کمپانی ام وی ام یکی از این خودروسازانی است که تیگو ۷ را به عنوان پرچمدار خود روانه بازار نموده است. تیگو۷ دارای طراحی خلاقانه و هوشمندی است ولیکن قیمت بالای آن و حضور رقبایی سرسخت چون سوزوکی گرندویتارا، داستر، BYD و … کار را برای این کراس‌اور چینی سخت خواهد نمود.
Related image

 

آب در فرهنگ چین به دو صفت آرامش و تلرانس بالا معروف است که چری این صفات را در شعار «سیرتی به‌خوبی آب» و طراحی خود به‌کار گرفته است. بر همین اساس می‌توان حالت سیال بودن آب را در طراحی هیدرودینامیکی این خودرو به‌خوبی مشاهده کرد. در نمای روبه‌رو، حالت اسپرت و جوان‌پسند تیگو7، بیننده را جذب خود می‌کند. چراغ‌های کشیده و زاویه‌دار نیز تاثیر بسزایی در ایجاد چهره تهاجمی این خودرو دارند. همچنین وجود دی‌لایت در قسمت بالای چراغ، مدرن‌بودن این خودرو را گوشزد می‌کند. برای فرم کلی چراغ‌ها نیز از صورت کوسه الهام گرفته شده و روحیه تهاجمی را درون کالبد تیگو7 دمیده است. جلوپنجره موجی‌شکل خودرو نیز حالت امواج یک رودخانه خروشان را تداعی کرده و در عین سادگی حس قدرت
را به بیننده القا می‌کند.

 

Related image

در نمای جانبی نیز طراحی هنرمندانه و زیبای تیگو7، فراتر از انتظار است. از سوی دیگر زه‌کشی کروم، بخشی از شیشه‌ها را فراگرفته است و همین موضوع لوکس‌بودن این کراس‌اوور را دوچندان می‌کند. از طرفی روف‌ریل و رکاب نقره‌ای‌رنگ که برای این خودرو درنظر گرفته شده، ظاهر اسپرت و جوان‌پسندی را برای آن به ارمغان آورده است. البته مهم‌ترین عنصر در طراحی نمای جانبی تیگو7، خط حجم‌دهنده‌ای است که از گوشه‌ چراغ جلو و روی گلگیر عقب، در امتداد دستگیره‌ها کشیده و به چراغ راهنمای روی درهای جلو منتهی می‌شود.

 

Image result for tiggo 7

گفتنی است این خطوط تداعی‌کننده مسیر حرکت یک قایق در دل دریا بوده، به‌طوری‌که این خطوط ارتباط مناسبی را میان چراغ‌های عقب و جلو خودرو ایجاد کرده است.
طراحی نمای عقب تیگو7 نیز به نسبت سایر بخش‌ها پیچیدگی کمتری دارد و بر مبنای استانداردهای جهانی شکل گرفته است. همچنین چراغ‌های عقب این خودرو با خطوط زاویه‌دار و الهام‌گیری از شمایل پنجه ببر طراحی شده، به‌طوری‌که طراحی مدرن آن بازتابی از رویکرد نوین طراحی در برند چری است. این چراغ با بهره‌گیری مبتکرانه از سه نوار چراغ LED، توانسته است حس و حال موجودی تهاجمی را خلق کند.

 

Image result for tiggo 7
طراحی مدرن کابین، با هدف کارایی و راندمان بالا

هنگام ورود به کابین چری تیگو7، نخستین موردی که توجه را به خود جلب می‌کند، طرح کشیده داشبورد است که با الهام‌گیری از بال‌های بزرگ و کشیده عقاب، تجلی‌بخش شکوه و عظمت بوده و به‌خوبی حس قدرت را به سرنشینان القا می‌کند. همچنین پوشش چرمی به‌کار رفته در بخش‌هایی از داشبورد که از متریال باکیفیت تشکیل شده است، توانسته به‌خوبی روحیه لوکس بودن این کراس‌اوور مدرن را به نمایش بگذارد.

طراحی فضای کابین در عین سادگی، مدرن و کارآمد است که آسایش و ایمنی را در کنار تجهیزات رفاهی فراوان در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. همچنین سقف تمام‌شیشه‌ای پاناروما، یکی دیگر از امکاناتی است که لذت سواری با تیگو 7 را برای سرنشینان به ارمغان آورده است.

 

Image result for tiggo 7

از سوی دیگر نمایشگر 9‌اینچی تمام‌لمسی که در مرکز داشبورد تعبیه شده است، علاوه‌بر این‌که ظاهری زیبا و چشم‌نواز پدید آورده است، وظیفه نمایش اطلاعات مربوط به سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه و دوربین 360‌درجه را نیز برعهده دارد. نکته قابل توجه در مورد دوربین 360‌درجه این خودرو، وجود چهار دوربین در جلو، عقب و طرفین خودرو زیر آینه‌های جانبی است که در مجموع یک تصویر مجازی از اطراف خودرو را به‌صورت داینامیک در اختیار راننده قرار می‌دهد.

 

از آپشن‌های دیگر این خودرو می‌توان به این موارد اشاره کرد. سنسور باران، سنسور پارک خودرو در جلو و عقب، روشن شدن خودکار چراغ‌ها، کروزکنترل، سیستم فرمان برقی EPS، سیستم کنترل فشار باد و دمای تایرها، باز و بسته‌کردن و تنظیم برقی آینه‌های جانبی به‌همراه گرمکن، چراغ‌های رانندگی در روز LED، گرمکن صندلی سرنشینان جلو، تنظیم برقی صندلی راننده، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای، سیستم ورود به خودرو و استارت بدون کلید، مجهز به 6 بلندگو استریو و 6 کیسه‌هوا که شامل کیسه‌هوای سرنشینان جلو، پرده‌ای و جانبی می‌شود.

 

پیشرانه 1.5L-Turbo
گیربکس 6 سرعته دوکلاچه
قدرت 145hp
گشتاور 210nm
وزن 1,440kg
سرعت 185km/h
مصرف ترکیبی 6.3L-6.7L

از جمله امکانات رفاهی این بلند قامت چینی می‌توان به مواردی از قبیل صفحه نمایش چند منظوره 9 اینچی لمسی، نمایشگر 4.8 اینچی پشت آمپر، بلوتوث، نمایش 360 درجه محیط پیرامونی، دوربین‌های جلو و عقب دینامیک، سنسورهای پارک جلو و عقب، چراغ‌های مه‌شکن حساس به حرکت فرمان (که با چرخش فرمان در جهت بهبود دید کناری جاده روشن می‌شوند)، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، سقف پانوراما، کروز کنترل، برف پاک‌کن هوشمند، تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیم مجزا برای سرنشین کناری و دریچه جداگانه برای سرنشینان پشتی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، چراغ‌های اتوماتیک مجهز به زنون، چراغ خوش‌آمد گویی، سامانه کنترل فشار باد تایرها، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی مثل اسپرت و اکونومیک، فرمان برقی، آینه‌های تاشو برقی، ترمزدستی برقی و اتوهلد، سیستم کنترل حرکت در سربالایی HHC و … اشاره کرد که آپشن‌های قابل قبولی به حساب می‌آیند.

Related image

در بخش ایمنی هم وجود گزینه‌هایی مثل ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، سیستم کمکی ترمز EBA، سامانه کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، کیسه هوای جلو، جانبی و پرده‌ای و شاسی مستحکمی که به ادعای چری برای ساختش از شرکت لوتوس یاری گرفته شده خیالمان را تا حدود زیادی راحت نموده است. ضمناً این خودرو 5 ستاره کامل موسسه تست ایمنی C-NCAP را هم در کارنامه دارد که خود نوید بخش ایمنی کافی این محصول خواهد بود.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

در زیر کاپوت بزرگ تیگو 7، یک قلب کوچک 1.5 لیتری می‌تپد که در نگاه اول توان پاسخگویی به نیازهای این جثه درشت را نخواهد داشت. حتی وقتی متوجه شدیم که این پیشرانه به کمک توربوشارژر توانسته 147 اسب‌بخار قدرت تولید کند، باز هم چندان به وجد نیامدیم چرا که این عدد تقریباً معادل قدرت تولیدی از یک پیشرانه 1.8 لیتری تنفس طبیعی است و همچنان برای یک کراس‌اور ناکافی به نظر می‌رسد.

Image result for tiggo 7

اما چند نکته باعث شد که به توانایی‌های حرکتی تیگو 7 امیدوار شویم؛ اول این‌که این خودرو بر خلاف هیکل نسبتاً درشتش، وزن چندان زیادی ندارد و به نوعی یک کراس‌اور سبک به حساب می‌آید.

در نتیجه نگرانی که از بابت نسبت قدرت به وزن داشتیم تا حدودی برطرف شد؛ مورد دوم این‌که به لطف وجود توربوشارژر، گشتاور تولیدی وضعیت به مراتب بهتری نسبت به قدرت پیشرانه دارد و مهمتر این‌که تمامی این 210 نیوتن‌متر گشتاور، از دور موتور پایین در دسترس خواهد بود.

Image result for tiggo 7

خبر خوب آخر این‌که برخلاف دیگر محصول چری یعنی آریزو 5 که از جعبه‌دنده کند و تنبلCVT استفاده می‌کند، اینجا با یک جعبه‌دنده 6 سرعته دوکلاچه خشک درست و حسابی سر و کار داریم که با واکنش‌های سریعش تلاشهای پیشرانه را به هدر نخواهد داد. پس علی‌رغم حجم کم و قدرت متوسط پیشرانه تیگو 7، می‌توان به توانایی‌های حرکتی امیدوار بود.

تجربه رانندگی

بالاخره پشت فرمان نشسته و خودرو را استارت زدم؛ دید به اطراف تقریباً قابل قبول است و فرمان برقی تیگو به راحتی هر چه تمام زیر دست میچرخد. در همین آغاز تست، عملکرد نرم سیستم تعلیق توجهم را به خود جلب کرد. البته تصور نکنید با کیفیت سواری در حد یک تویوتا کمری طرف هستیم! خیر! اما با توجه به این‌که اکثر کراس‌اورهای میان رده و یا ارزان‌قیمت سواری خشکی دارند انتظار داشتم که در این خودرو هم با سواری خشن و کوبش‌های زیادی مواجه شوم که خوشبختانه این‌طور نشد و باید از نرمی این خودرو ابراز رضایت کنم. از نظر عایق‌بندی داخلی هم اوضاع رو به راه است و صدای آزاردهنده‌ی چندانی به داخل کابین نفوذ نمی‌کند

Related image

تیگو۷ مجهز به کیسه هوا برای سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پرده‌ای و در مجموع ۶ کیسه هوا است که  به عنوان یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌آید. از دیگر امکانات ایمنی خودرو می‌توان به سیستم ASR، EBD، ABS، TCS، HHC، DTC و EBA اشاره نمود. تیگو ۷ به لطف استفاده از تکنولوژی روز و استفاده از قطعات فولادی در نقاط حساس بدنه، ایمنی قابل قبولی را به وجود آورده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *