ایکس22

ایکس22


مدل X22 از محصولات اقتصادی مدیران خودرو است که اولین بار در سال 1395 و با اختلاف زمانی بسیار کم از رونمایی در کشور چین، روانه بازار ایران شد. این خودرو که در خط تولید چری با نام تیگو 3x شناخته می‌شد، در حقیقت نسخه کراس اوور مدل ام‌وی‌ام 315 به حساب می‌آید چرا که هر دو خودرو با اندکی تغییرات فنی بر یک پلتفرم واحد شکل گرفته‌اند.

یکی از بزرگ‌ترین قدم‌های مدیران خودرو برای مدل جوان پسند X22، به کار گیری طیف جدید آپشن‌ها از سال 1397 به بعد بود که موقعیت X22 را از دیدگاه برتری تجهیزات رفاهی و ایمنی در گردانه رقابت یک سر و گرن بالاتر از رقبا قرار می‌داد.

X22
X22

طراحی ظاهری

X22 در حال حاضر همچنان حضور اولین نسل خود را بر خط تولید مدیران خودرو تجربه می‌کند. با این وجود ظاهر آن به هیچ عنوان قدیمی به نظر نمی‌رسد. برای خودرویی که عرضه آن در سال 2016 به وقوع پیوست، X22 از المان‌های طراحی نوین چری استفاده می‌کند. نمای جلو خودرو به عنوان مثال در برگیرنده چراغ‌های سیستم روشنایی با طراحی بسیار هماهنگ و ادغام شده با جلو پنجره است که درحرکت به سمت گلگیرهای خودرو با افزایش حجم مواجه می‌شود. این دقیقا همان المانی است که در همان دوران از سوی چری با اغراق بیشتر بر سایر مدل‌های تولیدی خود به کار گرفته شد، مدل‌هایی که به بازار ایران راه نیافتند اما از نظر سبک طراحی با X22 در بسیاری از جهات مشترک هستند.

همانند بیشتر محصولات تولیدی روز چری، صحبت در خصوص طراحی ام‌وی‌ام X22 تماما در خصوص رعایت تناسبات هندسی و ترکیب‌های بصری است. با آگاهی از اشتراک پلتفرم میان 315 و X22، شاید بتوان برخی شباهت‌های بصری میان دو مدل را یافت اما X22 المان‌های طراحی مختص به خود را دارد. نمای جلو خودرو به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود که در بخش بالا چراغ‌ها با جلوپنجره ترکیب شده و زیر سپرها سه شکاف مجزا به همراه دو چراغ روشنایی در روز با تزئینات کرومی را در برمی‌گیرند تا جلوه جسورتر و اسپرت‌تری را ارائه دهند.

نمای جانبی ام‌وی‌ام X22 با ریم‌های آلیاژ آلومینیومی اسپرت 16 اینچی، تریم مشکی رنگ سقف و ستون‌ها، برجستگی اغراق نشده گلگیرها و تریم پلاستیکی مشکی رنگ دامن خودرو با رعایت تناسب تکمیل می‌شود. در نمای عقب چراغ‌های نسبتا کوچک با سیستم روشنایی LED شبیه به حرف C انگلیسی با قطعه‌ای کرومی مزین به نشان تجاری MVM به یکدیگر متصل می‌شوند تا سبک طراحی مینیمال این خودرو را با امضای همیشگی محصولات چری به تکامل برسانند.

با داشتن ابعاد خارجی برابر با 4200×1760×1570 میلی‌متری و فاصله محورهای 2555 میلی‌متر، ام‌وی‌ام X22 یک کراس اوور جمع و جور کوچک شهری با طراحی متمایز را به نمایش می‌گذارد که می‌تواند دقیقا همانند یک هاچ‌بک اقتصادی اما دارای ارتفاع بیشتر از سطح زمین، در استفاده روزمره ایفای نقش کند.

X22
X22

نمای داخلی

طراحی نمای داخلی ام‌وی‌ام X22 با تریم دو رنگ نارنجی/مشکی، با قطعات تزئیناتی رنگ متضاد بر روی داشبرد و کنسول میانی و البته روکش چرمی صندلی‌ها و رودری‌ها جلوه بسیار متمایز و جدیدی ارائه می‌هد. طراحی نامتقارن داشبرد در بخش میانی با دو دریچه خروجی سیستم تهویه مطبوع و نمایشگر لمسی هشت اینچی لمسی سیستم مولتی مدیا با پس زمینه مشکی پیانویی شکل می‌گیرد. در پس فرمان سه شاخه اسپرت مجهز به کلید‌های کنترلی سیستم کروز کنترل و مولتی مدیا، نشانگرهای آنالوگ ذوزنقه‌ای سرعت لحظه‌ای و دور موتور قرار دارد که در جهت خلاف یکدیگر حرکت می‌کنند و نمایشگر LCD اطلاعات حیاتی خودرو را در بین خود جا داده‌اند. کنسول میانی دربر گیرنده اهرم دنده با شیبی تند به میانه داشبرد متصل می‌شود و مجموعه ادوات کنترلی سیستم تهویه مطبوع را درست در زیر نمایشگر سیستم مولتی مدیا با خود به همراه دارد.

این سبک طراحی جدید با تریم دو رنگ و داشبرد نامتقارن در سایر خودروهای تولیدی شرکت مدیران خودرو نظیر X33 اسپرت و 315 پلاس جدید نیز دیده می‌شود. با داشتن ابعاد بسیار جمع و جور، نه تنها فضای نشیمن ردیف دوم ام‌وی‌ام X22 راحت و مناسب سفرهای طولانی است بلکه فضای بار صندوق عقب به صورت استاندارد برابر با رقم قابل احترام 420 لیتر است که البته در صورت خواباندن ردیف دوم صندلی‌ها قابل افزایش است.

در نتیجه با وجود ارائه ام‌وی‌ام X22 از سال 1395 به بازار ایران، همچنان نمای داخلی این خودرو قابل مقایسه با برخی رقبای مونتاژی اروپایی و پویا‌تر و زیباتر از محصولات رقیب سایر خودرسازان داخلی است که بسیاری از آن‌ها پس از گذر دهه‌ها تولید همچنان دستخوش کوچک‌ترین تغییرات بصری نشده‌اند.

 

آپشن های رفاهی و ایمنی

ام‌وی‌ام X22 از دیدگاه سطح آپشن‌های رفاهی و ایمنی همانند بیشتر محصولات تولیدی شرکت مدیران خودرو با دست پر به بازار خودرو کشور آمد. مخصوصا که پس از سال 1397 تعدادی از مهم‌ترین آپشن‌های ایمنی به آن افزوده شد. از مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی و ایمنی این خودرو باید به قابلیت سفارش گیربکس چهار سرعت اتوماتیک یا پنج سرعت دستی، کیسه هوا ایمنی سرنشینان جلو، ترمز دیسکی در هر دو محور، ترمز ضد قفل، سیستم توزیع نیرو ترمز، سیستم هشدار دهنده ضد سرقت و ایموبلایزر، کروز کنترل با کلیدهای کنترلی روی فرمان، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر هشت اینچی لمسی مجهز به دوربین دنده عقب با چهار بلندگو و قابلی اتصال به تلفن هوشمند، سنسور پارک، سانروف برقی دو حالته، قابلیت انتخاب وضعیت رانندگی اقتصادی (ECO) برای نسخه اتوماتیک، ریم‌های اسپرت 16 اینچی آلیاژ آلومنیوم، کیت بدنه اسپرت، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، شیشه بالابر برقی چهار در، تریم داخلی دو رنگ و روکش چرمی صندلی‌ها اشاره کرد.

پنج آپشن ایمنی اصلی که مدیران خودرو در سال 1395 به بعد در ام‌وی‌ام X22 به کار گرفت، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی (HAC) و سیستم کمکی تمز (EBA) بود که ام‌وی‌ام X22 را یک سر و گردن از سایر رقبای هم دوره خود در بازار کشور جلوتر انداخت.

X22
X22

ویژگی‌های فنی

ام‌وی‌ام X22 از پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی دو میل سوپاپ (DOHC) 16 سوپاپ مجهز به سیستم تغییر زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها، به حجم دقیق 1497 سی‌سی با ضریب تراکم 11.4:1 بهره می‌گیرد که ضمن داشتن استاندارد آلایندگی یورو 5، قادر به تولید توان 105 اسب بخار در دور 6000 و 135 نیوتون.متر در دور نسبتا پایین 2750 است.

 

این پیشرانه اقتصادی در ام‌وی‌ام X22 برای مشتری در دو تیپ با گیربکس پنج سرعت دستی (تیپ MT) و گیربکس چهار سرعت اتوماتیک (تیپ AT) قابل دسترسی است. از این طریق این خودرو هم برای افراد جوان و علاقه‌مند به رانندگی تند و تیز مناسب است و هم برای افرادی که در پی یک کراس اوور شهری اقتصادی کم مصرف با گیربکس اتوماتیک هستند. وزن نهایی نمونه دستی برابر با 1215 کیلوگرم و نمونه اتوماتیک معادل 1245 کیلوگرم است که اختلاف نامحوس 30 کیلوگرمی را به همراه دارند. در نتیجه نسخه دنده دستی مصرف سوخت متوسط برابر با 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر از خود بر جای می‌گذارد در حالی که این رقم برای نسخه اتوماتیک ام‌وی‌ام X22 برابر با 6.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است. در نتیجه خریدار می‌تواند با اتکا به حجم باک سوخت 50 لیتری و بدون در نظر گرفتن تمایزهای جزئی فنی میان این دو مدل، نمونه‌ای را انتخاب کند که با سبک رانندگی خود همخوانی بیشتری دارد.

X22
X22

سیستم تعلیق در محور جلو ام‌وی‌ام X22 از نوع مستقل مکفرسون استرات به همراه کمک‌های هیدرولیکی و فنرهای لول به همراه میل موج‌گیر و در عقب از نوع پیشرفته‌تر و پایدارتر چند نقطه اتصال (مولتی لینک) اسپرت است و وزن خودرو به صورت استاندارد بر تایرهای 55/205 قرارگرفته است.

 

همچنین ام‌وی‌ام X22 با گارانتی سه ساله یا 60 هزار کیلومتری به همراه سرویس اولیه رایگان در اختیار مشتری قرار می‌گیرد تا پایداری و لذت سواری مناسب یک کراس اوور اقتصادی درون شهری با ویژگی‌های رفاهی و برتر مناسب برای استفاده روزمره به صورت همزمان برای مالکان تامین شود.

نویسنده هیئت تحریریه ۷۷۷

هر گونه نقل مطلب از هر قسمت این سایت ۷۷۷ بدون اجازه کتبی از مدیریت سایت ممنوع می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *