فونیکس آریزو 8، هم فرشته هم شیطان

ثبت نام فونیکس آریزو 8

سدان‌های چهار در از آشناترین شکل از انواع اتاق‌های خودرو در طول تاریخ هستند. به همین خاطر است که تقریبا همه خودروسازان دنیا همواره در میان محصولات خود نمونه‌های چهار در را تولید می‌کنند. آخرین سدان شرکت مدیران خودرو فونیکس آریزو 8 را بشناسید.

کمپانی چری نیز بعد از تولید سدان‌های رده میانی مثل آریزو 5 و آریزو 6، اخیرا از نخستین سوپر سدان خود رونمایی کرده که می‌تواند بسیاری از علاقمندان به خودرو را غافلگیر کند.

فونیکس آریزو 8 به فاصله کوتاهی پس از معرفی به بازار جهانی، به زودی در بازار ایران با قدرت وارد میدان می‌شود و با توجه به مشخصات فنی و ظاهری جذابش، می‌توان به انتظار موفقیت ARRIZO 8 نشست.

گزارش بلاگ نمایندگی 777 مدیران خودرو درباره این خودرو جذاب و هیجان‌انگیز را دنبال کنید.

تاریخچه

چری آریزو 8 که در ایران با نام فونیکس آریزو 8 معرفی شده، نخستین نسل از این برند است که از تابستان سال 2022 به بازار آمد و در چین به نام چری فولوین هم شناخته می‌شود.

این خودرو در سبد محصولات چری، به عنوان یک سدان نسبتا بزرگ با خصوصیات یک خودرو سریع اسپرت و لوکس طراحی شده که عملا برای رقابت با غول‌های مشهور ژاپنی، کره‌ای و اروپایی و آمریکایی به میدان آمده است.

تولید فونیکس آریزو 8 نشان‌دهنده پیشرفت صنعت خودرو در چین و بالا رفتن اعتماد به نفس کمپانی چری برای ورود به بازار پیچیده و سخت سدان‌های لوکس و اسپرت است و خودروساز چینی به دنبال مشتریان تازه‌ای است.

نگاه کلی به فونیکس آریزو 8

فونیکس آریزو 8 یک سدان چهار در اسپرت است که با طراحی فست بک، شباهت‌ زیادی به خودروهای گرند کوپه هم دارد و موتور آن در جلو قرار گرفته و محور محرک آن نیز در جلو است.

بر اساس اعلام شرکت چری، کلمه آریزو از زبان اسپانیولی آمده و به معنی قطرات آب و موج است و در طراحی بدنه نیز حرکت دینامیک و برخورد جادویی قطرات آب به یک سطح، منبع الهام طراحی ARRIZO 8 بوده است.

از نظر خطوط کلی طراحی، رگه‌هایی از خودرو آئودی، مرسدس بنز و لکسوس در آریزو 8 دیده می‌شود اما نهایتا ایده کلی طراحی این خودرو به زبان طراحی جدید چری نزدیک است.

ابعاد خودرو

اندازه جثه فونیکس آریزو 8 نشان می‌دهد که از نظر طول و عرض و ارتفاع نزدیک به رقبایی چون آئودی A6، ب ‌ام‌ ‍و سری 5، تویوتا کمری، هوندا آکورد و هیوندای سوناتا است.

ابعاد بدنه خودرو شامل طول 4780 میلی‌متر، عرض 1843 میلی‌متر و ارتفاع 1469 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن هم 2790 میلی‌متر ذکر شده است.

موتور و گیربکس فونیکس آریزو 8

موتور گیربکس اریزو هشت

متناسب با طراحی بدنه و اسپرت بودن خودرو، یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری TGDI با طراحی AVL اتریش زیر کاپوت قرار داده شده که با استفاده از یک توربو شارژر، 254 اسب بخار توان و 390 نیوتن متر گشتاور را به سرعت در اختیار راننده قرار می‌دهد.

گیربکس آریزو 8، دارای یک جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه تَر (DCT) است که ساخته کمپانی گتراگ آلمان است و فاصله تعویض دنده را کاهش داده تا رانندگی پرشتاب‌تری برای سرنشین فراهم شود.

با توجه به هماهنگی مناسب موتور و گیربکس، آریزو 8 با وجود وزن 1539 کیلوگرمی، می‌تواند صفر تا صد را در مدت زمان 7.6 ثانیه طی کند و به این ترتیب این خودرو لقب سریع‌ترین سوپر سدان مونتاژی ایران را از آن خود کرده است.

رکورد صفر تا صد آریزو 8 از رقبایی مثل تویوتا کمری، هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و میتسوبیشی لنسر بهتر است و از این خودرو یک شکارچی خیابانی ساخته است.

کابین فونیکس آریزو 8

کابین خودرو اریزو 8

با ورود به کابین آریزو 8، بلافاصله احساس خوشایندی حضور در یک محیط لوکس و هوشمند به بیننده دست می‌دهد. در واقع چیدمان کابین و مبلمان جذاب آریزو 8 ثابت می‌کند این خودرو تعادل جالبی بین لوکس بودن و رانندگی اسپرت برقرار کرده که گاهی مثل فرشته نرم و آرام و گاهی مثل شیطان، خشمگین و ناآرام می‌شود.

قبل از هر چیز نشستن بر روی صندلی‌های چرم آریزو 8 با کیفیت مقبول و راحتی کامل، یک تجربه متفاوت است و ذهن راننده به سرعت با فرمان D شکل توپُر و خوش‌ترکیب ارتباط می‌گیرد.

غربیلک فرمان آریزو 8، از نظر فرم، شباهت‌هایی با مرسدس بنز E کلاس دارد و ابزارک‌های آن به رنگ مشکی و از جنس براق یا پیانویی هستند. قسمت جلویی فرمان دو پدال شیفتر دنده به رنگ نقره‌ای مات، یادآوری می‌کند که با یک خودرو اسپرت و جنگنده طرف هستیم.

طراحی ارگونومیک و دسترسی آسان

دسته راهنمای چپ، با ظرافت خاصی چراغ جلو را هم کنترل می‌کند و اهرم سمت راست، تنظیم حرکت برف پاک‌کن‌ها را به عهده دارد.

مانیتور پهن و دو تکه، حالت خمیده ملایمی دارد و با دو نمایشگر هم‌اندازه 12.3 اینچی، حرکت خودرو و سیستم مالتی‌مدیا را کنترل می‌کند.

دکمه مخصوص استارت و استاپ خودرو در کنار ستون فرمان قرار گرفته است. کلاستر یا صفحه نمایش دوگانه آریزو 8 روی نوار پهنی با فام فلزی مات قرار گرفته که لبه‌دار است و حالت اسپرتی خودرو را مضاعف می‌کند.

سیستم صوتی آریزو 8

در قسمت بالایی داشبورد، یک اسپیکر قدرتمند با صدای بم قوی و همراهی 10 بلندگوی دیگر روی درب‌ها و طاقچه خودرو، موسیقی دلخواه سرنشین را با کیفیت و تیون کمپانی سونی پخش می‌کند.

امکانات مالتی مدیا

روی مانیتور وسط علاوه بر آسانی استفاده از سیستم چندرسانه‌ای، اطلاعات فراوان دیگری هم به نمایش در‌می‌آید. روی لبه داشبورد هم دکمه‌های مخصوص سیستم تهویه و دیگر ادوات قرار دارند و کنترل آنها از روی مانیتور نیز امکان‌پذیر است.

کارکرد دوربین 360 درجه آریزو 8 در حین رانندگی با تصویر واضح و کیفیت بالای مانیتور وسط، احساس تسلط به نقاط کور را به راننده می‌دهد. ضمن آنکه در حین عبور آرام (سرعت زیر 30 کیلومتر) از پیچ‌های تند، دوربین‌های جانبی بلافاصله تصاویر اطراف پیچ را به انتخاب راننده به نمایش می‌گذارند.

طراحی اتاق، ترکیب چرم و چوب و فلز

داشبورد خودرو اریزو 8

روبروی صندلی سرنشین جلو دقیقا بین دو خروجی تهویه مطبوع، یک نوار مشکی براق با نقش و نگار رنگارنگ قرار دارد که فضای داخلی را تلطیف می‌کند و تغییر رنگ در این قسمت و همچنین نوارهای نورانی روی درها، ترکیب رنگ جذابی را ایجاد کرده است.

روی کنسول وسط، قطعه طرح چوب نقره‌ای و مشکی به صورت نامتقارن نصب شده و اهرم تعویض دنده برقی، ماوس کنسول وسط برای کنترل محدود مالتی‌مدیا و محل شارژ بی‌سیم موبایل آرایش گرفته‌اند در حالی که اهرم تعویض دنده به عنوان ابزار اصلی هم در نزدیکی راننده قرار دارد.

رودری‌ها با تریم سه‌گانه از ترکیب چرم و پلاستیک ضدخش و نوار باریک سرخ‌رنگ نورانی، ترکیب جذابی ایجاد کرده که با دو دستگیره شاخی شکل فلزی به عنوان در باز کن، تضاد جالبی ایجاد کرده است.

در انتهای کنسول وسط آریزو 8، محفظه جادار با زیرآرنجی چرمی و درب دو تکه و به شکل کول‌باکس وجود دارد که هماهنگی کاملی با روکش چرمی صندلی‌ها دارد.

اهرم تعویض دنده هم با شکل گوه‌ای جذاب خود با اشاره دست و به شکل برقی فرمان حرکت را اجرا می‌کند در حالی که دکمه مخصوص برای انتخاب رانندگی در سه حالت استاندارد، اقتصادی و اسپرت در نزدیکی آن قرار دارد.

فضای کابین و صندلی فونیکس آریزو 8

صندلی‌های عقب آریزو 8، جای پای کافی دارند و برای افراد بلندقامت مناسب و راحت هستند. فضای جادار در نتیجه فاصله زیاد بین دو محور شکل گرفته که این فاصله به 279 سانتی متر یعنی نزدیک به 3 متر می‌رسد.

تنظیم صندلی‌های جلو هم از روی در و با استفاده از شبیه‌ساز نقره‌ای رنگ به سادگی انجام می‌گیرد. صندلی‌های جلو دارای سیستم گرم‌کن و سردکن است و صندلی عقب مجهز به سیستم گرمایشی است.

فاصله بین دو محور آریزو 8، بیشتر از رقبایی مثل هیوندای سوناتا و کیا اپتیما و حتی ب‌ام و سری 3 و تویوتا کمری است. به همین دلیل آریزو 8 به راحتی 4 نفر بزرگسال را در کابین جای می‌دهد و حتی برای 5 نفر هم فضای قابل تحملی دارد.

تست ایمنی آریزو 8

آریزو 8 فهرستی از امکانات کمکی برای راننده و در راستای امنیت بیشتر سرنشینان را فراهم کرده است. دو سیستم کنترل کشش (TCS) و کنترل پویای خودرو (VDC) همیشه فعال هستند. از دیگر سیستم‌هایی که هنگام ترمز فعال می‌شوند.

سیستم ضد قفل (ABS)الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم جلوگیری از لغزش (RMI)ترمز پارک برقی (EPB)
سیستم کاهش فاصله توقف (CDP)اتوهُلد یا نگه‌دارنده خودکار (AVH)
کنترل خودرو در سربالایی و سرازیریسیستم کمکی ترمز هیدرولیک

 

 

 

 

 

 

آریزو 8 در محور جلو به تعلیق مستقل مک‌فرسون و در محور عقب به سیستم چند اتصالی (مولتی لینک) مجهز است. در اتاق نیز 10 کیسه هوا شامل ایربگ‌های جلو، جانبی و حتی زانو، ایمنی بالایی را برای سرنشینان فراهم می‌کنند.

در زمینه تست تصادف آریزو 8 توانسته 5 ستاره ایمنی را از C-NCAP دریافت کند.

نگاه ویژه مدیران خودرو 777 به فونیکس آریزو 8

نمایندگی مدیران خودرو فونیکس اریزو 8

با توجه به گارانتی طولانی مدت برای آریزو 8 و خصوصیات اسپرتی و لوکس این خودرو، می‌توان ادعا کرد که آریزو 8 تقریبا رقیب مستقیمی در بازار ایران ندارد. آریزو 8 به فاصله کوتاهی بعد از رونمایی در بازار جهانی وارد ایران می‌شود و خودرو به‌روز و مدرنی است.

خودروهای مشابه آریزو 8 در بازار ایران نیز عموما از گارانتی خارج شده‌اند و قیمت بالایی دارند. لذت رانندگی اسپرت در این خودرو فراموش نشدنی است و در عین حال کابین لوکس آن، روی دیگر سکه برای سرنشین است.

 

با تکمیل فرم زیر، کارشناسان ما در اولین فرصت با شما ارتباط برقرار خواهند کرد .

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *