بررسی خودرو

فونیکس آریزو 6 جی تی، سدان جنگجو در خیابان

آریزو 6 GT
آریزو 6 GT

فونیکس آریزو 6 جی تی، سدان جنگجو در خیابان

شرکت مدیران خودرو اواخر تابستان 1402، با معرفی نسخه جی تی از محصول فونیکس آریزو 6، پیغام جدیدی از کمپانی چری را به بازار خودرو ایران رساند و برای سدان‌های اسپرتی کوچک خط و نشان کشید.

سر فصل‌های مقاله

آریزو 6 جی تی (Arrizo 6 GT)، پس از موفقیت کراس‌اوورهای فونیکس در بازار ایران، برای گروه دیگری از مشتریان که به دنبال هیجان بیشتر در سواری بودند به میدان آمده و در سال 1403 شاهد تردد این راکت خیابانی در جاده و خیابان خواهیم بود.

شرکت مدیران خودرو از سری سواری‌های آریزو تاکنون مدل‌های آریزو ۵، آریزو ۶ و آریزو ۶ پرو را به بازار ایران معرفی کرده و با فروش آریزو 6 جی تی به دنبال توسعه سدان‌های پرطرفدار خود است. تنوع در ساخت سدان‌های آریزو باعث شده دست خریداران را برای انتخاب باز باشد و در مورد آریزو 6 جی تی هم می‌توان گفت این خودرو برای خریدارانی که رانندگی را به شکل جدی‌تر و رقابتی آن دوست دارند، انتخاب جذابی است.

قیمت آریزو 6 جی تی خرداد 1403

این خودرو با مشخصات فنی و امکانات پیشرفته‌ای که دارد، در مدل 1403 به قیمت حدود 1 میلیارد و 420 میلیون تومان عرضه می‌شود. با پر کردن فرم ثبت نام که در انتهای مقاله قرارداده شده است میتوانید ثبت نام خرید نقد و اقساطی خودرو آریزو 6 جی تی را انجام دهید. برای اطلاع از شرایط خرید نقد و اقساط محصولات مدیران خودرو با 777 همراه باشید.

طراحی فونیکس آریزو 6 جی تی

فونیکس آریزو 6 جی تی

آریزو 6 جی تی در واقع نسخه فیس‌لیفت شده آریزو 5 یا اومودا S5 جی تی در چین و برخی مقاصد صادراتی در دنیاست. دامنه تغییرات نسبت به آریزو 5 البته تنها محدود به نمای بیرونی نیست و طراحان چری در عملکرد حرکتی این خودرو نیز بهبود ایجاد کرده‌اند.

درباره طراحی آریزو 6 جی تی اما نکته‌های قابل توجهی وجود دارد. در نمای جانبی، نسخه جی تی به سبک طراحی آریزو 6 پرو وفادار مانده و تغییرات جزئی در گلگیرهای جلو دیده می‌شود. از زاویه پهلو، خط شانه در طراحی بدنه از سپر جلو شروع می‌شود و تا  درب صندوق عقب ادامه می‌یابد و آنجا محو می‌شود. خط دیگری نیز به شکل برآمدگی از قسمت پایینی درب‌ جلو شروع شده و با شیب ملایم تا انتهای درب عقب و روی نیم‌دایره چرخ عقب محو می‌شود.

آریزو 6 یا لکسوس چینی

اما ویژگی برجسته در طراحی آریزو 6 جی تی، ترکیب شدن رنگ بدنه با قطعات پلاستیکی مشکی رنگ است که به طور مثال در جلو پنجره بزرگ با شکل X مانند و شبکه توری با بافت لوزی شکل حالت خاص و اسپرتی به چهره این خودرو داده است.

روی سپر جلو وجود دو فرورفتگی با نصب دو پایه چراغ سیاه رنگ هم این تضاد را تقویت می‌کند. تداوم استفاده از رنگ مشکی در قاب پنجره‌ها و بالای درب‌ها هم دیده می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های برجسته آریزو 6 جی تی با تیپ پرو، استفاده از رینگ‌های آلیاژی ۵ پره مشکی رنگ است که با روح اسپرتی این خودرو هماهنگی کامل پیدا کرده است.

از نگاه بسیاری، شباهت هایی که در ظاهر آریزو با برخی محصولات کمپانی لکسوس وجود دارد باعث شده که حتی عده‌ای این مدل آریزو را به عنوان  لکسوس چینی خطاب کنند.

آریزو 6 جی تی، ظاهری جمع و جور و چابک

نکته دیگر در نمای جلو آریزو ۶ جی تی، چراغ های آن است که به لحاظ فرم دارای زوایای شکسته و گوشه‌های تیز است و چهره خشن و تهاجمی به این خودرو داده است. جلو پنجره بزرگ هم تا نزدیک کف خودرو کشیده شده و پهنه وسیعی از سپر را تصاحب کرده تا ضمن ابهت بیشتر به تصویر آریزو 6 جی تی، گردش هوا و خنک‌کاری را آسان‌تر کند.

در بخش عقبی آریزو ۶ جی تی بیشترین شباهت را به تیپ اصلی یعنی آریزو ۶ پرو دارد. چراغ های دو تکه و به هم پیوسته عقب با دو طرف نوری قرمز و نارنجی توجه را جلب می‌کنند.

ابعاد آریزو 6 جی تی هم شامل 4680 میلی‌متر طول، 1825 میلی‌متر عرض و 1490 میلی‌متر ارتفاع است و فاصله بین دو محور نیز 2670 میلی‌متر است که فضای مناسبی را در اتاق ایجاد می‌کند. فضای بار این خودرو نیز 482 لیتر است.

چهار خروجی اگزوز به همراه وجود دیفیوزر اسپرت هم نمای عقبی آریزو 6 جی تی را کامل می‌کند. در یک جمع‌بندی منصفانه، باید گفت آریزو ۶ جی تی طراحی بیرونی قابل قبول و جوان پسندی دارد و تا حد امکان از عناصر معقول برای یک خودرو اسپرت خیابانی، بهره می‌برد.

مشخصات فنی

آریزو ۶ جی تی از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم بهره می برد که این پیشرانه می تواند روی هم رفته ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را تولید و از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل کند. نکته جالب اینکه  پیشرانه استفاده شده در این خودرو همان موتور به کار گرفته شده در تیگو ۸ پرو است بنابراین انتظار می رود این پیشرانه با توجه به وزن این خودرو عملکرد خوبی داشته باشد.

آریزو 6 جی تی با 1344 کیلوگرم وزن در عرض 7.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

یکی از جذابیت‌های دیگر این خودرو در حرکت مربوط به مجموعه ترمز و کالیپرهای قرمز رنگ آن پشت رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی است که در این نسخه ارتقا پیدا کرده‌اند و از لنت‌های سرامیکی برای عملکرد بهتر آن استفاده شده است.

آریزو ۶ جی تی توانسته استاندارد آلایندگی یورو ۶ را به دست بیاورد و بر مبنای آن، مصرف سوخت این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۶.۶ لیتر است که رکورد بسیار مناسبی محسوب می شود.

سواری اسپرتی با 6 جی تی

سیستم تعلیق در آریزو 6 جی تی در محور جلو از نوع مک فرسون در محور عقب از نوع توییست بیم است که سواری قابل قبولی را به ارمغان می آورد و به خاطر ذات اسپرتی آن کمی سفت و خشک است و برای این مدل از خودرو طبیعی به نظر می‌آید.

کابین آریزو 6 جی تی

به محض ورود به اتاق آریزو 6 جی تی با سبک جدیدی از مبلمان و چیدمان محصولات کمپانی چری مواجه می‌شویم که در قیاس با سبک طراحی قبلی، زیباتر، لوکس‌تر و به‌روزتر است. طراحی تریم دو رنگ برای صندلی‌ها، رودری‌ها و حتی داشبورد تا حدی حس لوکس بودن را به اتاق تزریق کرده است.

استفاده از سه جنس و متریال متفاوت برای رودری‌ها در آریزو 6 جی تی، اتفاقی است که به یک رویکرد در بعضی از محصولات مدیران خودرو هم دیده می‌شود. در بالاترین قسمت از چرم خاکستری استفاده شده که بیشتر در معرض کثیف شدن قرار دارد و به راحتی تمیز می‌شود. بخش میانی از چرم قرمز آجری استفاده شده که محل قرارگیری دست راننده و سرنشین است. همچنین قسمت پایین هم پلاستیک ضدخش به کار گرفته شده که در مقابل سایش و ضربه مقاوم است و کحفظه جیب مانندی هم در آن تعبیه شده است.

داشبورد آریزو 6 جی تی

روی داشبورد از خط دوخت رنگی استفاده شده که در بخش میانی رودری هم دیده می‌شود. داشبورد نیز از مواد متنوعی ساخته شده که شامل بافت پارچه‌ای خاص با خط دوخت رنگی در بخش بالایی و پلاستیک با طرح فیبر کربن و پیانویی در بخش میانی است که رنگ و بوی اسپرت این خودرو را تقویت می‌کند. جذابیت دیگر در کابین آریزو ۶ جی تی نیز نورپردازی داخل کابین است که تا ۶۴ رنگ را می‌تواند نشان دهد.

روی داشبورد از دو نمایشگر ۱۰ اینچی استفاده شده که یکی به عنوان نمایشگر سیستم مالتی مدیا است و دیگری به عنوان جلو آمپر دیجیتال، اطلاعات حرکتی آریزو 6 جی تی را نشان می‌دهد. در بخش میانی داشبورد کلید های سیستم تهویه قابل مشاهده است که لمسی بودن آن به طراحی بروز کابین آریزو ۶ جی تی کمک کرده است. روی کنسول وسط از پلاستیک مات، طرح فیبر کربن و تریم دو رنگ استفاده شده و کلید های دسترسی به امکاناتی نظیر شارژر بی سیم، کلید‌های دسترسی به سیستم مالتی مدیا، ترمز پارک برقی، اتوهُلد و… در این بخش قرار گرفته‌اند.

غربیلک فرمان آریزو ۶ جی تی به شکل D کات است و حتی روی فرمان هم تریم دو رنگ دیده می‌شود که با کابین هارمونی دارد و احساس هیجان را به راننده منتقل می کند. از دیگر جذابیت‌های فرمان، قابلیت تنظیم آن در ۴ جهت است که امتیاز مهمی برای این خودرو محسوب می‌شود. صندلی های آریزو ۶ جی تی تا حدی طراحی اسپرت دارند و ارگونومی مناسبی دارند و به صورت برقی تنظیم می‌شوند.

فضای ردیف عقب آریزو ۶ جی تی با توجه به فاصله محوری ۲۶۷۰ میلی متری، فضای مناسبی است و امکاناتی نظیر دریچه سیستم تهویه، زیر آرنجی، پورت USB، جالیوانی و… برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است.

مقایسه و بررسی مزایا و معایب

بیشتر سدان‌های مونتاژی مانند ریسپکت پرایم، آریزو ۶ پرو و یا حتی کراس اوورهای داخل بازار ایران دارای مشخصات فنی یکسان هستند اما ورود سدان هایی قدرتمند تر می تواند در تحولی در سدان های مونتاژی به حساب بیاید. شاید به توان KMC J7 را در حال حاضر به عنوان اصلی ترین رقیب این خودرو نام برد. با این حال آریزو ۶ جی تی به لحاظ مشخصات فنی نسبت به KMC J7 برتری داشته و دست بالا را نسبت به این خودرو دارد. در مجموع فعلا این سدان از لحاظ فنی بی رقیب است و باید دید باقی شرکت ها چه خودروهایی را برای رقابت با این سدان اسپرت چینی روانه بازار می کنند.

امکانات ایمنی

شش کیسه هوا

رادار خط خوان

رادار نقطه کور

سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی

سامانه کنترل پایداری الکتریکی

ترمز اضطراری اتوماتیک DOW

سیستم کنترل فشار بادتایر

فناوری LED چراغ ها

تهویه اتوماتیک

اپل کارپلی

اندروید اتو

سردکن و گرم‌کن صندلی های جلو

تریم داخلی چرم مصنوعی

استارت دکمه‌ای

قابلیت روشن شدن خودرو با ریموت

فرمان کمکی برقی

رانندگی خودکار بین خطوط

رینگ آلومینیومی

دستیار صوتی برای راننده

انتخاب حالت رانندگی

ترمز پارک برقی

پاکسازی هوای کابین

دوربین ۳۶۰ درجه

نمایشگر لمسی

صندلی‌های برقی جلو

سانروف برقی

سنسور نور

سنسور باران

نور بالای اتوماتیک

کروز کنترل تطبیقی

سنسور پارک جلو و عقب

شارژر بی سیم تلفن همراه

جلو آمپر دیجیتال

دنده پشت فرمان

اتوهلد

نگاه ویژه 777 آریزو 6 GT

آریزو 6 جی تی از جمله خودروهایی است که شاید بتوان در عرض یک ساعت عاشق آن شد. ظاهر زیبا و جوان‌پسند، رانندگی اسپرتی و پرشتاب، 197 اسب بخار قدرت زیر پای راننده و کابین زیبا و امروزی، شاید همه آن چیزی باشد که هر فردی از یک سدان چابک انتظار دارد.

فونیکس آریزو 6 جی تی توان رقابت با رقبای اروپایی و آسیایی گران‌تر از خود را دارد و یک انتخاب عالی برای دوئل‌های خیابانی است.

همراهان عزیز نمایندگی ۷۷۷

با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *