شرکت چری یکی از 10 خودروساز برتر چین است که تاریخ شروع فعالیت‌های آن به سال 1997 بازمی‌گردد. چری از طریق همکاری با شرکت‌های خودروسازی مشهوری چون فولکس‌واگن، لوتوس و میتسوبیشی و همچنین با تکیه‌بر دانش مهندسی خود خیلی سریع پله‌های ترقی را طی نمود تا جایی که در نیمه اول سال 2014، موفق شد به فروش بیش از چهار و نیم میلیون دستگاه در سراسر جهان دست یابد.

کمپانی چری، از سال 1384 تحت نام مدیران خودرو در ایران فعالیت دارد و از آن زمان تاکنون محصولاتی همچون ام‌وی‌ام 315، ام‌وی‌ام 110 و ام‌وی‌ام X22 را در بازار داخلی به فروش رسانده است. البته از سال 1395 این شرکت تصمیم گرفت تا محصولات لوکس خود (ARIZZO و TIGOO) را به‌طور مستقیم و با نام برند خود وارد بازار ایران نماید.

 

چری تیگو 5 یکی دیگر از بلندقامتان کمپانی چینی چری محسوب می‌شود که برای اولین بار در نمایشگاه پکن سال 2013 از آن رونمایی شد. پس از اولین نمایش، تیگو 5 توانست در نمایشگاه ژنو همان سال عنوان بهترین خودرو نمایشگاه را از آن خودکرده و توجه بسیاری از بزرگان را به‌سوی خود جلب نماید.

این خودرو از سال 1395 به بازار ایران وارد شد و توانست به لطف طراحی جدید، امکانات متنوع و صدالبته شرایط فروش بسیار مناسبی که شرکت چری برای آن تعیین کرده بود فروش بسیار خوبی را تجربه کند.

چندی پیش این خودرو، فیس‌لیفتی را تجربه کرد که باعث شد نسبت به گذشته مدرن‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد، در این مقاله تیم بررسی تخصصی نمایندگی 777 قصد داریم چری تیگو 5 نیوفیس اکسلنت را موردبررسی قرار داده و تمامی نقاط ضعف و قوت آن را برای شما عزیزان بیان کند.

 

طراحی بدنه

بهتر است بگوییم می‌گوییم که تیگو 5 زیباترین خودروی ایران شده ولی حداقل می‌توان ادعا که از زبان مدرنی در گرافیک بصری‌اش استفاده کرده است. حداقل جای شکرش باقی است که دیگر شاهد آن اغراق‌های عجیب و غریب در طراحی چراغ‌ها نیستیم. ایده‌ای که یک دهه پیش در بین محصولات چینی موج می‌زد.

می‌توان نقطه عطف طراحی این خودرو را چراغ‌های زیبایش تلقی کرد. بازی زیبای LED‌ خمیده درون مغزی چراغ اصلی و حضور یک ردیف 9 تایی از LED مخصوص نور روز درون سپر درست بالای مه‌شکن‌ها این خودرو را دیدنی‌تر کرده است. نماینده چری در ایران در وصف چراغ‌های جلو می‌گوید: «چراغ‌هایی که از چشمان عقاب الهام گرفته شده‌اند.

فضای داخلی

کابین تیگو 5، مثل تمام چینی‌های نسل جدید برگ برنده آن محسوب می‌شود. جایی که چشم مشتریانی که دستشان از خودروهای روز دنیا کوتاه است را به خود می‌دوزد. دکمه‌ها، پیچ‌ها، نمایشگرها، نورها و شصتی‌های براق که قصد دارند شما را به دنیای خودروهای لوکس ببرند.

فضای داخلی تیگو 5 از چنان طراحی و کیفیتی برخوردار است که به‌تنهایی می‌تواند تمامی تصورات شما از خودروهای چینی را بر هم بزند! صندلی‌ها، دسته‌دنده و فرمان، همگی از پوشش چرمی برخوردار بوده و در ترکیب با دوخت قرمزرنگی که در همه جای کابین به چشم می‌خورد، هارمونی بسیار زیبایی را در فضای داخلی خودرو به وجود آورده است. نمای کلی طراحی داشبورد این کراس‌اوور چینی، شباهت زیادی به داشبورد هیوندای سانتافه دارد و حتی به نظر می‌رسد.

بخش‌هایی همچون فرمان و قسمت بالا داشبورد، به‌طور کامل از آن کپی‌برداری شده است؛ این داشبورد زیبا از پلاستیک خشک ساخته‌شده است اما از طراحی زیبایی برخوردار بوده که باعث می‌شود جنس بد مواد اولیه آن کمتر آزاردهنده باشد. در بخش مرکزی داشبورد یک سیستم مالتی مدیا 8 اینچی قرار داده‌شده که نسبت به مانیتور به‌کاررفته در نسخه قبلی یک اینچ بزرگ‌تر شده است.
نسخه اولیه چری تیگو 5 با دو نوع گیربکس اتوماتیک و دستی و در 3 تیپ Luxury، Excellent و Comfortable به بازار داخلی عرضه می‌گشت، اما در حال حاضر چری تیگو 5 نیوفیس در دو نسخه فول آپشن اکسلنت (Excellent) و لاکچری اسپرت (Luxury Sport) در حال تولید است که هر دو آن‌ها از تجهیزاتی همچون سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌های TPMS، سنسور پارک عقب، سانروف، کروز کنترل، تنظیم 6 جهته صندلی‌های جلو به همراه گرم‌کن، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، کامپیوتر سفری و صفحه‌نمایش 8 اینچی سود می‌برند؛ البته همان‌طور که انتظار می‌رود نسخه فول آپشن (Excellent) به امکاناتی ایمنی و رفاهی بیشتری نسبت به نسخه پایه مجهز شده است.

ناگفته نماند که در سال 1397 شرکت چری یک مدل جدید از تیگو 5 نیوفیس را نیز معرفی کرد که علاوه بر امکانات نام‌برده در بالا، به قابلیت‌هایی همچون سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه قابل تنظیم از روی صفحه نمایشگر، مانیتور 10 اینچی لمسی، سنسور جلو و عقب برای کمک به پارک خودرو، تودوزی چرمی دورنگ صندلی‌ها (مشابه صندلی‌های تیگو 7)، GPS و چراغ خوشامدگویی لوگو لایت زیر درب‌ها مجهز شده است.

مشخصات فنی 

تمامی مدل‌ها و تیپ‌های چری تیگو 5 از پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ به حجم دقیق 1971 سی‌سی بهره می‌برند که به تکنولوژی اختصاصی Dual VVT مجهز شده‌اند. طبق ادعای شرکت چری تکنولوژی DVVT امکان کارکرد سوپاپ‌ها را با زمان‌بندی متغیر فراهم می‌کند و درنهایت باعث افزایش کارایی، کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت در این خودرو می‌شود. پیشرانه تیگو 5 که کد SQR484F به آن اختصاص داده‌شده توان تولید 139 اسب‌بخار قدرت و 182 نیوتن‌متر گشتاور را دارد و به‌طور رسمی می‌تواند این خودرو را در عرض 13 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساند. برای انتقال نیروی تولیدشده پیشرانه تیگو 5 به چرخ‌های جلو از یک گیربکس 7 سرعته CVT استفاده‌شده است که ظاهرا تسمه انتقال قدرت موجود در محورهای مخروطی شکل آن کیفیت بالایی داشته و توسط شرکت بوش (BOSCH) آلمان ساخته‌شده است.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی

تیگو 5 آنچه امروز مشتری ایرانی به آن «فول آپشن» می‌گوید را دارد. صندلی برقی، مانیتور بزرگ با کنترل کامل روی سیستم سرگرمی و رفاهی خودرو، دوربین دید عقب باکیفیت، آینه‌های برقی تاشو، استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع خودکار، آینه وسط الکتروکرومیک، سانروف و سنسور پارک که همگی آن‌ها در یک خودروی اروپایی هم می‌بینیم. حتی شاید همه اروپایی‌ها مجهز به گرم‌کن صندلی و سیستم کنترل پایداری ESP‌ نباشند.

هم‌چنین در مدل اکسلنت این خودرو است که می‌توان فناوری‌های HHC (کنترل حرکت خودرو در سربالایی)، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) و EBA (سیستم کمکی ترمز اضطراری) را مشاهده کرد. فضای قسمت بار این خودرو در حالت استاندارد 370 لیتر گنجایش دارد.

این فضا با خواباندن صندلی‌های عقب به حدود 1000 لیتر هم می‌رسد. چری نسبت به توانمندی‌های سیستم سرگرمی و رفاهی تیگو 5 خیلی حساس است. به ‌طوری که آن را یکی از قابلیت‌های بارز این خودرو می‌داند. ویژگی به اشتراک‌گذاری انواع مدیا با گوشی موبایل و یا 200 موضوع قابل نمایش (آن‌طور که در وب‌سایت رسمی آمده) می‌تواند ارزش نمایشگر 8 اینچی آن را بالا ببرد.

ایمنی

تیگو۵ موفق به اخذ ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده است و همین امر گواهی بر ایمن بودن این خودرو است. این خودرو در تیپ اکسلنت مجهز به ۴ کیسه هوا برای سرنشینان جلو است. از دیگر امکانات ایمنی خودرو می‌توان به سیستم ABS و EBD، کنترل ترکشن TCS، مکانیزم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HHC)، مکانیزم هشدار سرعت‌های غیر مجاز، دوربین دید عقب، ایموبلایزر و سیستم نمایش میزان فشار باد تایرها اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *