریم تزئیناتی چرمی قرمز ‌رنگ ، در وسط به کنسول میانی شیب‌دار مزین به تریم مشکی پیانویی متصل شده است . نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا در ساختار کشیده و عمودی به ابعاد 10.25 اینچ افزایش یافته است و پنل کنترلی سیستم تهویه مطبوع نیز در اقدامی مشابه به آریزو 5 جدید، آریزو 6، تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو ، به نمونه لمسی تغییر یافته است .

این مهم باعث شده است از تعدد و حجم کلید‌های کنترلی به شکل محسوسی کاهش یافته و نمای داشبرد جلوه‌ای بسیار مدرن و لوکس پیدا کند . طراحی رودری‌ها و صندلی‌ها نیز با تمایز نسبت به نسل پیشین ، ضمن همراه داشتن تغییرات جزئی ، به تریم قرمز رنگ مشابه داشبورد مزین شده است تا فضای داخلی را به طور کلی با جلوه بصری کاملا جدید احیا کند . با توجه به جزئیات بیان شده ، سایر رقبای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی X55 پرو به دلیل قدیمی‌ بودن ، از دیدگاه طراحی نمای داخلی و سطح آپشن‌های ارائه شده، توان زیادی در رقابت با این خودرو به روز شده ندارند ، ضمن آن که قیمت نهایی نمونه دست دوم آن‌ها نیز به مراتب بالاتر است

داشبورد ایکس 55 پرو

سایر مزیت ها

یکی دیگر از مزیت‌های X55 پرو استفاده از ویژگی‌های مدرن و آپشن‌های روز است . ویژگی‌هایی نظیر سیستم کنترل پایداری ، سیستم روشنایی LED مجهز به سیستم بدرقه ، سیستم مسیریابی جهانی و دوربین 360 درجه چشم عقاب (AVM) ، ترمز پارک برقی و اتوهولد ، کروز کنترل ، فرمان برقی حساس به سرعت ، تنظیم برقی صندلی راننده به همراه تنظیم برقی گودی کمر ، گرم‌کن صندلی‌های جلو ، اهرم تعویض دنده برقی ، شش کیسه ایمنی هوا ، سیستم ورود و استارت بدون کلید ، آینه‌های برقی تاشو به همراه گرم‌کن ، نمایش صفحه تلفن همراه هوشمند ، نمایشگر سیستم مولتی مدیا ، رادار عقب ، سانروف برقی ، شارژر بی‌سیم ، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی مجزا برای سرنشینان عقب و نورپردازی انتزاعی نمای داخلی ، گوشه‌ای از امکانات رفاهی ارائه شده در X55 پرو است .

صندلی ایکس 55

تقابل مجموعه فنی

یکی از مهم‌ترین مزایای X55 پرو استفاده از پیشرانه ارتقا یافته 1.5 لیتری توربو است که البته دستخوش بهبودهای فنی قرار گرفته است . از این رو این پیشرانه توان تولید 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتون . متر گشتاور را دارد . که نزدیک به 9 اسب بخار افزایش قدرت و 20 نیوتون متر افزایش گشتاور در مقایسه با پیشرانه قدیمی‌تر را به نمایش می‌گذارد نسخه پرو X55 حالا از گیربکس ضریب متغیر ( CVT ) ارتقا یافته جدید با 9 ضریب از پیش تعیین شده نیز بهره می‌گیرد . از این رو سیستم انتقال نیرو X55 پرو با نمونه جدید آریزو 5 توربو ( IE ) و آریزو 6 مشترک است . این ویژگی‌های فنی برتر ، X55 پرو را از خانواده کراس اوورهای اقتصادی‌تر MVM یک سر و گرن بالاتر برده و به مرز کراس اوورهای لوکس‌تر و قوی‌ترخانواده تیگو نزدیک‌تر می‌کند .

دسته دنده ایکس 55 پرو

رقبای اسم و رسم‌دار

رقبای اسم و رسم‌دار ژاپنی ، کره‌ای و اروپایی X55 پرو نظیر میتسوبیشی ASX ، نیسان جوک ( پلاتینیوم و اسکای پک ) ، سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر به دلیل تکیه بر پیشرانه‌های کم حجم توربو یا حجیم‌تر تنفس طبیعی ، حتی در برابر پیشرانه نسل پیشین X55 نیز ناتوان هستند . چه برسد به این که حالا پیشرانه و گیربکس در X55 پرو با ارتقا فنی نیز مواجه شده است . در این میان تنها پژو 2008 با داشتن پیشرانه نسبتا مدرن 1.6 لیتری توربو و گیربکس 6 سرعت اتوماتیک مدرن می‌تواند یک سر و گردن از X55 پرو بالاتر باشد که آن هم به دشواری در سگمنت کراس اوورهای جای می‌گیرد . از دیدگاه رقم فروش نمونه دست دوم ، قیمت قابل توجهی به همراه دارد .

دیار خودرو DX3 به دلیل داشتن ریشه چینی ، از پیشرانه 1.5 لیتری توربو و گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) با 8 ضریب از پیش تعیین شده به همراه بازه قدرت و گشتار و البته برخی آپشن‌های رفاهی روز ، به ویژگی‌های X55 پرو بسیار نزدیک‌ است

رقابت با دست دومی‌ها

نیسان جوک اسپرت به دلیل استفاده از پیشرانه توربو بسیار قدرتمند و سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل و البته قیمت بسیار بالا در بازار دست دوم ، در رقابت با X55 پرو قرار نمی‌گیرد . در عوض دو تریم ساده‌تر تنفس طبیعی اسکای پک و پلاتینیوم از دیدگاه رقابتی با X55 پرو نزدیکی بیشتری دارد اما در مقابل از دیدگاه توان فنی و آپشن‌های رفاهی ، به دلیل داشتن ذات اقتصادی ژاپنی، حرف چندانی برای گفتن ندارد .

داستان برای میتسوبیشی ASX بسیار به جوک شبیه است . مخصوصا آن که شرکت جهان نوین آریا برای این مدل در بازار ایران ، حتی نسخه‌ای مانند جوک اسپرت را نیز در نظر نگرفته بود . با این اوصاف پیشرانه 2.0 لیتری تنفس طبیعی این خودرو با داشتن حجم بیشتر ، توان و گشتاور قابل قبول‌تری نیز به تولید می‌رساند اما کافی نیست . رنو کپچر ایران خودرو نیز به ذات یک کراس اوور جمع و جور شهری با پیشرانه‌ 1.2 لیتری توربو بسیار ضعیف و کم مصرف است که همانند پیشرانه 1.6 تنفس طبیعی نیسان جوک و سانگ یانگ تیوولی رامک خودرو ، با قدرتی کمتر از 130 اسب بخار ، از دیدگاه توان و گشتاور خروجی یارای رقابت با X55 پرو را ندارد .

نمای جلو ایکس 55

رقابت در قیمت

پژو 2008 را به سختی می‌توان در بازه خودروهای سگمنت کراس اوور تجسم کرد . اما اگر این خودرو را نیز یکی از رقبای مستقیم ام وی ام X55 پرو بدانیم ، باید بگوییم که توان و گشتاور خروجی خود را مدیون پیشرانه 1.6 لیتری توربو پیشرفته‌ای است که هم رده با جوک اسپرت در یک سطح ( البته کمی پایین‌تر ) قرار می‌گیرد و درست همانند آن ، قیمت فروش نسخه دست دوم آن در بازار کشور رقمی فراتر از مرز یک میلیارد تومان است . هیچ یک از این دو گزینه به صورت رسمی در نسخه صفر کیلومتر در بازار عرضه نشده و نمونه‌های صفر آن‌ها در بازار آزاد ، ضمن داشتن قیمت قابل توجه ، از دیدگاه مدل تولید یا واردات بسیار قدیمی هستند .

در نتیجه پژو 2008 و تریم اسپرت نیسان جوک از دیدگاه توان و ویژگی‌های فنی ، بدون تردید از ام وی ام X55 پرو برتر و بهتر هستند . اما فراموش نکنیم که نیسان جوک اسپرت با داشتن پیشرانه قوی‌تر و اعتبار وارداتی بودن از دیدگاه قیمت فروش دست دوم چیزی در حدود 200 تا 400 میلیون تومان گران‌تر است که اختلاف قیمتی بسیار فاحش و غیر قابل چشم‌پوشی را به نمایش می‌گذارد .

نزدیک‌ترین گزینه هم‌وطن ، یعنی DX3 شرکت دیار خودرو شاید از دیدگاه قیمت ، توان فنی و ویژگی‌های رفاهی شباهت بسیار زیادی به X55 پرو داشته باشد اما در عین حال تیراژ مونتاژ آن بسیار کم و عرضه آن در بازار بسیار محدودتر از آن چیزی بود که در قالب رقابت با X55 پرو بگنجد .

سخن نهایی

ام وی ام X55 پرو همانند بیشتر محصولات تولیدی شرکت مدیران خودرو ، بخشی از بازار را نشانه رفته است که یا رقیب صفر کیلومتر در آن حضور ندارد و یا در صورت حضور داشتن ، از نسخه‌های وارداتی دست دوم و گران قیمت هستند . به همین دلیل X55 پرو در سگمنت کراس اوورهای کوچک و اقتصادی صفر کیلومتر بازار به عنوان یک گزینه ممنطقی و معقول ایفای نقش می‌کند . به دلیل بهره‌مندی از ویژگی‌های رفاهی و ایمنی مناسب و خصوصیات خدماتی نظیر گارانتی پنج ساله یا 100 هزار کیلومتری و سرویس‌های دوره‌ای رایگان ، مالک را برای مدتی طولانی از بابت بروز مشکل و خرابی آسوده خاطر می‌کند .

همراهان عزیز نمایندگی ۷۷۷

با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *