آریزو 6

آریزو 6


آریزو 6 سدان زیبای مدیران خودرو است که بر اساس زبان طراحی نوین چری قلم خوده است. این خودرو در سال 2018 در نمایشگاه خودرو بین المللی پکن رو نمایی و سپس در بهمن ماه 139۷ از سوی مدیران خودرو روانه بازار ایران شد. این خودرو نسخه پیشرفته‌تر و مدرن‌تر آریزو 5 و به نوعی برادر مدرن‌تر این خودرو به حساب می‌آید.

طراحی ظاهری

آریزو 6 ابتدای رونمایی با نام آریزو GX و بعدها آریزو 5 پلاس و البته در برخی بازارها از جمله ایران با نام آریزو 6 روانه بازار جهانی شد. این خودرو با اشتراک بسیاری از ویژگی‌های فنی از جمله پلتفرم M1X با آریزو 5، به سادگی مصداق بارز بلوغ طراحی شرکت چری است. آریزو 5 به تنهایی سدانی خوش سیما با طراحی روز بود اما آریزو 6 به عنوان سدان مدل بالاتر، از زبان طراحی پیشرفته‌تر و به روزتر چری بهره گرفت و در نتیجه ظاهری بسیار زیباتر، پویاتر و شیک‌تر دارد.

آریزو 6 با ابعادی برابر با 4675×1814×1493 میلی‌متر و فاصله محورهای 2650 میلی‌متر، از دیدگاه ابعادی تنها اندکی از آریزو 5 بزرگ‌تر است اما طراحی نهایی آن به مراتب به روزتر است. نمای جلو خودرو با پیروی بیشتر از زبان طراحی نوین چری، شباهت بیشتری به کراس اوور تیگو 7 دارد. در نتیجه جلوپنجره اندکی فرو رفته و در اتصال کامل به چراغ‌های کشیده خودرو است که به نوعی امضا طراحی چری در محصولات جدید این شرکت به حساب می‌آید. اما با کمی دقت خواهید دید که المان نوین در بخش جلو آریزو 6 طراحی قسمت‌های مشکی رنگ به صورت حرف X انگلیسی است. این سبک طراحی به شکلی نامحسوس قسمت بالای سپر را به بخش زیرین آن متصل می‌کند و از بخش جلو خودرو یک نمای واحد می‌سازد. از آن گذشته، زیرسپرها با داشتن ابعاد کوچک‌تر در مقایسه با با جلوپنجره و چراغ‌ها، ضمن دربر داشتن مه‌شکن‌های تمام LED، جلوه اسپرتی به خودرو می‌بخشند.

نمای جانبی آریزو 6 با ریم‌های اسپرت 17 اینچی و البته خط شانه ممتد تا گوشه چراغ‌های عقب تکمیل می‌شود که المانی مستقیما الهام گرفته شده از آریزو 5 است اما تفاوت‌های بارز میان دو خودرو با رسیدن به چراغ‌های عقب مشخص می‌شود. آریزو 6 در بخش انتهایی از گرافیک متفاوت و زیباتر چراغ‌های عقب با نورپردازی تمام LED بهره می‌گیرد که سبک طراحی آن با نمای جلو خودرو کاملا متحد است. در نتیجه خط افقی متصل کننده هر دو چراغ عقب به یکدیگر، مزین به نشان تجاری چری در وسط، تا عمق چراغ‌های عقب پیش رفته و المان طراحی بسیار زیبایی را به نمایش می‌گذارد که نشان از توجه بیش از پیش چری به جزئیات دارد.

یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت چری در سال‌های اخیر، استفاده از طراحی بدون اغراق، ساده و در عین حال بسیار زیبا است که بدون شک این ترکیب را مدیون استفاده از ترکیب‌ها و تناسبات بسیار عالی هندسی در اجزا بدنه و همچنین استفاده بسیار منطقی و اغراق نشده از تریم‌های تزئیناتی کرومی و پلاستیکی است.

 

نمای داخلی

شاید اولین باری که چری از دیدگاه طراحی نمای داخلی یک قدم بسیار بزرگ رو به جلو برداشت، نمای داخلی آریزو 6 بود. آریزو 6 در نمای خارجی بسیار مدرن، متمایز و شیک جلوه می‌کند اما به راستی نمای داخلی روایتی جداگانه به همراه دارد. خوشبختانه طراحی مینیمالیستی همچنان در نمای داخلی آریزو 6 رعایت شده است. در نتیجه طراحی داشبرد و المان‌های آن کاملا افقی است. روکش نرم و دو رنگ داشبرد و امتداد آن بر رودری‌ها، ادغام تریم مشکلی پیانویی اطراف نمایشگر 9 اینچی لمسی پیانویی با مجموعه نشانگرهای پشت فرمان و مخصوصا ادغام دریچه‌ها خروجی‌ سیستم تهویه مطبوع در قالب خطوط عرضی منسجم با داشبرد، نشان از توجه بسیار زیاد برند چری به جزئیات و پیروی از المان‌های طراحی مدرن دارد.

فرمان سه شاخه با تریم تزئیناتی آلومینیومی مات و کلید‌های کنترلی سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل، ظاهری عامه پسند دارد که میل بیشتری به لوکس گرایی دارد تا ارائه حس اسپرت. نشانگرهای پشت فرمان ترکیبی از یک نمایشگر دیجیتال با جزئیات و گرافیک بسیار بالا و دو نشانگر دوار آنالوگ بسیار ساده، خوانا و زیبا است.

کنسول میانی با تریم مشکی پیانویی به زیبایی درشیبی ملایم به میانه داشبرد متصل می‌شود که مجموعه کلید‌های کنترلی سیستم مولتی مدیا و برخی از آپشن‌ها را در گروه کلیدهای ده‌تایی در دل خود جا داده است در حالی که تمامی ادوات کنترلی سیستم تهویه مطبوع در قالب یک پنل تمام لمسی به همراه دو اهرم گردشی طراحی شده است که تا زمان خاموش بودن خودرو، حتی قابل رویت نیست. چنین سبک طراحی ضمن ارائه حس لوکس ‌گرایی، کاملا با طراحی روز جهانی منطبق است.

دو المان در نمای داخلی آریزو 6 بسیار مورد توجه است. اول دوخت بخیه سفید رنگ رودری‌ها و صندلی‌ها است که درتضاد با تریم مشکی رنگ نمای داخلی جلوه بسیار زیبایی ارائه می‌دهد. نکته دوم استفاده چری از سیستم نورپردازی محیطی مخفی آبی رنگ در نواری باریک در زیر داشبرد و رودری‌ها است که در تاریکی شب جلوه بصری بسیار منحصر به فردی به نمای داخلی آریزو 6 می‌بخشد. این سبک سیستم نورپردازی ابتدا در خودروهای بسیار لوکس برندهای برتر جهانی استفاده شد که به کارگیری آن از سوی چری در آریزو 6 بسیار حائز اهمیت است.

همچنین لازم است که بر استفاده منطقی و اغراق نشده از تریم‌های تزئیناتی آلومینیومی مات در نمای داخلی نظیر فرمان، رودری‌ها، اهرم دنده و کنسول میانی، درست همانند استفاده بجا و به اندازه از تریم کرومی در نمای خارجی آریزو 6 به عنوان یک نقطه قوت یاد کنیم.

فضای صندوق بار آریزو 6 برابر با 440 لیتر است که با در نظر گرفتن فضای پا و زانو قابل توجه و نشیمن بسیار راحت سرنشینان ردیف دوم، حجم قابل توجه و کاملا مناسب برای سفرهای بلند مدت بین شهری و خانواده‌های ایرانی است.

https://mvmchery.com/
https://mvmchery.com/

آپشن های رفاهی و ایمنی

آریزو 6 اکسلنت با سطح قابل توجهی از آپشن‌های ایمنی و رفاهی روانه بازار کشور شده است. این آپشن‌ها شامل کیسه ایمنی‌هوا برای دو سرنشین جلو و کیسه هوا پرده‌ای و جانبی (SRS) در مجموع برابر با شش کیسه ایمنی هوا، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل ایستایی (اتوهولد)، طیف کامل سیستم کنترل پایداری شامل کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل آغاز حرکت در سربالایی (HHC)، سیستم کمکی ترمز اضطراری (EBA)، ترمز ضد قفل (ABS) ورود و استارت بدون کلید (Keyless)، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم فرمان کمک برقی (EPS)، کروز کنترل با کلید‌های کنترلی مجزا از روی فرمان، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی 9 اینچی مجهز به دوربین دید عقب دینامیک و چشم عقاب (دید 360 درجه سیستم AVM) با قابلیت اتصال تلفن همراه، سنسور پارک جلو و عقب، تنظیم و باز و بسته شدن برقی آینه‌های جانبی مجهز به گرم‌کن، روکش چرمی فرمان و صندلی‌ها و رودری‌ها با دوخت بخیه رنگ متضاد، نورپردازی محیطی مخفی نمای داخلی، چراغ‌های جلو اتوماتیک مجهز به سیستم روشنایی در روز و تنظیم ارتفاع برقی و سیستم مشایعت، سانروف برقی، دو حالت قابل انتخاب رانندگی اقتصادی و اسپرت، نمایشگر 3.5 اینچی TFT اطلاعات حیاتی خودرو در پشت فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل کنترل تمام لمسی و خروجی مستقل برای سرنشینان عقب، قابلیت روشن و خاموش کردن سیستم کنترل کشش و قابلیت ریموت استارتر است که باعث می‌شود آریزو 6 در بازار داخلی ایران در برابر بسیاری از رقبای وارداتی و مونتاژی از دیدگاه سطح آپشن‌های ارائه شده برتری غیر قابل انکاری کسب کند.

 

ویژگی‌های فنی

آریزو 6 از نیروگاه مشترک با تیگو 7 و آریزو 5 بهره می‌برد که در بازار ایران کاملا شناخته شده است. اما این سیستم انتقال نیرو تمایزهای انحصاری مختص به خود را به همراه دارد. در نتیجه نیرو بخش آریزو 6 یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ (DOHC) انژکتوری مجهز به سیستم توربوچارجر دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 پلاس با ضریب تراکم 1:11 به حجم دقیق 1498 سی‌سی است که می‌تواند حداکثر قدرتی برابر با 147 اسب بخار در دور 5500 و بیشینه گشتاور 210 نیوتون.متر را در دور 1750 تا 4000 به تولید برساند. این پیشرانه به نسل 25ام گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) برند چری متصل است و نیرو را به محور جلو (FWD) منتقل می‌کند که بر خلاف آریزو 5، بجای هفت ضریب از پیش تعیین شده، از 9 ضریب از پیش تعیین شده در بخش تیپ ترونیک بهره می‌گیرد. این قابلیت راننده را قادر می‌سازد تا در تناسب بهتر با مسیر، خودرو را با دقت بیشتری کنترل کند.

این سدان 1372 کیلو گرمی در مدت زمان 9.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد در حالی که با بهره گیری از سیستم توربوچارجر نوع بهینه‌ساز عملکرد پیشرانه و گیربکس ضریب متغیر (CVT)، مصرف سوخت متوسط این خودرو تنها برابر با 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر است که با توجه به تجهیز آریزو 6 به باک سوخت 55 لیتری، برد مفید این خودرو بسیار قابل توجه است.

با به کارگیری سیستم توربوچارجر و دستابی به بیشینه گشتاور از دور بسیار پایین 1750 در ترکیب با گیربکس اقتصادی نوع ضریب متغییر، آریزو 6 نه تنها قادر است بسیار سریع شتابگیری کند، بلکه استهلاک قطعات داخلی پیشرانه آن به مراتب پایین‌تر و مصرف سوخت آن بسیار اقتصادی است. این نکته در استفاده روزمره از آریزو 6 به عنوان یک خودرو سدان درون شهری و همچنین یک خودرو خانوادگی در مسافرت‌های بین شهری و به هنگام اجرای مانورهای رانندگی بسیار دارای اهمیت است.

سیستم تعلیق آریزو 6 در محور جلو از نوع مکفرسون استرات و در عقب از نوع میل پیچشی (Torsion Beam) و در هر دو محور به ترمز‌های دیسکی هوا خنک مجهز است و وزن خودرو بر تایرهای سایز 50/205 و ریم‌های 17 اینچی اسپرت آلیاژ آلومینیومی سوار است. این ستاپ برای یک سدان شهری، ساده‌ترین نوع از دیدگاه هزینه طراحی و هزینه‌ای نگهداری است که در دراز مدت ضمن ارائه دوام مناسب هزینه‌های سرویس‌های احتمالی را کاهش می‌دهد. آریزو 6 در تست‌های ایمنی انجام شده از سوی موسسه C-NCAP کشور چین موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده است. شرکت مدیران خودرو نیز آریزو 6 را با گارنتی 5 ساله یا 150 هزار کیلومتری به مشتریان عرضه می‌کند ضمن آن که برای این محصول دو سال یا شش سرویس اولیه در بازه تعریف شده (سرویس اولیه به همراه پنج سرویس ادواری پس از آن) رایگان است.

از این رو این خودرو در بازار ایران به عنوان یک سدان خوش سیما کم مصرف و جادار شهری می‌تواند در استفاده دائمی درون شهری و مسافرت‌های بین شهری، سرنشینان را به سادگی از عملکرد خود راضی کند.

نویسنده هیئت تحریریه ۷۷۷

هر گونه نقل مطلب از هر قسمت این سایت ۷۷۷ بدون اجازه کتبی از مدیریت سایت ممنوع می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *