شرکت چری یکی از 5 خودروساز برتر چین است که تاریخ شروع فعالیت‌های آن به سال 1997 بازمی‌گردد. چری از طریق همکاری با شرکت‌های خودروسازی مشهوری چون فولکس‌واگن، لوتوس و میتسوبیشی و همچنین با تکیه‌بر دانش مهندسی خود خیلی سریع پله‌های ترقی را طی نمود تا جایی که در نیمه اول سال 2014، موفق شد به فروش بیش از چهار و نیم میلیون دستگاه در سراسر جهان دست یابد.

کمپانی چری، از سال 1384 تحت نام مدیران خودرو در ایران فعالیت دارد و از آن زمان تاکنون محصولاتی همچون ام‌وی‌ام 315، ام‌وی‌ام 110 و ام‌وی‌ام X22 را در بازار داخلی به فروش رسانده است. البته از سال 1395 این شرکت تصمیم گرفت تا محصولات لوکس خود (ARIZZO و TIGOO) را به‌طور مستقیم و با نام برند خود وارد بازار ایران نماید.

 

چری تیگو5 کراس اووری صرفآ زیبا با خدمات پس از فروش مناسب رقیبی بسیار سرسخت با نام جک s5 دارد که با یکدیگر رقابت جالبی دارند . البته قیمت جک S5 در حال حاضر بالاتر از چری تیگو 5 است اما مقایسه این دو خودرو همچنان جذابیت‌های خاص خود را دارد.

طراحی خارجی و داخلی تیگو ۵ (Tiggo 5)

ابعاد خارجی تیگو ۵ (Tiggo 5) برابر با ۴۵۰۶ میلیمتر طول، ۱۸۴۱ میلیمتر عرض و ۱۷۴۰ میلیمتر می باشد .نمای جلو خودرو متشکل شده از چراغهایی که کمی بزرگ به نظرمی سد و جلو پنجره مشبکی که لوگوی چری را در میان خودرو با دو بال کرومی در اختیار دارد. پرژکتور های مدور کوچک در میان قاب کرومی رنگ در طرفین سپر قرار گرفته و جلوه ای خاص به مجموعه سپر خودرو داده  که در مجله اخبار خودرو است.

tiggo5 exterior 3

طراحی نمای عقب خودرو قابل قبولتر از نمای جلو خودرو می باشد .چراغهای عقب خودر که مجهز به LED بوده و پرژکتور های باریک که بر روی سپر جانمایی شده است به همراه سر اگزوز ها ، نمایی عقب خودرو را دلنشین تر کرده است.نکته مهم در طراحی خودرو تیگو ۵ (Tiggo 5) این است که این خودرو بطور کلی و جزئی از هیچ خودرویی کپی برداری نشده است.

تیگو 5 با طول 4.5 ، عرض 1.8 و ارتفاع 1.7 متر یک کراس اوور سایز متوسط اما نسبتا بلند قامت است و در مقایسه با بسیاری کراس اوور های دیگر موجود در خیابان مرتفع تر به چشم می آید.فاصله محوری 2.6 متر، رینگ های چرخ 17 اینچی با تایرهای 65/225 و فاصله مناسب کف خودرو از سطح زمین،شرایط هندسی نسبتا مناسبی را برای عبور از مسیر های ناهموار پدید می آورند و از طرف دیگر شعاع گردش 5.5 متر (فضای گردش کامل 11 متر) عدد مناسبی برای مانور در خیابان های تنگ و پر ترافیک درون شهر به حساب می آید.بنابراین می توان گفت که تیگو 5 از نظر ابعاد و مشخصات، به خوبی حد فاصله خودرو شهری و شاسی بلند های خارج شهری را پُر کرده است.

 باید قبول کنیم که چری تیگو5 در نمای ظاهری تقریبا بی نقص است و ظاهر یک خودرو در ایران وزنه سنگینی برای تضمین فروش ماشین  است.  پس از ورود به درون فضای داخلی خودرو با بوی نامطبوع پلاستیک بی کیفیت روبرو میشوید که از همان اول بیشتر حس نشستن درون یک خودرو ارزان قیمت در ذهن تداعی میشود تا یک کراس اوور لوکس چند صد میلیون تومانی که جای تاسف دارد.

کابین خودرو دارای طراحی دلنشینی بوده و از شاسی‌بلندهایی چون سانتافه الهام گرفته است. کنسولی میانی به صورت T شکل بوده و در قسمت بالای آن صفحه‌نمایش لمسی ۸ اینچی خودنمایی می‌کند. استفاده از رنگ مشکی به همراه نوارهای کرومی، جذابیت کابین را دوچندان نموده است. صندلی‎های خودرو چرمی بوده و استفاده از نخ قرمز برای تودوزی، ایده جالبی بوده است. جانمایی ادوات و کلیدها به دقت انجام شده و منجر به افزایش تسلط راننده بر آن‌ها شده‌اند. از امکانات این خودرو می‌توان به سانروف، نمایشگر ۸ اینچی، سیستم استارت بدون دکمه، سیستم تهویه خودکار،  آینه‌های بغل‌ برقی، آینه وسط الکتروکرومیک و … اشاره نمود.

 

ایمنی تیگو 5 جدید

در صنعت خودروسازی امروز، شرکت‌های معتبر همواره سعی در افزایش امنیت و استحکام محصولات تولیدی خود دارند؛ در این میان شرکت چری نیز توانسته در ساخت بدنه تیگو 5، ورق‌های فولادی بسیار مقاوم آلمانی را از طریق شیوه جوشکاری لیزری به یکدیگر متصل نماید تا در نهایت این خودرو بتواند در تصادفات رانندگی، نیرویی بالغ‌بر 1600 پاسگال را تحمل نماید.

تیگو 5 در سال 2013 توانست با تکیه‌بر استحکام بالای بدنه و تجهیزات متنوع، 5 ستاره ایمنی را از موسسه امنیت چین (C – NCAP) کسب نماید که این امر به‌خوبی بیان‌گر توان بالای این خودرو در محافظت همه‌جانبه از سرنشینان است.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم خودرویی که به‌منظور بررسی در اختیار تیم نویسنده 777 قرار داده‌شده از نوع نیوفیس اکسلنت است و از تجهیزات امنیتی بسیار خوبی در این رنج قیمت بهره می‌برد که ازجمله آن‌ها می‌توان به 4 کیسه هوا، کمربند ایمنی 3 نقطه‌ای، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD، سنسور و دوربین پارک عقب (دینامیک)، TCS (کنترل نیروی رانش)، ESP (کنترل پایداری خودرو)، ASR (ضد لغزش)، HHC (کنترل کمکی شروع حرکت در سربالایی)، EBA (ترمز اضطراری خودکار)، سیستم هشداردهنده، ایموبلایزر، قفل مرکزی و… اشاره نمود.

 

مشخصات فنی و رفاهی :

 

در بخش فنی  این خودرو چری تیگو5 مجهز به پیشرانه 4 سیلندر خطی به حجم 1971 سی سی دارای حداکثر توان خروجی 139 اسب بخار  در5500 دور در دقیقه و گشتاور 182 نیوتن متر در 4300 دور در دقیقه است که با یک گیربکس اتوماتیک 7 سرعته تیپ ترونیک کوپل شده است. مصرف سوخت ترکیبی تیگو 5  8.9 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش است.

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی چری تیگو 5 (CHERY TIGO 5) دارای امکاناتی همچون 4عدد کیسه هوا، ترمزهای ضد قفل ABS به همراه EBD سیستم های پایداری، ESP-ASR-DTC-HHC-EBA، استارت دکمه ایی، کروز کنترل، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی به همراه مانیتور 7 اینچی، دوربین دید عقب، سنسور دنده عقب، صندلی های چرمی، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، دیلایت و…

مشخصات کلی  تیگو 5 در یک نگاه :

 

  •  نوع موتور: SQR484F
  •  حجم موتور: 1971 سی‌سی
  • ضریب تراکم: 10.1
  •  توان: 139 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
  • گشتاور: 182 نیوتن‌متر در 4300 – 4500 دور در دقیقه
  •  حداکثر سرعت: 165 کیلومتر بر ساعت (گیربکس CVT) و 17
  • 5 کیلومتر بر ساعت (گیربکس 5 سرعته دستی)
  •  سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک‌فرسون
  • سیستم تعلیق عقب: مستقل، چند اتصالی (MULTI LINK)
  •  نوع کالیپرهای ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
  • نوع کالیپرهای ترمز عقب: دیسکی ساده
  • مصرف سوخت ترکیبی: 8.96 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت (گیربکس CVT) و 8.5 لیتر (گیربکس دستی)نوع گیربکس: CVT (7 سرعته تیپ ترونیک) – 5 سرعته دستی
  • توضیح: تیپ‌های LUXURY و EXCELLENT سفارش ایران با گیربکس CVT عرضه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *