بررسی خودرو

اکستریم تی ایکس ال، کراس‌اوور بی‌رقیب بازار 

بررسی تی ایکس ال
بررسی تی ایکس ال

اکستریم تی ایکس ال، کراس‌اوور بی‌رقیب بازار 

مجله 777: بازار خودرو ایران منتظر ورود یک ستاره جدید از برند اکستریم است که علاوه بر افزایش تنوع در سبد محصولات شرکت مدیران خودرو، استاندارد تازه‌ای را در کلاس خودروهای فاخر و اسپرت به مشتریان ارائه می‌کند.

سر فصل‌های مقاله

زیبایی ونوسی، ایمنی مریخی

اکستریم تی ایکس ال (XTRIM TXL) از همان وقتی که به علاقمندان خودرو معرفی شد به خاطر شکل ظاهری و طراحی جذابش، نظرها را به سوی خود جلب کرد و مشخصات فنی آن هم حکایت از ورود یک شاسی‌بلند پرتوان با لذت‌های خاص در رانندگی را داشت.

اما این‌ نکته‌ها تنها یک روی ماجرا هستند و با کمی جست‌و‌جوی بیشتر می‌توان متوجه شد که اکستریم تی ایکس ال دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که می‌توان ادعا کرد، این خودرو به عنوان یک کراس‌اوور خاص و حتی بدون رقیب در بازار ایران برجسته می‌کند.

مجله 777 در ادامه این گزارش، سراغ برخی ویژگی‌های خاص اکستریم TXL رفته که دانستن آنها، این خودرو جذاب را هیجان‌انگیزتر از همیشه نشان می‌دهد.

بررسی تی ایکس ال

اکستریم TXL، زیبایی در سادگی

با کمی دقت بیشتر در طراحی بیرونی اکستریم تی ایکس ال و استفاده از قوه زیبایی‌شناسی، می‌توان ادعا کرد که دومین محصول معرفی شده از خانواده اکستریم در ایران، یکی از متناسب‌ترین و متوازن‌ترین خودروهای بازار از نظر آناتومی است.

طراحان اکستریم تی ایکس ال احتمالا پیرو مکتبی از پیکره‌بندی هستند که معتقد است زیبایی و تکامل در سادگی است. طراحی در این خودرو، به دور از خطوط و حجم‌های اغراق‌آمیز است و با استفاده از تناسب عالی در طول و عرض و ارتفاع، احساس امنیت، پایداری، نرمی و انعطاف را به بیننده می‌بخشد.

اکستریم تی ایکس ال از نظر طراحی در عین حال که به خطوط کلی طراحی در این برند وفادار مانده اما برخی از کراس‌اوورهای اسپرت و درجه یک اروپایی مثل پورشه را در ذهن بیننده تداعی می‌کند. گلگیرهای متورم در جلو و عقب و استفاده از رینگ‌های بزرگ با نقش‌های جذاب و اسپرتی، این کراس‌اوور لوکس را به یک خودرو اسپرت پهن‌پیکر و چسبیده به زمین شبیه کرده است و ناخودآگاه به بیننده احساس تسلط و قدرت بیشتر می‌دهد.

فاصله زیاد بین دو محور از دیگر خصوصیات ممتاز اکستریم TXL است که علاوه بر تناسب و زیبایی بیرونی به افزایش فضای داخلی و راحتی سرنشین کمک قابل توجهی می‌کند.

در مجموع از بُعد طراحی بیرونی، اکستریم تی ایکس ال را می‌توان یک کراس‌اوور زیبا به سبک زیبایی‌شناسی اساطیری که بیش از هر چیز به تناسب اندام توجه دارد، تجسم کرد که همچنان ونوس را الهه زیبایی می‌داند.

بررسی تی ایکس ال فضای داخلی

اکستریم تی ایکس ال، بی‌همتا در ایمنی

اکستریم TXL بدون شک یکی از ایمن‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران حتی در میان همه برندهای آسیایی و اروپایی است. وقتی اولین اخبار از آزمایش‌های فنی و ایمنی در مورد اکستریم تی ایکس ال بیرون آمد، مشخص شد که موسسه معتبر C-NCP به عنوان مرجع اصلی تست ایمنی خودرو در چین، این کراس‌اوور میدسایز را به عنوان ایمن‌ترین خودرو در تاریخ تست تصادف خودروهای چینی نامیده است.

اکستریم تی ایکس ال در تست تصادف موسسه C-NCAP موفق به کسب بالاترین امتیاز (93.6 درصد) بین همه خودروهای شاسی‌بلند شده و در حوزه ارزش‌گذاری نیز سطح جدیدی را تحت عنوان «5 ستاره پلاس» به دست آورده است.

این اتفاق در نتیجه یک ایده‌پردازی درخشان در معماری بدنه و شاسی خودرو برای افزایش سطح ایمنی در اکستریم TXL رخ داده است. ساخت بدنه اکستریم تی ایکس ال با مشارکت یکی از قوی‌ترین شرکت‌های سازنده بدنه و شاسی جهان یعنی شرکت بنتِلِر آلمان صورت گرفته است.

ساختار و معماری بدنه تی ایکس ال بر روی یک پیکره با شناسه M3X Mars قرار گرفته که به خاطر همکاری 5 مرکز برتر جهانی در حوزه تحقیق و توسعه، واقعا به یک سازه فرازمینی و حتی مریخی بدل شده است!

شاسی تی ایکس ال

اکستریم تی ایکس ال، مقاوم‌تر از فولاد

به طور کلی برای پیکره‌بندی اکستریم در استانداردی بالاتر، 4 عنصر ایمنی، راحتی، هوشمندی و نیرومندی همواره در طراحی بدنه مد نظر قرار داشته تا محصول نهایی نیز ارائه کننده هر چهار مفهوم ارزشمند فوق شود.

70 درصد از بدنه تی ایکس ال از فولاد مستحکم ساخته شده تا جایی که مقاومت بدنه تا میزان 1500 مگاپاسکال بالا رفته است.

این میزان استقامت به این معناست که روی سقف اکستریم تی ایکس ال می‌توان تا 10 تن بار قرار داد بدون آنکه بدنه آن تغییر شکل دهد، انگار 5 دستگاه TXL روی سقف یکی از آن سوار شده باشد!

به عبارت دیگر با این مقیاس می‌توان دریافت که اکستریم تی ایکس ال در صورت بروز حادثه، تصادف یا واژگونی تا چه حد توان حفظ جان سرنشینان را دارد؛ این یک حفاظت تمام عیار و اطمینان‌بخش در برابر له‌شدگی به اندازه 360 درجه از همه جهات است.

علاوه بر این، در برخی از نقاط شاسی و بدنه (بیش از 54 درصد) نیز از فولاد با پوشش دو رویه گالوانیزه، مورد استفاده قرار گرفته که مقاومت این خودرو را در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی تا حد بسیاری بالا می‌برد. این ویژگی خصوصا برای بازارهای خودرو در مناطق گرمسیر و شرجی مثل جنوب و شمال ایران، بسیار مهم و تعیین‌کننده است و مقاومت بدنه خودرو را حفظ می‌کند.

بررسی تی ایکس ال

پیشگیری از حادثه با تی ایکس ال

در بخش طراحی ساختار بدنه و زیربندی نیز اتفاق جالبی افتاده و قطعات فولادی بنتلر به نحوی ساخته شده‌اند که مرکز ثقل خودرو پایین بیاید و این ایده باعث شده عملکرد ترمز TXL به شکل خارق‌العاده‌ای افزایش یافته و خط ترمز آن از سرعت 100 کیلومتر به صفر، نهایتا به 36.5 متر برسد که قابل مقایسه با خودروهای کم‌ارتفاع و اسپرت با ترمز ‌های کارآمد است.

عملکرد ترمز باعث پیشگیری از تصادفات ناشی از ترمزهای ناگهانی دیگر خودروها و تصادفات ناشی از برخورد به عقب خودروهای دیگر می­شود.

در راستای بالا رفتن استاندارد ایمنی در اکستریم تی ایکس ال، سیستم همیار راننده (ADAS L2.5) با رادارهای 21‌گانه (با وسعت دید 540 درجه) و 21 عملکرد کمکی، این شاسی‌بلند زیبا را به پادشاه ایمنی و اطمینان در خیابان‌ها بدل کرده است.

در واقع اکستریم تی ایکس ال با استفاده از سیستم‌ها و ابزار کمکی پرتعداد، به سرنشینان خود ایمنی همراه با پیشگیری از حادثه هدیه می‌کند و احتمال بروز هر گونه برخورد را به صورت عامل و غیرعامل تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد.

به این ترتیب می‌توان ادعا کرد که اکستریم تی ایکس ال با این حجم فزاینده از امکانات ایمنی، یک خودرو بی‌همتا در میان شاسی‌بلندهای موجود در بازار ایران است و حتی از خودروهای کلاس بالاتر برندهای مشهور اروپایی و ژاپنی نیز امنیت بیشتری را با قیمت بسیار پایین‌تر فراهم کرده است.

داشبورد تی ایکس ال

قیمت و شرایط فروش اکستریم تی ایکس ال

طبق اعلام شرکت مدیران خودرو، قیمت و شرایط فروش تی ایکس ال از برند لوکس اکستریم به زودی اعلام می‌شود. با توجه به اینکه هنوز قیمت قطعی اکستریم تی ایکس ال به صورت رسمی اعلام نشده، قیمت‌های اعلام شده از سوی برخی منابع خبری، تایید نمی‌شود. به نظر می‌آید این خودرو در محدوده 3 میلیارد تا 3.5 میلیارد تومان قیمت گذاری شود.

با دنبال کردن مدیران خودرو 777 به محض اعلام رسمی قیمت تی ایکس ال، می‌توانید از این موضوع و شرایط متنوع فروش با‌خبر شوید.

مدیران خودرو 777 آماده رزرو ثبت‌نام شما برای خرید نقدی با قیمت قطعی و خرید اقساطی محصولات مدیران خودرو است.

همراهان عزیز نمایندگی ۷۷۷

با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند.

نویسنده:

آرش راهبر

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *