مقایسه ایکس 33 و جک اس 5

مقایسه ایکس 33 و جک اس 5


در این مطلب از مقالات مجله خودرویی نمایندگی 777  به بررسی و مقایسه دو خودرو شاسی بلند چینی خواهیم پرداخت که هر دو از محبوب‌ترین ماشین‌های موجود در ایران بوده و هر یک با توجه به برند و مشخصات فنی که دارد طرفداران بسیاری دارد. در این مقاله تخصصی به مقایسه ایکس 33 اتوماتیک نسل چهارم با جک اس 5 توربو اتوماتیک می پردازیم با ما همراه باشید:

جک اس 5 اتومات چطور ماشینی است؟

این خودرو یکی از بهترین محصولات چینی است که در بازار ایران عرضه شده است؛ دارای موتور حدود ۲۰۰۰ سی سی است که از پیشرانه خطی بهره برده و دارای ۴ سیلندر است. این خودرو از پر فروش‌ترین محصولات کرمان خودرو است که تمامی خدمات آن هم در این نمایندگی‌ها عرضه می‌شود.

جک اس 5
جک اس 5

MVM X33S AT Sport چطور ماشینی است؟

ایکس ۳۳ اتومات اسپرت جز محبوب‌ترین خودروهایی است که با ظاهر دل فریب خود و رنگ‌های دو گانه‌ای که دارد دل را از هر جوان عشق خودرویی برده است. این خودرو دارای موتوری حدود ۲۰۰۰ سی سی بوده که نوع پیشرانه آن خطی است و ۴ سیلندر را در خود جای داده است. ام وی ام ایکس ۳۳ اتومات اسپرت توسط گروه خودرو سازی مدیران خودرو به ایران وارد شده است و در ۳ نسل قبلی خود هم از اقبال بسیار خوبی بین ایرانیان برخوردار بوده است.

مقایسه بدنه جک اس ۵ با x33 اسپرت اتومات

هر دو خودرو در کلاس خودروهای suv قرار گرفته و ابعادی نزدیک به هم دارند. به طوری که JAC S5(AT) دارای ابعاد 4430 در 1840 در 1660 میلی‌متر بوده و mvm x33s اتومات دارای ابعاد 4419 در 1765 در 1651 میلی‌متر است و این نشان از این دارد که هر دو خودرو فضایی تقریبا یکسان دارند. اما زمانی که در خودرو نشسته و هر دو را برای اولین بار تست می‌کنید به این نتیجه خواهید رسید که فضای داخل خودروی ایکس 33 اسپرت اندکی بیشتر و راحت‌تر از رقیب خود است و این مزیتی برای این خودرو به حساب می‌آید.

همچنین وزن x33 اسپرت ۱۴۲۰ کیلوگرم و جک اس ۵ اتومات ۱۵۴۵ کیلوگرم است که در اینجا اختلاف ۱۲۵ کیلویی را شاهد هستیم که برتری کمتر بودن وزن را ایکس سی و سه اسپرت برنده خواهد شد.

معایب ایکس 33

مقایسه مشخصات موتوری ایکس ۳۳ اسپرت اتومات با جک اس ۵ اتومات

موتور این دو خودرو بسیار نزدیک به هم بوده فقط در برخی موارد متفاوت است، این دو خودرو از پیشرانه خطی بهره برده و حجم موتور حدود ۲۰۰۰ سی سی دارند. تعداد سیلندر ۴ و تعداد سوپاپ ۱۶ در هر دو خودرو یکسان است. تفاوتی که JAC S5(AT) را از ایکس ۳۳ در قدرت موتور متمایز می‌کند فناوری توربو شارژ در این خودرو است که از آن بهره برده ولی mvm x33 new از آن بهره نمی‌برد و فاقد این آپشن است.

در نتیجه حداکثر توان موتوری جک اس 5 اتومات 174 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه بوده و x33 اسپرت اتومات 136 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه است. حداکثر گشتاور در جک اس ۵ اتومات 265 نیوتن‌متر در 2000 تا 4000 دور در دقیقه بوده و این مورد در رقیب خود یعنی ایکس33 اتومات به 180 نیوتن‌متر در 4300 تا 4500 دور در دقیقه می‌رسد. جک اس۵ حداکثر سرعتی که می‌تواند تجربه کند ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت بوده و این عدد در ایکس۳۳ اسپرت اتومات ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است.

در نتیجه با مقایسه‌ای که در قوای محرکه هر دو خودرو انجام شد کفه ترازو با اندکی اختلاف به سمت جک اس۵ است. ولی ناگفته نماند که صدای موتور در خودروهای بالای ۲۰۰۰ سی سی یکی از ملاک‌های مهم خرید خودرو است که این مورد در ایکس۳۳ بهینه تر بوده و صدای کمتری از موتور داخل بدنه می‌آید که این خود مزیتی بزرگ است.

مقایسه شاسی JAC S5(AT) با mvm x33 s at sport

سیستم فرمان نصب شده در خودرو جک اس۵ حالت برقی داشته و همین مورد در خصوص خودروی ایکس۳۳ اسپرت اتومات به صورت هیدرولیک است. گفتنی است که هر یک از این دو مدل فرمان مزیت‌های خاص خودرو در تجربه ماشین‌بازها داشته و به صورت سلیقه‌ای است.

خودرو جک اس ۵ اتومات دارای ستون فرمان تلسکوپی است که این مورد در ایکس۳۳ دیده نمی‌شود. هر دو خودرو از سیستم تعلیق جلو مک‌فرسون بهره می‌برند که این مورد در هر دو یکسان است ولی اگر بخواهیم راجع به سیستم تعلیق عقب صحبت کنیم باید گفت جک اس۵ به صورت مستقل بوده و x33 sport  جدید اتومات به صورت نیمه مستقل است. هر دو خودرو از سیستم ترمز پیشرفته در هر چهار چرخ بهره برده و به صورت دیسکی است.

مقایسه امکانات موجود در جک اس۵ اتومات و mvm x33 at sport

از امکانات مشترک دو خودرو می‌توان به ترمز abs، استفاده از کروز کنترل، ایموبلایزر، کیسه‌های هوای سرنشینان و راننده، سنسور پارک عقب، بهره گیری از مانیتور بزرگ لمسی، گرمکن آینه، سانروف، تنظیم برقی صندلی رانننده در شش جهت و سیستم تهویه مطبوع خودکار اشاره کرد. علاوه بر این موارد خودروی ایکس۳۳ دارای سیستم مسیریاب و چراغ روشنایی در روز است که خوروی جک اس۵ از آن بی بهره است.

نتیجه گیری برای خرید؛ انتخاب بین جک اس ۵ اتومات و x33 اتومات اسپرت

هر دو خودرو معرفی شده یکی از قوی‌ترین شاسی بلند‌های تولید شده در چین هستند که در بازار ایران ارائه شده‌اند. برای انتخاب هر کدام از آنها باید ملاک‌های مطرح شده را کنار هم گذاشته و نتیجه‌گیری کنید. اینکه جک اس ۵ را خریداری کنید که از امکانات موتوری و قوای محرکه بهتری بهره برده ولی در عوض بنزین بیشتری مصرف کرده و اقتصادی نیست، یا انتخاب شما ایکس۳۳ ای باشد که از امکانات رفاهی مطلوبی بهره برده ولی قوای محرکه با قدرت کمتری نسبت به جک اس۵ دارد ولی اقتصادی‌تر است.

در آخر لازم است اشاره‌ای بکنیم به گارانتی و خدمات پس از فروشی که هر دو خودرو ارائه می‌دهند که این مورد در خودروی جک اس۵ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر بوده و در خودروی ایکس۳۳ اتومات اسپرت گارانتی ۳ ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتر است که آرامش خاطر را با مدیران خودرو تجربه خواهید کرد. در نهایت انتخاب شما کدام یک از این دو خودرو است؟

حجم موتور (سی سی) 1997
استاندارد آلایندگی Euro V (یورو 5)
حداکثر قدرت (HP/RPM) 174 اسب بخار در دور موتور 5200 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (NM/RPM) 265 نیوتن متر در طیف دور موتوری 2000 الی 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک با مکانیزم DCT
سیستم فرمان چرخ دنده شانه ای با کمک برقی
سیستم ترمز چهارچرخ دیسک و مجهز به سیستم ضدقفل برای هر چهارچرخ (ABS چهار کاناله)
سیستم تعلیق جلو: فنر حلقوی با ستون مک فرسون عقب:سیستم تعلیق مستقل (چند بازو)
حجم مخزن سوخت (لیتر) 55
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 180
سایز چرخها مجهز به رینگ 18 اینچ آلومینیومی
طول خودرو (میلی متر) 4430
عرض خودرو (میلی متر) 1840
ارتفاع خودرو (میلی متر) 1660
فاصله دو محور (میلی متر) 2645
وزن خالص (کیلوگرم) 1545

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *