مقایسه خودرو فونیکس اف ایکس و لاماری ایما

امروزه با توجه به تغییر دیدگاه نسبت به خودروهای چینی و رضایتمندی روزافزون آنها خودروهای لوکس و بروز زیادی وارد بازار کشورمون شده اند. در این مقاله به مقایسه دو خودرو فونیکس اف ایکس و لاماری ایما آرین موتور ، کراس اوور تازه وارد و جوان پسند می پردازیم .

لازم به ذکر است که هردو خودروسازی تولید خودروهای خودرا به روش CKD تولید و عرضه میکنند .

مقایسه اف ایکس و لاماری

قبل از توضیح درباره ی لاماری ایما و فونیکس اف ایکس نگاه کوتاهی به تاریخچه این دو وارد کننده و تولید کننده ی خودروهای چینی می اندازیم .

معرفی دو خودروسازی مدیران خودرو و آرین موتور :

شرکت مدیران خودرو: طی سال‌های اخیر به دلیل عرضه خودروهای متنوع و خدمات پس از فروش خود موفق شده اعتماد و رضایت مشتریان زیادی را به خود جلب کند و خودروسازی جا افتاده و با سابقه ای در کشور ما می باشد. در مقابل این خودروسازی خصوصی، شرکت آرین موتور، خودروسازی کم سابقه محسوب می شود، ولی توانسته در بین سایر واردکنندگان و مونتاژکاران کشور قرار بگیرد.

فونیکس FX یا چری اومودا 5 یکی از شاسی بلندهای تازه وارد جذاب و پرطرفدار بازار است و به دلیل داشتن طراحی چشم‌نواز و زیبا و جوان‌پسند و همچنین به دلیل داشتن قوای محرکه قدرتمند و امکانات رفاهی قابل قبول توانسته بخش زیادی از تقاضای بازار خودرو را به سمت خود بکشد و رقابت‌ جذابی در بین باقی خودروهای موجود بازار به راه بیاندازد.

سال گذشته کمپانی چری در نمایشگاه (گوانگژوی) چین از خودروی جدیدی به اسم چری اومودا 5 رونمایی کرد. که نخستین محصول از سری خودروهای لوکس چری اومودا به‌حساب می‌آید. نخستین محموله‌ های CKD این کراس اوور جذاب وارد کشورهایی مانند برزیل، ایران، استرالیا، نیوزلند، روسیه و قزاقستان شد. در سوی مقابل این میدان مبارزه، لاماری ایما کراس اوور جذابه آرین موتور که از زیرمجموعه‌های دانگ فنگ (فورتینگ) بوده و اسم اصلی آن در اصل T5 Evo است. لاماری یا تی 5 نیز برای اولین بار در سال ‌‌‌‌گذشته و در نمایشگاه ‌‌‌‌(گوانگژو ) چین رونمایی و معرفی شده بود و لازم به ذکر است به این نکته اشاره کنیم که پلتفرم این دو کراس اوور جذاب مشترک میباشد. حال به بررسی جامع این دو خودرو لوکس میپردازیم.

مقایسه اف ایکس و لاماری

طراحی بیرونی فونیکس اف ایکس و لاماری ایما

فونیکس FX و لاماری ایما هردو دارای ظاهری جذاب و بروز هستند که نظر و توجه جوانان که پرطرفدار ترین خریداران این دو خودرو هستند را به خود جلب کند . طراحی چراغ های جلو هردوی این خودروها بر اساس مد روز بوده و دارای چراغ‌های جلوی دوقسمتی هستند . شامل دی‌لایت‌های باریک و زیبا در قسمت بالایی و قرار گیری چراغ‌های اصلی در قسمت پایین می‌شود .

درخودرو فونیکس FX شاهد جلو پنجره‌ ی زیبا و بدون قاب هستیم که در قسمت بالایی به دی‌لایت‌های لوکس و باریکی متصل می شوند و نمای متمایزی را ایجاد می کنند . طراحان لاماری ایما از جلو پنجره ی چند ضلعی استفاده کردند و دی‌لایت‌های این خودرو را در لبه ی کاپوت قرار داده ‌اند . در قسمت جانبی هردو خودروی لاماری و اف ایکس فرم اسپرت وکوپه دارند اما FX به دلیل داشتن ستون C مشکی‌ رنگ برای ایجاد طرح سقف شناور و  تریم‌های رنگی در بخش هایی مثل آینه‌ جانبی و رینگ‌ها ، جذاب‌تر به نظر می آید . در قسمت پشتی هردو خودرو دارای چراغ‌های افقی باریکی هستند که به همدیگر متصلند . البته باید در نظر گرفت در لاماری ایما این کار توسط یک نوار LED باریک صورت گرفته و در مقابل آن درخودرو FX شاهد یک تریم مشکی‌رنگی با نوشته( CHERY )  در چین و در ایران ( FOWNIX ) هستیم . در بخش سپر عقب هر دو خودرو به لطف دیفیوزر زیبای مشکی و سر اگزوزهای لوکس کرومی نمای اسپرتی پدیدار شده به‌طورکلی توی این مقایسه به جرعت میتوان گفت در قسمت بیرونی می‌توان طراحی FX را تا حدودی جذاب‌ و دلنشین تر دانست .

طراحی داخلی فونیکس اف ایکس و لاماری ایما

در بخش طراحی داخل کابین هردو خودرو دارای طراحی لوکس و مدرن یعنی نمایشگرهای متصل ‌به‌ هم برای صفحه ی آمپر و بخش مانتیور مدیا، در بخش فرمان هردو خودرو از غربیلک‌ فرمان D کات سه پره بهره می برند. نمایشگرهای هردوی این خودروها 10.25 اینچی می باشد. دریچه‌های تهویه هوا در لاماری ایما به شکل دایره‌ای و کنسول میانی این خودرو شبیه به مرسدس، فضای لوکسی را ایجاد کرده است. در مقابل آن چری در خودروی اف ایکس FX از دریچه‌های تهویه باریک افقی با رنگ مشکی براق استفاده کرده است. میتوان گفت طراحی رو دری‌ های فونیکسFX  زیباتر و لوکس‌تر نسبت به لاماری به نظر می‌رسد. در بخش داخلی این دو خودرو، طراحی کابین هردو قابل‌قبول و جذاب است ولی باز هم کفه ترازو کمی به سمت فونیکس FX سنگینی می‌کند.

مقایسه اف ایکس و لاماری

پیشرانه و گیربکس

فونیکس FX و لاماری جزء قوی‌ترین کراس‌اوورهای چینی موجود در بازار کشورمان محسوب می‌شود . البته فونیکس FX مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو GDI می باشد که از همان پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ تیگو 8 پرو استفاده شده که قدرتی معادل 197 اسب بخار و 290 نیوتن متر گشتاور تولید میکند . سیستم تعلیق جلویی آن مک فرسون و در عقب مولتی لینک میباشد .

انتقال نیروی موتور این خودرو نیز مانند تیگو 8 پرو از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تر صورت می‌گیرد. در مقابل لاماری ایما مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو میباشد که قدرتی معادل 195 اسب بخار و 285 نیوتن متر گشتاور تولید میکند سیستم تعلیق لاماری نیز مانند اف ایکس میباشد یعنی در قسمت جلویی مجهز به سیستم تعلیق مک فرسون و در عقب مولتی لینک میباشد و همچنین مجهز به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل شده است . در نتیجه میتوان گفت هردوی این خودروها از لحاظ قوای محرکه بسیار به هم نزدیک میباشند ولی باز هم کفه ی ترازو به سمت اف ایکس سنگینی میکند .

وزن و ابعاد

از نظر ابعادی اما لاماری با 4,565 میلیمتر طول، 1,860 میل‌متر عرض ،1,690 میلیمتر ارتفاع نسبت به FX که از نظر ابعادی 4,400 میلیمتر طول، 1,830 میل‌متر عرض، 1,585 میل‌متر ارتفاع دارد کمی بزرگ‌تر میباشد. ولی باید در نظر گرفت فونیکس اف ایکس با وزن 1444 کیلوگرم یعنی حدود صد کیلوگرم از لاماری ایما با وزن 1550 کیلوگرم سبک‌تر میباشد که این مقدار از کمتر بودن وزن می‌تواند موجب چابکی و شتاب بیشتر‌ این خودرو نسبت به لاماری شود. اف ایکس با شتاب صفرتاصدی زیر 8 ثانیه ای خود، رکورددار پرشتاب‌ترین خودروی مونتاژی کشور را به نام خود ثبت کرده است. ولی در مقابل آن لاماری برای رسیدن به سرعت صفرتا صدی خود به 9.5 ثانیه زمان نیاز دارد بنابراین در این بخش هم خودرو اف ایکس برنده این رقابت است.

مشخصات فنی  اف ایکس  FX و لاماری ایما

لاماری ایما فونیکس FX
پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو 1.6 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 195 اسب بخار 197 اسب بخار
گشتاور 285 نیوتن متر 290 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 7 سرعته دوکلاچه تر
محور محرک جلو جلو
وزن 1550 کیلوگرم 1444 کیلوگرم
طول 4,565 میلی‌متر 4,400 میلی‌متر
عرض 1,860 میلی‌متر 1,830 میلی‌متر
ارتفاع 1,690 میلی‌متر 1,585 میلی‌متر
فاصله محوری 2,715 میلی‌متر 2,630 میلی‌متر
حجم صندوق بار 480 لیتر 290 لیتر

مقایسه تجهیزات اف ایکس FX و لاماری ایما

در این بخش مقایسه ی تجهیزات رفاهی و ایمنی دو خودروی لاماری ایما و فونیکس اف ایکس را مقایسه می‌کنیم:

فونیکس FX لاماری ایما
نمایشگر 10.25 اینچی 10.0 اینچی
صفحه آمپر دیجیتالی 10.25 اینچی دیجیتالی 10.25 اینچی
سیستم صوتی 8 بلندگو سونی 6 بلندگو
سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقه‌ای اتوماتیک
کروز کنترل تطبیقی تطبیقی
رادار نقطه کور دارد ندارد
رادار حرکت بین خطوط دارد ندارد
هشدار خروج از خط دارد ندارد
هشدار تغییر خط دارد ندارد
سیستم جلوگیری از خروج از خط دارد ندارد
هشدار برخورد جلو دارد ندارد
ترمز خودکار اضطراری دارد ندارد
کنترل خودکار نوربالا دارد ندارد
سیستم جلوگیری از برخورد دارد ندارد
ایربگ 6 عدد 6 عدد
ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای دارد دارد
صندلی راننده تنظیم 6 جهته برقی تنظیم 6 جهته برقی
صندلی سرنشین جلو تنظیم 4 جهته برقی دستی
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد ندارد
سردکن صندلی‌های جلو دارد ندارد
گرم‌کن و تنظیم برقی آینه‌ها دارد دارد
فرمان برقی برقی
غربیلک فرمان چرمی D شکل چرمی D شکل
تودوزی چرمی چرمی
دی‌لایت دارد دارد
ترمزها ABS و EBD ABS و EBD
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهولد دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
سیستم کنترل پایداری ESC دارد دارد
سیستم کنترل کشش TCS دارد دارد
پایش باد تایرها دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
دوربین 360 درجه دارد ندارد
سنسور پارک عقب و جلو عقب
سانروف دارد دو حالته دارد دو حالته
خروجی برق 12 ولت و USB دارد دارد
شارژر بی‌سیم گوشی دارد ندارد
سنسور نور و باران دارد دارد
نورپردازی داخلی 64 رنگ دارد ندارد
سیستم فرمان صوتی دارد ندارد
کول باکس دارد دارد
پاور ویندوز و آنتی تروپ دارد دارد
درب صندوق برقی خودکار دارد ندارد
روشن کردن پیشرانه از راه دور دارد ندارد
حالت‌های رانندگی معمولی/اقتصادی/اسپرت اقتصادی/اسپرت
رینگ‌ها 18 اینچی دورنگ 19 اینچی

مقایسه اف ایکس و لاماری

فونیکس اف ایکس یا لاماری ایما آرین موتور ؟

حال با توجه به مقایسه انجام شده بین اف ایکس و لاماری ، برتری فونیکس FX در تجهیزات و آپشن های موجود نسبت به لاماری ایما کاملاً واضح بوده . فونیکس اف ایکس به عنوان یک کراس‌اوور جدید و لوکس علاوه بر برخورداری از امکانات رفاهی بیشتر از جمله گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو ، کنترل تهویه دوآل ، شارژر بی‌سیم گوشی ، نورپردازی داخلی ، دارای سیستم‌های کمک‌راننده مدرن و نسبتاً کامل هم میباشد که از هیچ‌کدام آن‌ها در لاماری ایما استفاده نشده و این یک نقطه‌ضعف بزرگ برای آرین پارس موتور محسوب می‌شود . همچنین عرضه و تقاضای خودرو اف ایکس نیز نسبت به لاماری بیشتر بوده و بازار خرید و فروش بهتری را دارا میباشد . در مبحث خدمات پس از فروش باز هم کفه ترازو به سمت مدیران خودرو سنگینی میکند .

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *