بررسی خودرو

پیشرفت آریزو، از ساخت جعبه تا خلق قطره

ویانا تا آریزو 8
ویانا تا آریزو 8

پیشرفت آریزو، از ساخت جعبه تا خلق قطره

اگر فردی که ۱۵ سال پیش چری ویانا را دیده و به کما رفته بود، اکنون به هوش بیاید و آریزو ۸ را ببیند، بعید نیست از شدت تعجب و شگفت‌زدگی مجددا به کُما برود!

سر فصل‌های مقاله

این داستان یک سیر تکاملی جالب و سریع است که توسط خودروساز چینی به وجود آمده.

چری، در بازار خودرو ایران با مدل ویانا (A15) حضور پیدا کرد و پس از آن با همراهی شرکت مدیران خودرو، سبد محصولات خود را توسعه داد. در این چند سال، خودروهای مختلفی از سگمنت‌ها و مدل‌های متنوعی توسط این شرکت در بازار ایران تولید و مونتاژ شده است.

در این گزارش مجله 777، سیر تکاملی سدان‌های کمپانی چری را که توسط شرکت مدیران خودرو در ایران مونتاژ شده و می‌شود را مورد بررسی قرار داده‌ایم و به نتیجه جالبی رسیده‌ایم.

چری ویانا

چری ویانا؛ فکر نکن فقط انجامش بده

زمان عرضه: این خودرو حوالی سال ۱۳۸۷ به بازار ایران معرفی شد.

قیمت و رقبا: ویانا در رِنج قیمتی و سگمنت خودروهایی چون پژو ۴۰۵ و سمند قرار داشت اما این خودرو در رقابت با خودروهای پرطرفدار داخلی آن روزها، شانس زیادی برای موفقیت پیدا نکرد و عرضه آن چندان موفقیت‌آمیز نبود.

ام وی ام 530

ام وی ام ۵۳۰؛ ادامه بده نترس

این خودرو برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ توسط شرکت مدیران خودرو به بازار عرضه شد. رقبای آن همچنان خودروهای پرطرفدار ایرانی از خانواده پژو 405 بود که آن روزها با اقبال مشتریان ایرانی همراه بودند و گذر از آن‌ها کار ساده‌ای نبود.

با این حال ام وی ام ۵۳۰ در آن روزها، از رقبای خود امکانات و آپشن‌های بیشتری ارائه می‌کرد و از نظر قدرت و قوای فنی نیز نسبت‌ به آن‌ها برتری محسوسی داشت.

ام وی ام ۵۳۰ توانست مشتریان بیشتری را نسبت به قبل به سوی خود جذب کند و طرفدارانی داشته باشد، اما در بازار به شدت انحصاری آن روزها، نتوانست به اندازه رقبای ایرانی خود در بازار موفق باشد. اما این اتفاق، دلیلی برای عدم عرضه مدل‌های بالاتر از سوی مدیران خودرو نشد.

ام وی ام 550

ام وی ام ۵۵۰؛ هنوزم همونی، یه کم باوقارتر

مدیران خودرو نسخه پیشرفته‌تر از ام وی ام ۵۳۰ را هم به بازار عرضه کرد؛ ام وی ام ۵۵۰.

این خودرو نسخه بهینه برادر بزرگتر خود بود و از سال های ۹۲ تا ۹۵ در نسخه‌های اتوماتیک و دنده‌ای به فروش رسید و به دلیل توان خوب، آپشن‌های بیشتر و چهره‌ی متفاوت نسبت به سایر خودروهای داخلی بازار، نسبت به مدل 530، فروش بالاتری را تجربه کرد.

آریزو 5

آریزو ۵؛ سبقت از خودروهای ایرانی

اولین خیز بلند خودروهای سدان ام وی ام برای موفقیت در بازار ایران، در سال ۹۵ با معرفی یک محصول انقلابی، شکیل و مطابق با استانداردهای روز شکل گرفت. آریزو 5 نسبت به نسل‌های پیشین خودروهای سواری مدیران خودرو و حتی خودروهای مونتاژی دیگر کاملا برتر بود.

این خودرو در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک معرفی شد و در سال ۹۶، نسخه توربو از این خودرو نیز روانه بازار شد.

آریزو ۵ همچنان خودروهای ساخت داخل را رقیب خود می‌دید اما با یک تفاوت مهم یعنی از نظر قیمت در برابر امکانات، از نمونه‌های داخلی پیشی گرفت و حتی از نگاه کارشناسان، به خودروهای مونتاژی خارجی نزدیک شد.

طراحی داخلی و خارجی این خودرو نسبت به همتاهای ایرانی‌اش، بسیار زیباتر و جذاب‌تر به نظر می‌آمد تا آنجا که حتی منتقدین خودروهای چینی هم نتوانستند از طراحی این خودرو ایراد بزرگی گیرند و نقصی به آن وارد کنند.

آریزو ۵، بعدها و در سال ۱۴۰۰ دچار یک فیس‌لیفت مینور خارجی و یک فیس‌لیفت ماژور داخلی شد.

در سال ۱۴۰۲ نیز آخرین نسخه در حال تولید آن تا امروز معرفی شد که به نام آریزو ۵ اسپرت بیرون آمد.

آریزو 6

آریزو ۶؛ ادامه راه یک پدیده

بعد از موفقیت سدان مدیران خودرو در سال ۹۵، حالا نوبت به یک محصول خاص و لوکس رسیده بود؛ آریزو ۶.

سال ۹۸ و زمانی که مدیران خودرو این خودرو را به بازار ایران معرفی کرد، مشخص بود روند پیشرفت سدان‌های تولید مدیران خودرو،، سرعت بیشتری به خود گرفته و این شرکت در فواصل سه چهار ساله، خودروهای جدید و به‌روزی را به بازار ایران معرفی می‌کند.

آریزو 6 از نظر طراحی داخلی و خارجی نسبت به محصولات پیشین این شرکت کاملا متفاوت بود؛ تا جایی دیگر کسی نسبت به فاصله گرفتن این محصول از محصولات ایرانی شک و شبهه‌ای نداشت و به نوعی، این سدان جذاب، کاملا آماده رقابت با خودروهای خارجی و روز دنیا شده بود.

در واقع فقط در ۸ سال اتفاق افتاد؛ از واگذاری رقابت به خودروهای ایرانی تا رقابت با محصولات روز جهانی.

اما این پایان ماجرا نبود…

در سال ۱۴۰۱ یک نسخه جدید از خودروی آریزو ۶ معرفی شد؛ آریزو ۶ پرو

نسخه جدید آریزو ۶ در بحث طراحی داخلی و خارجی تغییراتی کرد تا علاقمندان خودرو کاملا متوجه شوند طراحان شرکت مادر یعنی چری، برای پخته‌تر و زیباتر شدن این خودرو برنامه‌ و استراتژی مشخصی دارند.

تغییرات در آریزو ۶ پرو باعث شد تا این خودرو هم زیباتر شود هم پرطرفدارتر، یک سدان خانوادگی شیک و دوست داشتنی.

اما حضور آریزو ۶ در ایران به نسخه پرو ختم نشد، یک نسخه بسیار جذاب  اسپرت دیگر از این محصول نیز به میدان آمد.

آریزو 6 جی تی

 آریزو ۶ جی‌تی؛ نوید آینده بهتر

این خودرو سال ۱۴۰۲ توسط مدیران خودرو معرفی شد، یک تغییر فوق‌العاده.

هر آنچه از یک خودروی اسپرت و خانوادگی از یک سدان سایز متوسط انتظار می‌رود در این خودرو وجود دارد.

موتور پرقدرت‌تر از قبل، طراحی زیبا و خشن‌تر از گذشته، متریال عالی و دلسپند‌تر از گذشته و تغییرات دیگر باعث شد این خودرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یک خودروی بسیار پرطرفدار در بازار کشور تبدیل شود به طوری که حتی در زمان رکود بازار خودرو ایران، این خودرو کماکان مشتریان پر و پا قرص خود را حفظ کرد.

آریزو 6 جی تی نوید حضور یک خودروی بسیار پیشرفته، به‌روز، بزرگ و لوکس را به بازار ایران داد.

آریزو 8

آریزو ۸؛ به ظرافت یک قطره

زمانی که آریزو 8 برای اولین بار به نمایش درآمد؛ همه از چینی بودن آن تعجب کردند. حتی در خوشبینانه‌ترین حالت، کسی انتظار این حد از پیشرفت و تغییر را در این زمان کوتاه نداشت.

همین جمله برای خوب بودن این خودرو کفایت می‌کند؛ آریزو ۸ یک سدان فول‌سایزِ لوکسِ قدرتمند.

این خودرو با ۴.۸ متر طول در کنار ۲.۸ متر فاصله محوری را ارائه می‌کند! هرآنچه هر مصرف‌کننده‌ای از فضا نیاز دارد.

۱۰ ایربگ، ۱۲ اسپیکر، گرم‌کن و سردکن تمام صندلی‌ها، نورپردازی داخل کابین، مانیتور ۲۰ اینچی و … ازجمله امکانات این خودرو است.

طراحی این خودرو به صورت فست بک انجام شده و خطوط به کار رفته بر روی بدنه آن تماما از هجومی بودن آن حکایت دارد. یک طراحی بسیار شکیل و زیبا.

حالا دوباره به سیر تحول اولین سدان برند چری در ایران نگاهی بیاندازید:

فقط در ۱۵ سال، از تولید جعبه تا خلق قطره…

آریزو 8

همراهان عزیز نمایندگی ۷۷۷

با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند.

نویسنده:

احسان شایان پرتو

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *